آبروی محله! نام شما حذف‌شدنی نیست
کد خبر: 3851283
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

آبروی محله! نام شما حذف‌شدنی نیست

گروه اجتماعی ــ آبروی محله! کوچه و خیابان ما با نام تو آذین‌بندی شد تا با هر عبوری که چشم‌مان به نام مبارک شما می‌افتد، اندکی با خود اندیشه کنیم که از گذرگاه خون شماست که با آرامش و امنیت به ایاب و ذهاب روزمره خود مشغولیم.

به یاد آنانی‌که آبروی محله‌ها هستند اخیراً نام شهید از کوچه‌ها و خیابان‌ها حذف شده است، حال آن‌که درخشش نام شهدا بر تارک کوچه و خیابان‌ها طراوتی خاص به حال و هوای شهر می‌دهد. در این رابطه حجت‌الاسلام روح‌الله دریکوند، نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه قم، در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایکنا لرستان، قرار داده است، به این موضوع می‌پردازد:

«در تمام دنیا برای کشته‌های جنگ‌هایشان بیشترین و بهترین یادمان‌ها را می‌سازند در کشور ما جنس شهادت توأم با ایثار، از خودگذشتگی، گذشت و جانبازی است.

واضح است که نام و یاد شهیدان از کوچه‌ها و گذرهای شهرهای این مرز پُرگهر پاک‌شدنی نیست و نخواهد بود. در بیانی از نبی مکرم اسلام آمده است که «خداوند چنين فرموده است، من جانشين شهيد در خانواده وی هستم. هر کسی رضايت خانواده شهيد را جلب کند، رضايت مرا جلب کرده است و هر کسی آن‌ها را به خشم آورد، مرا به خشم آورده است.

شهادت چنان حرارت و سوزی در وجود شهید ایجاد می‌کند که امتحان الهی را با تمام وجود تحمل می‌کند و برای آزادی ما، خالصانه تمام هستی خود یعنی جان خویش که عزیزترین سهمش از دنیاست و جان همه عزیزانش را به رنج می‌اندازد، از همه تعلقاتش می‌گذرد تا هم خود و هم دیگران را به سر منزل مقصود برساند. آبروی هر کوچه و محله، ‌هر کدام برای خود، خانه‌ای داشتند و خانواده‌ای، به‌خاطر ما آن‌ها را رها کردند و قطره قطره وجود خویش را به دریای بیکران هستی مطلق؛ پیوند دادند تا حقیقت آشکار شود و ما را از سردرگمی و جهالت نجات دهند.

اگر نبود ایثارگری و شهادت‌طلبی این پرنده‌های سینه سرخ که هستی خود را برای نجات و سعادت جامعه و برای دفاع از مرزهای کشور و ارزش‌های اسلام، فدا و یک‌جا نثار معبود کنند، مسلماً این سرافرازی و آرامش که امروز با تمام وجود احساس می‌کنیم نبود، اما چندی است که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اخباری مبنی‌بر حذف کلمه شهید از تابلوهای شهرداری؛ در بعضی از شهرها به گوش می‌رسد. شیطنت برخی عناصر، واکنش‌های مختلفی از سوی مردم، نمایندگان و مسئولین کشور به همراه داشت و هرکدام با صدور بیانیه‌ای این حرکت ناشایست را محکوم نمودند.

در رأس همه، رهبر معظم انقلاب در پیامی به‌‌مناسبت هفته دفاع مقدس؛ نام شهید بر فراز کوی‌ها و برزن‌ها را افتخار و موهبتی برای کشور دانستند و فرمودند: یاد و نام شهیدان مایه‌ی سربلندی ملت و نشانه‌ی راه به سوی پیروزی است. فداکاری شجاعانه‌ آنان است که عظمت ملت‌ها و عمق مبانی فرهنگی و تمدنی آنان را به اثبات می‌رساند.

همه وظیفه داریم نام‌های نورانی شهیدان را تکریم کنیم و عظمت جایگاه آنان را در یادها ماندگار سازیم. افتخاری است برای کوی‌ها و برزن‌ها که نام شهید و عنوان شهادت بر فراز آن‌ها بدرخشد. این موهبت هم‌اکنون در سراسر کشور وجود دارد و باید ادامه یابد.

در قبال شهدا، همه وظیفه داریم، رسالت امروز ما و شما، تداوم راه سرخ شهیدان است، در سنگر و جبهه امروز، دشمن با جنگ نرم خویش می‌خواهد اعتقادات و باورهای دینی و انقلابی ما را منهدم نماید. ولی رهروان شهدا با پیروی از رهبر و مراد خویش خاکریز محکمی در برابر دشمنان ایجاد می‌کنند.

ناگفته پیداست که باید قدردان زحمات بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، بسیج، شورای شهر، شهرداری، حوزه، دانشگاه و دیگر نهادها در امر خطیر زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و نصب تمثال مبارک شهدا در سطح شهر خرم‌آباد بود.

آبروی محله! کوچه و خیابان ما با نام تو آذین‌بندی شد تا با هر عبوری که چشم‌مان به نام مبارک شما می‌افتد، اندکی با خود اندیشه کنیم که از گذرگاه خون شماست که با آرامش و امنیت به ایاب و ذهاب روزمره خود مشغولیم.

آبروی محله! دور از انصاف است که در قبال ایثار و فداکاری‌های شما خیال‌مان راحت شود که ادای تکلیف کرده‌ایم!اسطوره‌های وطن! هیچ‌گاه چنین تفکری نداریم که اگر چنین بیندیشیم، جفا کرده‌ایم. آری نیک می‌دانیم این کمترین کاری است که می‌توان به پاسداشت خون مبارک شما انجام داد».

انتهای پیام
captcha