«خط پایان»؛ مروری بر خاطرات یکی ‎از فرماندهان دوران دفاع مقدس
کد خبر: 3857778
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷

«خط پایان»؛ مروری بر خاطرات یکی ‎از فرماندهان دوران دفاع مقدس

گروه فرهنگی ــ کتاب «خط پایان» مروری بر خاطرات جهانبخش مرادی، از فرماندهان دوران دفاع مقدس است.

«خط پایان»؛ مروری بر خاطرات یکی‎از فرماندهان دوران دفاع مقدسبه گزارش ایکنا از لرستان، «خط پایان» عنوان کتابی است که به خاطرات جهانبخش مرادی از فرماندهان دوران دفاع مقدس پرداخته و توسط محمدتقی عزیزیان بازنویسی و تدوین شده و در انتشارات ستارگان آسمان به چاپ رسیده است.

جهانبخش مرادی، فرمانده آخرین گردانی بوده است که در دوران دفاع مقدس، خرمشهر را از دست داده است؛ با وجودی‎که بیش‌از سی و پنج سال از موضوع سقوط و فتح خرمشهر می‎گذرد اما باز هم این فرمانده دوران دفاع مقدس، احساس گناه با خود دارد.

این کتاب که در 144 صفحه منتشر شده است، شامل یک مقدمه و هفده خاطره از جهانبخش مرادی است و در ادامه کتاب نیز عکس‌ها و مستنداتی از این فرمانده دوران دفاع مقدس انعکاس یافته است.

در بخشی‎از این کتاب در یکی ‎از خاطرات این فرمانده دوران دفاع مقدس آمده است: «بدنش را روی کولم سوار می‎کنم. خیلی سنگین است. پاهایش روی خاک کشیده می‎شود. خون از نقطه نقطه بدنش بیرون می‎زند دستش تمام یقه و جیب‌های پیرهنم را خونی می‎کند معلوم نیست من مجروحم یا او. از لابه‌لای جنازه‌ها رد می‎شوم. یک نفر بالای سر برادرش ایستاده و گریه می‎کند سوت خمپاره در سرم می‎پیچد. تیر و ترکش از کنارم زوزه می‎کشد از بچه‌ها سراغ ماشین می‎گیرم متأسفانه نیست. به خیلی‌ها رو می‎اندازم؛ اما کسی کمکم نمی‎کند. زمان زیادی ندارم. عراقی‎ها هر لحظه ممکن است سر برسند مجبورم قسمت غربی شهر را ترک کنم».

در بخش دیگری از این کتاب آمده است: «نزدیک به نیمه‌های شب، حملات ضد انقلاب شروع می‎شود؛ اما هنگامی‎که با تیراندازی منظم مواضع مختلف از طرف گروه ما و شلیک سلاح‌های سنگین از طرف گروه ارتشی مستقر در محل، مواجه می‎شوند، متواری شده و منطقه را ترک می‎کنند. هیچ‌گونه خوراکی به گروه ما نمی‎رسد. تنها آب قمقمه‌ها را داریم. اولین تجربه درگیری با ضد انقلاب است.خیلی سخت می‎گذرد. آشنایی چندانی با منطقه نداریم. همه مضطرب و مراقب، کسی دل و دماغ نفس کشیدن ندارد.پلک روی هم نمی‎گذاریم. بچه‌ها نوبتی نماز می‎خوانند و برمی‎گردند».

انتهای پیام
captcha