چگونه حافظ قرآن شویم
کد خبر: 3846825
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸

چگونه حافظ قرآن شویم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ معاون اداره‌كل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به بیان نكاتی برای حفظ قرآن پرداخت و گفت: اینکه حفظ قرآن 30 درصد کار است اما 70 درصد نگهداشت محفوظات است.

به گزارش ایكنا از فارس، میكائیل باقری، معاون اداره‌كل قرآن،‌ عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش امروز، 10 مهرماه در آیین تقدیر از 500 دانش‌آموز برگزیده طرح ملی «بشارت» در استان فارس، گفت: با برنامه‌ریزی انجام‌شده توسط مسئوللن استانی فرایند طرح بشارت از آغاز سال تحصیلی گذشته شروع و به‌خوبی مدیریت‌ شده و امروز هم در آغازین روزهای دومین سال اجرای این طرح شاهد برگزاری مراسم تقدیر از این دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این طرح بزرگ هستیم.
وی با اشاره به اهمیت حفظ قرآن و نگهداشت آن گفت: زمانی آنچه را خوانده‌ایم از یاد نمی‌بریم که به آنچه خوانده‌ایم فکر کنیم و به آن عمل کنیم مثلاً اگر خواندیم به پدر و مادرتان نیکی کنید، اگر در دنیا به آنان احسان کردیم روز قیامت می‌توانیم این آیه را بخوانیم وگرنه آن را هم فراموش خواهیم کرد.
باقری گفت: کسی که حافظ قرآن است مسئولیتش سنگین است و اینکه شما حافظ قرآن هستید قطعاً جایگاهتان در بهشت خواهد بود اما اینکه در کجای بهشت و در کدام درجه از بهشت باشید بر اساس تعداد آیات قرآنی است که حفظ هستید.

حفظ قرآن كار دشواری نیست
وی خطاب به دانش‌آموزان یادآور شد: حفظ کل قرآن کریم کار دشواری نیست و به جرأت می‌توان گفت مرور کردن آیات می‌تواند عاملی برای فراموش نکردن آن‌ها باشد و این سنی که شما دارید به قول رهبر معظم انقلاب بهترین سن برای حفظ قرآن کریم است ولی باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید.
معاون اداره‌کل قرآن نماز و عترت وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه حفظ قرآن 30 درصد کار است اما 70 درصد نگهداشت محفوظات است، لذا اگر مرور نکنیم فراموش می‌شود، گفت: کسانی که می‌خواهند حافظ کل قرآن بشوند باید برای خودشان برنامه‌ریزی داشته باشند البته تجربیات برخی از دانش‌آموزان و قاریان برجسته کشوری و بین‌المللی نیز بیانگر این است که اگر می‌خواهید حافظ کل قرآن بشوید باید برای تک‌تک لحظاتتان برنامه‌ریزی کنید.
وی با اشاره به اینکه بهترین زمان برای حفظ قرآن ساعات اولیه صبح و بعد از نماز صبح است، گفت: تجربه حافظان قرآن نشان داده ممکن است روزهای اول برای حفظ یک آیه لازم باشد چندین بار آن را تکرار کنید تا حفظ شوید اما به‌مرور تعداد دفعات آن کم می‌شود و بعضی از آیات را فقط با یک‌بار خواندن حفظ می‌شوید لذا اگر برنامه‌ریزی کردید که روزی 15 دقیقه برای حفظ 5 خط می‌گذارید این زمان به‌مرور کمتر خواهد شد.

زمان حفظ قرآن باید ثابت باشد
باقری، شرط اول برای حافظ کل قرآن شدن را برنامه‌ریزی منظم برای حفظ و مرور منظم دانست و گفت: زمان حفظ قرآن باید ثابت باشد اما زمان مرور آن هرزمانی می‌تواند باشد، اما خیلی از اوقات یکسری نعمت‌هایی راداریم که خدا به‌واسطه حفظ به ما داده که می‌توانیم از این نعمات به‌خوبی استفاده کنیم.
معاون اداره‌کل قرآن نماز و عترت وزارت آموزش ‌و پرورش گفت: کسی که حافظ است یکسری نعمت‌هایی دارد که ممکن است از آن‌ها بی‌خبر باشد و یکی از آن‌ها آرامش دنیوی است. کسی که حافظ قرآن است از آرامش و اطمینان و سکینه خاطر بیشتری برخوردار است و توکلش به خدا زیاد است.
باقری با بیان اینكه حفظ قرآن در فراگیری بهتر سایر دروس هم نقش دارد و تأثیر مثبت دارد، گفت: حافظه ما ظرفیت‌های زیادی دارد وقتی قرآن را به آن بسپاریم به‌مرور مغز قوی می‌شود و برای درس خواندن کارتان راحت می‌شود. خیلی راحت می‌توانید دروس را یاد بگیرید چون ذهنتان آماده است.
وی گفت: یکی از وظایف حافظان قرآن تکثیر حافظ قرآن است، شما وظیفه‌ دارید در طول سال تحصیلی دوستان و همکلاسی‌های خود را به‌راحتی هدایت کنید به سمت‌ و سوی قرآن.
باقری با اشاره به اینکه در احادیث داریم حافظان قرآن می‌توانند شفاعت کنند، گفت: بر همین اساس حافظان قرآن روز قیامت از جمله گروه‌های هستند که در کنار شهدا، ائمه و صلحا می‌توانند دیگران را شفاعت کنند بر اساس هر مقداری از قرآن که حفظ هستند.

انتهای پیام
captcha