برپایی چند مسابقه در میان نیروهای مسلح و جشنواره قرآنی کودک رسانه ملی
کد خبر: 3838510
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

برپایی چند مسابقه در میان نیروهای مسلح و جشنواره قرآنی کودک رسانه ملی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پایان کار کاروان «اسوه» در مناطق سیل‌زده گلستان، معرفی فینالیست‌های بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن، برگزاری اختتامیه جشنواره قرآن و عترت کودکان و نوجوانان رسانه ملی و مراسم رونمایی از کتاب «مهر و ماه؛ رساله‌ای در باب حقوق اجتماعی و احکام اخلاقی» در ایکنا از مهمترین رویدادهای قرآنی این هفته بود.

برپایی مسابقات در میان نیروهای مسلح و جشنواره قرآنی کودک رسانه ملیبه گزارش ایکنا؛ در اولین هفته از شهریورماه عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور شاهد رویدادهایی همچون تصویربرداری جدیدترین آثار گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص)، اعلام نتایج دومین مرحله چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی حفاظ، تمدید مهلت ثبت‌ نام دومین دوره «طرح مشکوة»، معرفی نفرات برتر هشتمین دوره مسابقات «اسراء»، پایان کار کاروان «اسوه» در مناطق سیل‌زده گلستان، اعلام ویژه‌برنامه‌های شبکه قرآن در محرم، برگزاری اختتامیه جشنواره قرآن و عترت کودکان و نوجوانان رسانه ملی، برگزاری دومین جلسه آموزش مهارت‌های فنی تلاوت در حسینیه صاحب‌ا‌لزمانی، انتشار بیانیه اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور، برگزاری افتتاحیه بخش معارفی مسابقات سراسری، اعلام نتایج مرحله مقدماتی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن، معرفی فینالیست‌های بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن، برگزاری مسابقات قرآن ستاد فرماندهی کل سپاه، برگزاری آیین اختتامیه هشتمین دوره اردوی فرهنگی - آموزشی طریق جاوید، برگزاری مراسم رونمایی از کتاب «مهر و ماه؛ رساله‌ای در باب حقوق اجتماعی و احکام اخلاقی» در ایکنا و ... بودیم.

تصویربرداری جدیدترین آثار گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص)
گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ با حضور در حرم مطهر امام رضا(ع) به تصویربرداری جدیدترین آثار تولیدی خود پرداخت.
از جمله این آثار می‌توان به دو اثر با موضوع عید غدیر، یک اثر ویژه امام رضا(ع) و همچنین مناجات و هم‌خوانی اشاره کرد.
این آثار در صحن‌های انقلاب، جامع رضوی، جمهوری اسلامی، گوهرشاد، آزادی، رواق امام خمینی(ره)، دارالحجه، دارالمرحمه و دارالقرآن حرم تصویربرداری شده است.
تصویربرداری این آثار طی روزهای ۲۹ تا ۳۱ مردادماه و به همت سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و با همکاری مرکز قرآن کریم سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی انجام شده است.

اعلام نتایج دومین مرحله چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی حفاظ
نتایج دومین مرحله چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم اواخر مهرماه سال جاری اعلام می‌شود.
محمد رمضانی‌فرد، کارشناس دبیرخانه ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ سازمان دارالقرآن، در این رابطه اظهار کرد: با پایان یافتن این مرحله از مسابقات در کشور، نتایج داوری این مرحله و اسامی راه‌یافتگان به مرحله بعدی نیز اواخر مهرماه سال جاری اعلام خواهد شد.
رمضانی‌فرد تصریح کرد: عزیزانی که در مرحله دوم آزمون بتوانند نمره بالای ۹۰ در بخش حسن حفظ، نمره بالای ۴۰ در بخش تجوید، نمره بالای ۲۵ در وقف و ابتدا و نمره بالای ۱۵ در صوت و لحن را به دست آورند، به مرحله سوم چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ راه پیدا می‌کنند.

تمدید مهلت ثبت‌نام دومین دوره «طرح مشکوة»
زهرا نقی‌زاده، رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان جهاددانشگاهی گفت: به دلیل استقبال مخاطبان طرح ملی حفظ قرآن مشکوة، ثبت‌ نام این طرح تا پایان شهریورماه سال جاری تمدید شد.
نقی‌زاده افزود: این طرح جهت استفاده آسان‌تر جامعه بهزیستی کشور از آموزش حفظ قرآن، به صورت غیر حضوری (تلفنی) اجرا می‌شود و از جمله اهداف آن می‌توان به تحقق مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور، ایجاد شرایط مناسب برای تبلیغ، ترویج و حفظ قرآن، ارتقای سطح علمی معلولان کشور و ایجاد رغبت و رقابت سالم و سازنده جهت تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده اشاره کرد.

