هشدار نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در ایام تاسوعا و عاشورا
کد خبر: 3840674
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴

هشدار نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در ایام تاسوعا و عاشورا

گروه اجتماعی ــ مدیرکل دامپزشکی کرمان گفت: با توجه به ایام برگزاری مراسم عزاداری در ایام تاسوعا و عاشورا، به‌منظور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان و کاهش مخاطرات ناشی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به‌ویژه بیماری تب کریمه کنگو، اداره‌کل دامپزشکی استان، اقدام به اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی ویژه این ایام می‌کند.

به گزارش ایکنا از کرمان، حسین رشیدی، مدیرکل دامپزشکی استان امروز یکشنبه، 17 شهریور در جمع خبرنگاران گفت: از آنجا که اهدای دام از سوی اغلب مردم به مساجد و تکایا برای تهيه غذای نذری انجام می‌شود، بازرسان بهداشتی این اداره‌کل بر ذبح دام در مساجد، هيات‌ها و تكايای مذهبی، میادین اصلی شهر و ... نظارت می‌كنند.

وی با بیان خدمات رایگان تأیید سلامت دام‌ها، در 16 کشتارگاه دام (صنعتی و سنتی) استان کرمان انجام می‌شود، بر عدم ذبح دام در معابر عمومی و مساجد، تکایا، هیئت‌ها و ... تأکید کرد و افزود: پذیرش دام‌های قربانی و ذبح آن‌ها از ساعت 7 لغایت 13 در محل کشتارگاه‌های کرمان انجام شده و بازرسان بهداشت گوشت و ناظر شرعی در آنجا مستقر و آماده کار هستند.

رشیدی از حضور 67 اکیپ ثابت و سیار نظارتی بهداشتی در این ایام در استان خبر داد و اظهار کرد: تعداد کارکنان عملیاتی 28 نفر دکتر دامپزشک، 55 نفر بازرسان بهداشتی به همراه 13 نفر از ناظران شرعی هستند که جهت نظارت بهداشتی در دو شیفت کاری فعالیت خواهند کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان از حضور کشیک ثابت در شبکه‌های دامپزشکی کرمان به‌منظور پاسخگویی تلفنی و نیز هماهنگ‌‌کننده بین شهروندان و اکیپ‌های عمل کننده در سطح شهر خبر داد و بیان کرد: رؤسای 16 شبکه دامپزشکی استان کرمان نیز بر حسن اجرای تشدید نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های کشتاری نظارت مستمر دارند.

وی بر لزوم آگاهی شهروندان از خطر بیماری‌های مشترک دام و انسان بخصوص (تب کریمه کنگو، بروسلوز، کیست هیداتید و ... ) تأکید کرده و افزود: رعایت نکات بهداشتی در هنگام ذبح بسیار حائز اهمیت است و افراد در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی در هنگام ذبح ممکن است به بیماری خطرناک تب کریمه کنگو مبتلا شوند به همین دلیل قصابان و سلاخان در هنگام ذبح دام از وسایل ایمنی مانند دستکش، عینک، چکمه، روپوش و ... استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی کرمان به شهروندان توصیه کرد که جهت ممانعت از احتمال ابتلای شهروندان به تب کریمه کنگو، اگر مجبور به کشتار دام در منازل شدند، گوشت دام تازه کشتارشده در خانه را حداقل به مدت 24 ساعت در یخچال نگه‌داری و سپس مصرف کنند.

رشیدی تأکید کرد: اخذ مجوز گواهی حمل دامپزشکی برای حمل و نقل دام از یک شهرستان به شهرستان دیگر و در داخل هر شهرستان الزامی است؛ بنابراین حمل و نقل دام جهت شرکت در مراسم این ایام (تعزیه و ... ) با اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی امکان‌پذیر است.

انتهای پیام

captcha