تلاوت تحسین برانگیز قاسم مقدمی در محافل بین المللی بنگلادش + عکس و فیلم
کد خبر: 3861590
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶

تلاوت تحسین برانگیز قاسم مقدمی در محافل بین المللی بنگلادش + عکس و فیلم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاسم مقدمی، قاری بین‌المللی خوزستان، با حضور در پایتخت بنگلادش، در محافل قرآنی به قرائت قرآن کریم پرداخت.

تلاوت قاسم مقدمی در محافل بین‌المللی بنگلادش+عکس و فیلم

قاسم مقدمی، قاری بین‌المللی کشورمان، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره تلاوت خود در محافل قرآنی بنگلادش گفت: مجموعه محافل قرآنی این کشور در سراسر بنگلادش برگزار می‌شود که ظاهراً مناسبت خاصی برای برپایی آن ندارد. دو مؤسسه «إقرا» و «مجمع قاریان بنگلادش» به مدیریت شیخ محمد حبیب‌الرحمن از من دعوت کردند. مؤسسه مجمع قاریان دو سال است که به تبعیت از موسسه إقرا این محافل را برگزار می‌کند.

مقدمی ادامه داد: اولین برنامه تلاوت من شامگاه جمعه در مسجد جامع بیت‌المکرم انجام شد. این محفل با حضور بسیار پرشور مردم برای استماع آیات قرآن همراه بود. در تمام محافل چنین بوده و جمعیت کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر چند هزار نفره در این محافل حضور داشتند. استقبال به حدی بود که می‌توانم بگویم در در تمام سفرهایم جمعیتی مانند استقبال مردم این کشور را ندیده بودم.

این قاری بین‌المللی با اشاره به دیگر برنامه‌های خود در مساجد مختلف داکا گفت: محفل بعدی در مسجدی در محله پدر قرآنیان بنگلادش که یوسف‌ الازهری هست برگزار شد. هر شب در یکی از مساجد بزرگ شهر محفل برگزار می‌شد. حضور مردم واقعاً بی‌نظیر و پرشور و همراه با اشتیاق زیادی بود. نکته مهم در این برنامه‌ها این است که محافل از ساعت ۱۶ یا ۱۷ برگزار می‌شد و تا  ساعت ۲۳ ادامه پیدا می‌کرد. این بسیار عجیب بود. ما به عنوان قاری در میان برنامه به استراحت می‌پرداختیم، اما مردم از جای خود تکان نمی‌خوردند مگر موقع نماز و دوباره محفل را دنبال می‌کردند.

وی افزود: اختتامیه این محافل فردا در استان چیتاگونگ بنگلادش برگزار می‌شود. در این محافل ۶ کشور قاریان سرشناس و خوش‌خوان خود را اعزام کرده است. از مصر سه قاری اعزام شدند که شیخ عبدالناصر حرک از قاریان مطرح مصر در معیت آنها است. همچنین از اندونزی یک قاری از تانزانیا دو قاری از هند هم یک قاری اعزام شدند. این محافل، محافل بسیار پرشوری بودند و قاریان انصافاً خوب تلاوت می‌کردند و مردم استقبال خوبی نشان می‌دادند.

مقدمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فرهنگ شنیداری مردم بنگلادش کاملاً با فرهنگ شنیداری ما متفاوت است، توضیح داد: این نکته مهمی است و آن این است که مردم اینجا به فرازهای بلند و ارتفاع خوانی علاقه بسیار زیادی دارند؛ لذا تلاوت‌هایی مثل تلاوت استاد عبدالباسط، استاد متولی عبدالعال که پرنفس و بلند تلاوت می‌کنند کاملاً اقبال عمومی دارد. منتهی اخیراً اتفاقاتی افتاده که مطلوب است، به این معنا برخی از شخصیت‌های قرآنی آنها آموزش‌هایی را در دانشگاه الازهر مصر دیده و در اینجا آن را فرهنگ‌سازی کردند، که فضا برای اجرای این تلاوت‌ها مهیا بود.

قاریان ایرانی؛ رقیب اصلی قراء مصری

این قاری قرآن گفت: سعی کردم تلاوت‌هایی ارائه دهم که اقبال خواص و عموم را در پی داشته باشد و این اتفاق افتاد و مردم و مجریان محافل راضی بودند و اظهار خرسندی می‌کردند؛ خصوصاً قاریان مصری که آنها کاملاً ما را مورد محبت خود قرار دادند و اذعان داشتند تلاوت‌های قاریان ایرانی تلاوت‌های بسیار تأثیرگذاری است و کاملاً بر اساس اصول و قوانین تلاوت قرآن انجام می‌شود و در حال حاضر رقیب سنگینی برای قاریان مصری است. در برخی از جاها، تلاوت‌ها به اذعان مردم و دعوت کنندگان تلاوت برتر بوده است.

مقدمی ادامه داد: نکته‌ای که جالب بود این است که دوستانی که دعوت کردند و حتی بین مستمعین افرادی بودند که بعد از محفل و یا قبل از آن‌، مقاطع تصویری نشان می‌دادند و می‌گفتند ما پیگیر شما هستیم با اینکه از هم فاصله داریم، قاریان ایرانی را می‌شناسیم و این نشان می‌دهد آنها از جایگاه قرآنی خوب کشور ما کاملاً اطلاع دارند و پیگیر هستند. در برخی از این محافل بزرگ، شخصیت‌های بزرگ کشوری آنها نیز شرکت می‌کردند، از جمله در یکی از محافل رئیس وزرا حضور یافت و قاریان مدعو را مورد تفقد و محبت خود قرار داد.

بنگلادش دو میلیون حافظ قرآن دارد

وی در پایان با اشاره به اشتیاق مردم بنگلادش به محافل قرآنی، ابراز کرد: با وجود فقری که بر کل شهر حاکم است و امکانات بسیار کمی که در این کشور وجود دارد، ولی مردم مشتاقانه عاشق شنیدن و خواندن و حفظ کردن قرآن کریم هستند. آمار حافظان کل قرآن کشور بنگلادش قریب به دو میلیون حافظ کل است. آنها علاقه بسیار زیادی به قراء مصری و ایرانی دارند.

انتهای پیام
captcha