معرفی نفرات برتر هشتمین دوره مسابقات «اسراء»
آئین اختتامیه هشتمین دوره مسابقه تلویزیونی «اسراء» که با حضور مسئولان استانی، مدیران قرآنی، داوران، قاریان و... در قزوین برگزار شد، از ساعت ۲۲ شامگاه سوم شهریورماه، به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.
هشتمین دوره مسابقه تلویزیونی اسراء در سه رشته قرائت تقلیدی متسابقان از قاریان برجسته مصری اساتید عبدالباسط، مصطفی اسماعیل و منشاوی برگزار شد که نفرات برتر در هر سه بخش معرفی شدند.

پایان «اسوه» در مناطق سیل‌زده گلستان
در آخرین روز حضور کاروان قاریان و حافظان طرح اسوه در مناطق سیل‌زده استان گلستان که با اجرای برنامه‌های متعدد قرآنی و فعالیت‌های جهادی همراه بود، روز پنجم شهریور، محفل انس با قرآن پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت قائم(عج) واقع در خیابان گرگان جدید برگزار شد.
در این محفل که استادان، قاریان و حافظان گلستانی و تعدادی از مدیران ارشد استان حضور داشتند، پس از تلاوت تعدادی از قاریان و حافظان نوجوان طرح اسوه، از «امیرحسین رحمتی»، قاری جوان گرگانی و عضو طرح آموزشی- تربیتی اسوه که موفق به کسب رتبه اول ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان شده بود، تجلیل شد.
در این مراسم محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن و مدیر طرح اسوه، ضمن تشریح اجمالی فعالیت‌ها و اقداماتی که در طول سال برای ۷۰ عضو نوجوان و جوان این طرح صورت می‌گیرد، به برکات این حرکت مؤثر قرآنی اشاره کرد و گفت: دغدغه دست‌اندرکاران طرح اسوه، پرداختن توأمان به ارتقای سطح فنی تلاوت و همچنین رشد معنوی و معرفتی اعضای این طرح است که امیرحسین رحمتی، یکی از نمونه‌ها و ثمرات این تلاش‌ها و اقدامات است.

اعلام ویژه‌برنامه‌های شبکه قرآن در محرم
همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش، شبکه قرآن و معارف سیما ویژه‌برنامه‌هایی را به همین مناسبت و در قالب‌های مختلف برنامه‌سازی به روی آنتن خواهد برد.
«نغمه عشاق» عنوان ویژه‌برنامه این شبکه در دهه اول محرم است که با محوریت معرفی هیئت‌هایی که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت داشتند و همچنین، پخش نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی ماندگار به درخواست مخاطبان به صورت زنده و با اجرای رحمان نظام اسلامی هر روز از ساعت ۱۸ به روی آنتن می‌رود.
به نمایش گذاشتن تصاویر و ویدیوهای ارسالی مخاطبان از هیئت‌ها و مراسم عزاداری و همچنین، فعالیت‌های جانبی هیئت‌ها در امور اجتماعی و ... از دیگر بخش‌هایی است که در «نغمه عشاق» معرفی و بررسی خواهد شد.

برگزاری اختتامیه جشنواره قرآن و عترت کودکان و نوجوانان رسانه ملی
مراسم اختتامیه جشنواره تابستانی قرآن و عترت ویژه کودکان و نوجوانان رسانه ملی از ساعت ۱۰ صبح روز ششم شهریورماه در محل سالن کوثر سازمان صداوسیما برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که با جرای حسین رفیعی همراه بود، پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید از سوی محسن شجاعی، نفر اول این دوره از مسابقات، محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما در سخنانی ضمن خیر مقدم به حضار در مراسم، به ارائه گزارشی کوتاه از برگزاری جشنواره پرداخت.

برگزاری دومین جلسه آموزش مهارت‌های فنی تلاوت در حسینیه صاحب‌ا‌لزمانی
جلسات آموزش مهارت‌های فنی تلاوت در مسابقات قرآن کریم ویژه قاریان، مرتلان، حافظان، ۱۰، ۲۰ و ۳۰ جزء و در رشته‌های قرآنی شامل قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ و اذان به صورت هفتگی در محل حسینیه صاحب‌الزمانی تهران برگزار می‌شود.
این جلسات زیر نظر داوود جعفری، قاری و مدرس قرآنی کشور و با حضور داوران بین‌المللی و کشوری قرآن کریم به بررسی مباحث نکته به نکته شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآنی می‌پردازد که طی هر جلسه سه نفر از اساتید و داوران بین‌المللی و ملی در جلسات حضور خواهند داشت.
دومین جلسه از این دوره‌ آموزشی نیز روز سوم شهریورماه، با حضور رحیم خاکی، محمدرضا ابوالقاسمی و معتز آقایی، از پیشکسوتان و داوران بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد. همچنین، در پایان این جلسه نیز جوایزی نقدی نیز به نفرات برگزیده اهدا ‌شد.

انتشار بیانیه اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور
اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور و مدیران عامل اتحادیه‌های واحد استانی در پایان دومین نشست فصلی خود، که طی هفته پایانی مردادماه در اردبیل برگزار شد، بیانیه‌ای صادر کردند.
در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: «یکی از بازوهای توانمند در جبهه فرهنگی برای رسیدن به قلل پرافتخار اهداف گام دوم انقلاب، به‌ویژه در عرصه اخلاق و معنویت، تشکیلات سامان‌یافته و منسجم قرآنی مردمی کشور است. در این راستا اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور و اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها با به‌کارگیری چهره‌های برتر قرآنی و اساتید باسابقه در حوزه‌های قرآنی و جهادی و با هدف ترویج فرهنگ قرآنی، با هدایت و راهبری بیش از ۴۰۰۰ مؤسسه قرآنی، به عنوان گسترده‌ترین نهاد قرآنی مردمی است که رسمیت تشکیلات آن به تصویب شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است».

برگزاری افتتاحیه بخش معارفی مسابقات سراسری
مراسم افتتاحیه بخش معارفی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن در گروه بانوان صبح روز پنجم شهریورماه، با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین علی مقنی، رئیس بنیاد مسابقات جمهوری اسلامی ایران و سیدعلی هاشمی، دبیر بخش معارفی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن، در قم برگزار شد.
در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، رئیس بنیاد مسابقات جمهوری اسلامی ایران، در سخنانی با بیان اینکه تمام توان خود را به کار می‌گیریم تا این مسابقات به خوبی برگزار شود، گفت: امیدواریم که بتوانیم در این رابطه آنچه حق مطلب است را ادا کنیم، البته حتماً در این مسیر کمبودها و نواقصی وجود دارد که پیشاپیش از همه عزیزان عذرخواهی می‌کنیم.

اعلام نتایج مرحله مقدماتی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن
اسامی برگزیدگان مرحله مقدماتی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن‌کریم در رشته‌های معارفی در بخش آقایان که روز سوم شهریورماه برگزار شد، در سه رشته حفظ موضوعی، تفسیر و حفظ احادیث اعلام شد.
در هر رشته از مسابقات بخش معارفی ۱۰ نفر به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کرده‌اند. مرحله نیمه‌نهایی نیز روز چهارم شهریورماه، در امامزاده شاه سیدعلی(ع) شهر قم برگزار شد و پس از مرحله نیمه‌نهایی نیز در هر رشته پنج نفر به مرحله فینال راه پیدا کردند.

معرفی فینالیست‌های بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن
نفرات راه‌یافته به فینال بخش آقایان چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش معارفی معرفی شدند که بر اساس آن در هر رشته پنج نفر موفق به حضور در فینال این مسابقات شدند.
مرحله نیمه‌نهایی بخش معارفی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش آقایان شامگاه چهارم شهریورماه پایان یافت و فینالیست‌های این بخش نیز معرفی شدند.
مسابقات بخش معارفی در سه رشته حفظ موضوعی قرآن کریم، تفسیر و حفظ احادیث از روز سوم شهریورماه در مرحله مقدماتی آغاز و مرحله نیمه‌نهایی آن نیز چهارم شهریورماه در شهر قم برگزار شد که برگزیدگان این بخش نیز معرفی شدند.

برگزاری مسابقات قرآن ستاد فرماندهی کل سپاه
سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن ستاد فرماندهی کل سپاه که مرحله نیمه‌نهایی مسابقات قرآن کل نیروهای سپاه به حساب می‌آید، روز دوم شهریورماه در بخش بانوان آغاز و در بعد از ظهر همان روز نیز پایان یافت.
بخش آقایان این مسابقات نیز از صبح روز چهارم شهریورماه در ستاد فرماندهی کل سپاه آغاز ‌شده و تا پایان همان روز نیز به اتمام رسید.
سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن ستاد فرماندهی کل سپاه با حضور ۲۲۰ نفر و در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن کریم و اذان برگزار ‌شد.

برگزاری آیین اختتامیه هشتمین دوره اردوی فرهنگی - آموزشی طریق جاوید
آیین اختتامیه هشتمین دوره اردوی فرهنگی - آموزشی طریق جاوید؛ با محوریت نقش جوانان در گام دوم انقلاب، روز پنج‌شنبه، هفتم شهریورماه و با حضور حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره)، سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، علیرضا زجاجی، مدیرکل حوزه ریاست دفتر مرکزی این نهاد، سیدمحمد هاشمی تروجنی، رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام (ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی وابسته، در سالن توحید حرم مطهر امام راحل برگزار شد.

رئیس جهاددانشگاهی در این مراسم با گرامیداشت یاد امام (ره) و شهدا، با اشاره به بیانیه گام دوم اظهار کرد: اگر بخواهیم تبیینی از چهل سالگی اول انقلاب داشته باشیم علت موفقیت‌های گام اول، روحیه خودباوری است و رهبری هم در کلامشان عامل موفقیت‌ها در ما می‌توانیم می‌دانند. در ادامه که ایشان گام دوم را توضیح می‌دهند منشا حرکت در گام دوم را همین ما می‌توانیم عنوان کرده‌اند. در بحثِ باورِ به ما می‌توانیم، ایشان موتور محرکه رسیدن به اهداف را توسعه علمی فناوری خاطرنشان کردند و نیز چراغ راه برای رسیدن به مقصد را معنویت و اخلاق ذکر کرده‌اند.

مراسم رونمایی از کتاب «مهر و ماه؛ رساله‌ای در باب حقوق اجتماعی و احکام اخلاقی» در ایکنا
مراسم رونمایی از کتاب «مهر و ماه؛ رساله‌ای در باب حقوق اجتماعی و احکام اخلاقی» نوشته محسن اسماعیلی، حقوقدان و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان، روز ششم شهریورماه در محل خبرگزاری بین‌المللی قرآن برگزار شد.
در این مراسم محسن اسماعیلی در بیان انگیزه‌های خود در تألیف کتاب اظهار کرد: رشته تخصصی بنده حقوق است و در دانشگاه تهران نیز درس حقوق می‌دهم و ارتزاقم همواره از این راه بوده است، ولی قبل از هر چیز دل‌بسته امام راحل(ره) هستم و خود را از خیل فراوان کسانی می‌دانم که نفس قدسی آن مرد بی‌نظیر در آن‌ها اثر کرده و تحت تأثیر قیام ایشان بزرگ شدیم. در مرحله بعد خود را دل‌بسته کسانی می‌دانم که در زمان جنگ در خدمت‌شان بودیم و خاطرات آن ایام هیچ لحظه‌ای از ذهن من خارج نمی‌شود؛ لحظه‌های عجیبی بود، گاهی جنازه‌هایی که جمع می‌کردیم که مجموعاً از یک کیلو بیشتر نمی‌شد و آن‌ها را به خاک می‌سپردیم. با دیدن آن صحنه‌ها و دل‌بستگی که به امام داشتم، من هم دل‌سپرده به جمهوری اسلامی شدم.

اختتامیه مسابقات قرآن هوافضای سپاه

مراسم اختتامیه سی و سومین دوره مسابقات قرآن هوافضای سپاه هفتم شهریورماه، با حضور سردار امیرعلی حاجی‌زاد، فرمانده هوافضای سپاه، و جمعی از فرماندهان این نیرو و نیز فعالان قرآنی کشور برگزار شد. در بخش دیگری از این مراسم سردار امیرعلی حاجی‌زاد، فرمانده هوافضای سپاه، به بیان سخنانی پرداخت و از برگزاری این مسابقات و عوامل اجرایی آن در سپاه قدردانی کرد. وی افزود: از تک‌تک افرادی که در این عرصه زحمت می‌کشند و برجستگی دارند درخواست دارم کمک کنند تا بتوانیم این حرکت را فراگیر کنیم. مسابقات لازم است، اما فراگیرتر کردن عمق بیشتر لازم است، اعتبارات ویژه خارج از ردیف‌ها برای این کار پیش‌بینی کرده‌ایم تا به حول الهی چنین بحث‌هایی بیشتر فراگیر شود.

حاجی‌زاده تصریح کرد: در برخی از شهر‌ها این کار فراگیر شده است، در مناطق دیگر نیز می‌توانیم این گونه عمل کنیم تا معضل امروز ما در حوزه اقتصاد و فرهنگ و ... که به خاطر فاصله از قرآن و پیاده‌سازی اسلام ناب، به وجود آمده است را برطرف کنیم. دلیل اینکه در حوزه‌های مختلف شاهد معضل هستیم پیدا نکردن معرفت بوده است.

محفل انس با قرآن سازمان بهزیستی

در نکوداشت هفته دولت و روز خانواده، ویژه برنامه «محفل انس با قرآن» پیش از ظهر امروز در حسینیه شماره ۲ جماران در تهران برگزار شد.

در این محفل انس که ویژه بانوان بود با حضور بانوان ممتاز حافظ و کارشناس قرآن کریم در رده‌های سنی مختلف مزین شده بود؛ بانوان و زنان سرپرست خانوار، فرزندان دختر مراکز شبه‌خانواده، بانوان همکار سازمان بهزیستی و ... از مراکز بهزیستی استان تهران، حضور داشتند.

انتهای پیام

captcha