تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن نیاز به فرهنگ‌سازی دارد
کد خبر: 3841907
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹

تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس اداره امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه اگر به دنبال تحقق تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور هستیم نیاز به فرهنگ‌سازی داریم، تأکید کرد: باید در این زمینه فیلم، سریال و انواع انیمیشن‌ها تولید شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس اداره امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه كشور، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به آخرین وضعیت طرح ملی حفظ قرآن گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ارتباط با این طرح، ستاد راهبری حفظ قرآن را راه‌اندازی كرده است.

وی افزود: سال گذشته ریاست این ستاد با حجت‌الاسلام محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بود اما بر اساس اقداماتی كه در این چند سال گذشته سازمان اوقاف انجام داده بود، شورای توسعه به این تشخیص رسید كه مسئولیت این ستاد به سازمان اوقاف واگذار شود.

به‌روزرسانی راهبردها

حسینی ادامه داد: اولین كاری كه در این ستاد با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف انجام دادیم، ویرایش مواردی بود که به عنوان اقدام ملی پیش‌بینی شده‌اند، زیرا به نظر می‌رسید طرحی كه چند سال پیش در شورا به تصویب رسید بر اساس واقعیت‌های موجود نیاز به ویراش داشت؛ لذا با كمك دستگاه‌ها، راهبردها و اقدامات را به‌روزرسانی كردیم.

وی با بیان اینكه این ستاد طی چند ماه گذشته دو بار تشكیل جلسه داده است، گفت: در میان برگزاری این جلسات با هر كدام از دستگاه‌های عضو ستاد حداقل دو بار جلسه برگزار كردیم و اقدامات در دستور كار را بررسی و تلاش كردیم تا برنامه‌های ستاد را به سمت اقدامات فرهنگ‌سازی و محتوایی سوق دهیم.

رئیس اداره امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان كرد: اگر امروز در ارتباط با ایجاد فرهنگ رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تا حدودی موفق بوده‌ایم تنها به دلیل اعمال جریمه نبوده است بلكه رسانه،‌ مدرسه و خانواده هم پای كار آمدند؛ بنابراین برای حفظ قرآن هم اگر به دنبال تحقق تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در كشور هستیم نیاز به فرهنگ‌سازی داریم و باید در این زمینه فیلم،‌ سریال و انواع انیمیشن‌ها تولید کنیم. بنابراین بخشی از ظرفیت‌های ستاد را به این سمت و سو بردیم.

حسینی همچنین با اشاره به اجرای طرح قرآنی 1452 در سال گذشته، گفت: امسال نیز از اول مهرماه طرح قرآنی 1453 را با كمك حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و به صورت ویژه آموزش‌وپرورش دنبال خواهیم كرد.

وی اظهار كرد: به نظر می‌رسد كه شاید مقداری آثار نمایشی در امر تربیت حافظان قرآن كاهش پیدا كرده است اما كارهای اساسی در ارتباط با تربیت مربی، ایجاد مراكز مجازی برای حفظ قرآن، تولید محتوا برای حفظ قرآن شروع شده و مسیر آن هم رو به رشد است، گرچه ظرفیتی كه در كشور وجود دارد بسیار فراتر از اقدامی محسوب می‌شود كه اكنون به فعلیت رسیده است.

استفاده از ظرفیت رسانه ملی 

رئیس اداره امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با طرح این سؤال كه چقدر از ظرفیت رسانه ملی برای تربیت حافظان قرآن استفاده كرده‌ایم، گفت:‌ اگر می‌خواهیم كالایی را در رسانه ملی تبلیغ و مشاركت مردم را برای یك برنامه جذب كنیم، از ظرفیت تمام شبكه‌های صدا و سیما استفاده می‌شود؛ لذا در بحث استفاده از ظرفیت رسانه و فضای مجازی در تربیت حافظان قرآن بسیار عقب هستیم.

وی در عین حال این نكته را یادآور شد كه مؤسسات قرآنی كماكان كار خود را در تربیت حافظان قرآن انجام می‌دهند و دستگاه‌ها هم به این كار كمك می‌كنند، برای مثال امروز حافظان قرآن در چندین امامزاده از بقاع متبركه سراسر كشور به كمك مؤسسه بیت‌الاحزان تربیت می‌شوند.
انتهای پیام

captcha