انواع قول در قرآن/ آمرزش و اصلاح انسان با «قول سديد»
کد خبر: 3845966
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
در تفسیر سوره احزاب مطرح شد؛

انواع قول در قرآن/ آمرزش و اصلاح انسان با «قول سديد»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نماینده ولی‌فقیه در لرستان با یادآوری این مطلب که در قرآن 10 نوع سخن آمده است، بیان کرد: «قول سديد» مورد تأکید قرآن است؛ چراکه موجب آمرزش گناهان و اصلاح انسان می‌شود.

انواع قول در قرآن/ آمرزش و اصلاح انسان با «قول سديد»به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد شامگاه یک‏شنبه، هفتم مهر در برنامه هفتگی تفسیر قرآن، بیان‌ «قول سديد» و اثرات آن‌را شاخص‌ترین نکات تفسیری آیه ۷۰ سوره احزاب با مضمون «أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً» برشمرد و اظهار کرد: «قول سديد» کلام مطابق با واقع است که بر دل انسان می‌نشیند.

وی با ذکر این مطلب که خداوند متعال انسان را به‌عنوان اشرف مخلوقات آفریده است، اضافه کرد: حال باید دانست که برتری انسان نسبت به سایر موجودات، چیست کمااینکه امتیاز انسان به داشتن قوه عقل، اراده و اختیار است این در حالی‌است که مزیت دیگر انسان فهم و بیان است.

زبان؛ ترازوی سنجش اعمال

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که زبان عامل ارتباط با دیگران، وجه تمایز انسان از حیوان و ابزار بیان خواسته‌هاست، ادامه داد: زبان پُل ارتباط انسان با سایر موجودات، ترازوی سنجش اعمال و مُعرف شخصیت انسان است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که از هر نعمتی که به‌درستی استفاده نشود آن نعمت به نقمت تبدیل خواهد شد، ادامه داد: زبان انسان از جهات دیگر می‌تواند ابزار تهمت، غیبت، بردن آبروی مسلمان و متلاشی شدن بنیان خانواده شود این در حالی‌است که شخصیت انسان به زبان و بیان است.

امام جمعه خرم‌آباد با ذکر این مطلب که کلام انسان باید از روی علم و آگاهی باشد، گفت: کلام باید سنجیده، راست و رسا باشد به بیان دیگر در سخن گفتن از کلمات زشت اجتناب کرده و از بهترین کلمات استفاده شود.

قول سدید دارای فایده مشروع است

این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این‌که خطاب آیه ۷۰ سوره احزاب به مؤمنان است، اضافه کرد: ویژگی‌‌های قول سدید در این آیه بیان شده است به‌طوری‌که کلام سدید مطابق با واقع بوده و لغو و بیهوده نباشد و از جهتی دیگر دارای فایده مشروع است و بر آگاهی انسان می‌افزاید.

وی با ذکر این مطلب که قول سدید محکم و استوار و مطابق با واقع است به انواع سخن در قرآن اشاره کرد و گفت: در قرآن از ۱۰ نوع کلام، سخن به میان آمده است که از جمله آن می‌توان به قول معروف، قول سدید، قول لین، قول حسن، قول بلیغ، قول کریم، قول میسور، قول ثقیل، قول من رب رحیم و قول شیطان رجیم اشاره کرد.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که قول لین به‌معنای سخن نرم گفتن است، اضافه کرد: قول کریم همان سخن بزرگ‌منشانه و محترمانه است این در حالی‌است که قول میسور سخن گفتن ساده و پرهیز از سخنان تخصصی است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که تأکید قرآن بر قول سدید است، اضافه کرد: گاهی برخی افراد در سخن به‌دنبال عداوت، تفرقه و کینه هستند که مصداق آنان قول شیطان رجیم است.

امام جمعه خرم‌آباد با ذکر این مطلب که قول سدید دروغ نیست بلکه مطابق با واقع بوده و دارای فایده مشروع است، به اثرات این قول اشاره و اضافه کرد: قول سدید موجب اصلاح انسان و آمرزش گناهان است این در حالی‌است که به‌جز آیه ۷۰ سوره احزاب در آیه ۹ سوره نساء نیز قول سدید به‌کار رفته است.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha