«ربح مرکب» کمر تولیدکنندگان را خم کرده است/ عوارض دریافت سود اندر سود
کد خبر: 3851659
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
موسوی‌لارگانی:

«ربح مرکب» کمر تولیدکنندگان را خم کرده است/ عوارض دریافت سود اندر سود

گروه اقتصاد ــ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کسانی‌که وامی را از نظام بانکی با هدف سوءاستفاده و با اقداماتی غیر از توافق‌نامه و اسنادی که در بانک امضا شده دریافت کرده‌اند، باید بسیار شدید مجازات شوند و پول‌ها از آن‌ها پس گرفته شود اما باید حساب صنعتگر و تولیدکننده را از این سوداگران جدا کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره حذف دریافت «ربح مرکب» در نظام بانکی کشور پرداخت و گفت: یکی از مصوباتی که مجلس شورای اسلامی در سال گذشته داشت در مورد حذف ربح مرکب بود که حقیقتاً کمر تولیدکنندگان و صنعتگران را خم کرده بود، چراکه برخی از این افراد اگر 100 میلیون تومان وام دریافت کنند و امکان بازپرداخت آن را نداشتند، در انتهای سال وام جدیدی با درصد جدیدی از سود برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شد.

ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس

وی ادامه داد: این روند در سال‌های بعد هم درباره آن تسهیلات دریافتی ادامه پیدا کرده و به صورت ربح مرکب محاسبه می‌شد. لذا بنا بر این شد که اگر شخصی وامی را از بانک دریافت کرد و نتوانست به موقع پراخت کند، دیگر سود اندر سود برای وی حساب نکنند بلکه صرفاً سود اولیه برای سال‌های بعد نیز محاسبه شود.

موسوی‌لارگانی با اشاره به ایراد شورای نگهبان بر مصوبه مجلس یادآور شد: با این مصوبه‌ای که داشتیم بنا بر این شد که دیگر جریمه دیرکرد را محاسبه نکرده و به عنوان یک وام جدید با سود مثلاً 20 یا 25 درصد برای تسهیلات‌گیرنده در نظر گیرند. البته شورای محترم نگهبان هم ایرادی بر این موضوع وارد دانست و به مجمع تشخیص مصلحت نظام هم رفت اما در نهایت به تصویب رسید.

بانک مرکزی بخشنامه حذف ربح مرکب را به شبکه بانکی ابلاغ کرده است. لذا با این روند، مقداری از مشکلاتی که تولیدکنندگان و صنعتگران با نظام بانکی دارند برطرف خواهد شد

حذف بخشی از مشکلات صنعتگران

منتخب مردم فلاورجان در خانه ملت با اشاره به ابلاغ بخشنامه مربوط به این مصوبه مجلس تأکید کرد: بانک مرکزی هم بخشنامه حذف ربح مرکب را به شبکه بانکی ابلاغ کرده است، لذا با این روند، مقداری از مشکلاتی که تولیدکنندگان و صنعتگران با نظام بانکی دارند برطرف خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه درباره وضعیت جریمه کسانی‌که تسهیلات کلان از نظام بانکی دریافت کرده و آن را پس نمی‌دهند گفت: معتقدم کسانی‌‌که وامی را دریافت کرده و آن را در جای خودش مصرف نکرده‌اند نظام بانکی باید سخت‌ترین مجازات‌ها را برای آ‌ن‌ها در نظر بگیرد. اگر کسی وامی یک میلیارد تومانی را دریافت کرده تا صرف رونق تولید و اشتغال کند اما با همان تسهیلات، ساختمان و زمین و املاک خریده یا در جاهای دیگری غیر از هدف اصلی آن تسهیلات مصرف کرده است قطعاً باید به شدت با وی برخورد شود.

ضرورت تفکیک بین تولیدکنندگان و سوداگران

وی با بیان اینکه باید بین تولیدکنندگان واقعی و سوداگران تفکیک قائل شویم، اظهار کرد: گاهی شخصی هم 50 میلیارد تومان وام دریافت کرده و آن را در مسیر اصلی خود و از جمله در ایجاد کارخانه و تولید شغل و رونق اقتصادی مصرف کرده که ممکن است همین شخص هم امکان بازپرداخت تسهیلات را نداشته باشد لذا باید بین این دو نفر تفاوتی وجود داشته باشند.

موسوی‌لارگانی در پایان گفت: کسانی‌که وامی را از نظام بانکی با هدف سوءاستفاده و با اقداماتی غیر از توافقنامه و اسنادی که در بانک امضا شده دریافت کرده‌اند، باید بسیار شدید مجازات شده و پول‌ها از آن‌ها پس گرفته شود، چراکه تخلفی اقتصادی صورت گرفته است، اما باید حساب صنعتگر و تولیدکننده را از سوداگران جدا کنیم.

انتهای پیام
captcha