توانمندی روحی و اقتصادی معلولان در سایه قرآن/ چاپ 3 هزار قرآن بریل
کد خبر: 3847186
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
نفریه تبیین کرد؛

توانمندی روحی و اقتصادی معلولان در سایه قرآن/ چاپ 3 هزار قرآن بریل

گروه جامعه ــ معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به چاپ سه هزار قرآن بریل و تهیه اپلیکیشن‌های آموزش قرآن برای معلولان، گفت: یادگیری و حفظ قرآن باعث توانمندی معلولان و به خصوص نابینایان در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی شده است.

محمد نفریه، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با ایکنا؛ هدف بهزیستی را توانمندسازی معلولان دانست و گفت: راه‌های مختلفی برای توانمندسازی معلولان وجود دارد که یکی از آنها کمک به حفظ و قرائت قرآن کریم است.

نابینایان؛ تحصیلکرده‌ترین معلولان کشور

وی با اشاره به اینکه نابینایان بالاترین سطح تحصیلات را در بین تمامی معلولان کشور دارا هستند، گفت: نابینایان توانمندی‌های خود را در حوزه قرائت و حفظ قرآن به خوبی نشان داده‌اند و یادگیری و حفظ قرآن باعث توانمندی معلولان و به خصوص نابینایان در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی شده و اثرات بسیار خوبی بر آنها داشته است.

نفریه با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های توانمندسازی معلولان فعالیت‌های قرآنی است و آنچه برای آموزش و حفظ قرآن در سطح کانون‌‌ها، مراکز شبانه‌روزی، مراکز روزانه و ... بهزیستی انجام می‌شود، جزئی از فعالیت‌های مداوم این مراکز است، تصریح کرد: نه تنها برای نابینایان بلکه برای سایر گروه‌های هدف بهزیستی از جمله سالمندان نیز فعالیت قرآنی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: مأنوس شدن با قرآن نه تنها باعث توانمندی گروه‌های هدف می‌شود بلکه برای آنها آرامش روحی و روانی به ارمغان می‌آورد و درهایی به روی آنان باز می‌کند که بتوانند افق‌های جدیدی برای زندگی خود ترسیم کنند.

امسال 3000 قرآن بریل چاپ و در اختیار نابینایان قرار می‌گیرد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تجهیزات و امکانات لازم آموزش قرآن در اختیار گروه‌های هدف بهزیستی قرار داده می‌شود؟ گفت: بله؛ برای مثال نابینایان باید قرآن بریل در اختیار داشته باشند، بر همین اساس چاپخانه سازمان بهزیستی امسال سه هزار نسخه کامل قرآن را که هر قرآن 16 جلد می‌‌شود را چاپ می‌کند و به صورت رایگان در اختیار نابینایان قرار می‌دهد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی کشور ادامه داد: علاوه بر چاپ قرآن، برای آموزش مباحث دینی، احکام ویژه نابینایان، ناشنوایان و سایر معلولان طی توافقی با حوزه علمیه تدوین، چاپ و به صورت رایگان در اختیار گروه‌های هدف قرار داده می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که برنامه‌های آینده شما با توجه به پیشرفت تکنولوژی در حوزه آموزش قرآن چیست؟ گفت: انواع مختلف اپلیکیشن در دست طراحی است. سایت‌هایی که ویژه گروه‌های هدف برای ناشنوایان و نابینایان است نیز راه‌اندازی می‌شود. همچنین امسال تصمیم داریم تمام کتابخانه‌های فراگیر و انجمن‌هایی که معلولان به آنها رفت و آمد می‌کنند را به نرم‌افزار نکته‌گیر تجهیز کنیم تا بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

نفریه در پایان گفت: نابینایان کشورمان به حدی در فعالیت‌های قرآنی توانمند هستند که در حوزه حفظ و قرائت قرآن توانسته‌اند افراد عادی جامعه را پشت سر بگذارند.

انتهای پیام
captcha