حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید جزایری، معاون آموزش جامعةالمصطفی(ص)، در گفتوگو با ایکنا، درباره برنامههای قرآنی و نحوه بهکارگیری قرآن در متون درسی جامعةالمصطفی(ص) اظهار کرد: قرآن کریم باید محور اصلی تمام فعالیتهای این نهاد باشد. از این جهت یک ساحت خاص به قرآن و حدیث در گرایشهای مختلف و مقاطع مختلف اختصاص داده شد.
وی افزود: این گرایشها شامل تفسیر تطبیقی و قرآن و علوم و قرائات و حفظ است. در کنار آن در تمام متون درسی از ادبیات، فقه، اصول و علوم انسانی به بحث قرآن توجه شده است.
نگرش قرآنی
جزایری با تأکید بر اینکه در تمامی دروس و مقاطع تحصیلی المصطفی(ص)، نگاه قرآنی به علوم انسانی وجود دارد، گفت: در واقع نظریه ابتنای علوم انسانی بر قرآن جزء سیاستها و اصول حاکم برنامههای المصطفی(ص) است و امیدواریم در مقام عمل موفق شویم. در این راستا بحث حفظ قرآن بسیار مورد توصیه و تأکید است.
معاون آموزش جامعةالمصطفی(ص) با تأکید بر اینکه قرائت قرآن خط قرمز در قبولی ارشد و دکتری است، بیان کرد: آزمون قرآنی در تمام مقاطع و سطوح حتی ارشد و دکتری مورد تأکید است. مسئله توجه به آیات قرآن و اشراف فکر قرآنی در برنامهها و اختصاص قلمرو دانشی به قرآن تحول خوبی در حوزه قرآن است.
جزایری در مورد نگهداری فارغالتحصیلان در المصطفی(ص) اظهار کرد: ایرانیها پس از اتمام تحصیل جذب بازار کار میشوند و غیرایرانیها نیز از آموزش منفک میشوند و اقامتشان در ایران یا غیر از ایران بحث دیگری است.
گام دوم انقلاب
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه «تحول آموزشی در گام دوم انقلاب اسلامی» شعار اصلی و اساسی دوره جدید سال تحصیلی جامعةالمصطفی(ص) است، تأکید کرد: جامعةالمصطفی(ص) مولود انقلاب و از نهادهای پربرکت کشور به شمار میرود و خدمات گستردهای در نشر معارف ناب الهی داشته است.
وی افزود: جامعةالمصطفی(ص) ضمن توجه به اقتضائات جوامع انسانی، با تمسک به سه اصل محوری عدالت، معنویت و عقلانیت، بازخوانی برنامههای آموزشی را در دستور کار قرار داده است.
معاون آموزش جامعةالمصطفی(ص) با بیان این که در بازخوانی برنامههای آموزشی، نظام آموزشی پویا، فعال و بهروزی ترسیم شده است، گفت: این مرکز متناسب با شرایط پیش رو و اقتضائات جامعه هدف، ۱۲۰ رشته آموزشی خود را به حدود چهارصد رشته و گرایش علمی در سه قلمرو کلان دانشی افزایش داده است.
جزایری به قلمروهای دانشی جامعةالمصطفی(ص) در عرصههای آموزشی پرداخت و گفت: علوم اسلامی، علوم انسانی و مطالعات زبان و فرهنگشناسی از قلمروهای سهگانه جامعةالمصطفی(ص) در عرصه آموزش است.
وی با تأکید بر اینکه علوم انسانی تأثیر بسزایی بر جوامع انسانی دارد، تصریح کرد: اگر این علوم مبتنی بر فرهنگ دینگریز غربی باشد، سبب انحراف خواهد شد؛ علوم انسانی اگر مبتنی بر کلام الهی بازخوانی شود، جهش چشمگیری در حل مشکلات و معضلات جوامع انسانی به وجود خواهد آورد.
دو ساختار آموزشی سطوح و مقاطع
وی با بیان اینکه جامعةالمصطفی(ص) قلمرو فرهنگ، زبان و ادبیات ملل را در پانزده زبان بینالمللی مورد توجه قرار داده است، اظهار کرد: قلمروهای دانشی این مرکز در دو ساختار آموزشی، اعم از نظام سنتی حوزه یا همان نظام سطوح و نیز نظام مقاطع، اجرا و عملیاتی میشود. هر دو این نظامات مبتنی بر سنتهای اصیل حوزوی و با محوریت تقویت بنیههای معرفتی اجرا میشوند.
جزایری با تأکید بر اینکه هنوز در مراحل آغازین تحول نظام آموزشی قرار داریم، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم متخصصانی را متناسب با نیازهای معرفتی جهان برای پاسخگویی به نیازهای اقصی نقاط عالم تربیت کنیم تا آنان معارف دینی را همچون خورشیدی درخشان منتشر کنند.
گفتوگو از اکبر پوستچیان
انتهای پیام