عروج ملکوتی شهدای قرآنی منا از سرزمین نزول آیات الهی
کد خبر: 3833785
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
به بهانه چهارمین سالروز پرواز مهاجرین الی‎الله/

عروج ملکوتی شهدای قرآنی منا از سرزمین نزول آیات الهی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ چهارمین سال عروج ملکوتی شهدای مظلوم منا نیز فرارسید؛ مکان مقدسی که شهدای قرآنی کاروان نور از آنجا و در حالی‌که آیه شریفه «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» را زمزمه می‌کردند، به سوی معبود خویش به پرواز درآمدند.

به گزارش ایکنا؛ دوباره موسم حج آمد و به واسطه آن یاد و خاطره مهاجران الی‌الله و شهدای فاجعه منا نیز زنده شد. امسال چهارمین سالی است که از عروج ملکوتی شهدای مظلوم این فاجعه می‌گذرد و هنوز داغ از دست دادن حجاج شهیدمان در سرزمین وحی تازه است. چهار سال است که خانواده‌های عزیزان از دست رفته و مهاجران الی‌الله در ایام حج، به یاد گل‌های پرکشیده خود دعای عرفه می‌خوانند و با زمزمه آیات الهی جای خالی ایشان را به یاد می‌آورند.

این روزها که حجاج ایرانی در محل نزول اولین آیات الهی به سر می‌برند و مشغول اعمال و مناسک حج هستند، چشم‌انتظاران ایشان در وطن بی‌صبرانه در انتظار بازگشت ایشان بوده و این ایام را لحظه‌شماری می‌کنند، اما هستند چشم‌ به ‌راهانی که چهار سال است منتظرند تا روی نورانی و عطر خوش حاجیان سفرکرده خود را احساس کنند و بازگشت ایشان از مشعر و منا و بیت‌‌الله‌الحرام و مدینة‌النبی را جشن بگیرند، ولی مرغان عاشق، پرواز به سوی معبود را به بازگشت به خانه و کاشانه ترجیح دادند و بازماندگان خود را بی اختیار به یاد ابیاتی از هوشنگ ابتهاج انداختند که «مرغ شبخوان که با دلم می‌خواند/ رفت و این آشیانه خالی ماند/ آهوان گم شده‌اند در این شب دشت/ آه از آن رفتگان بی برگشت».

ضرورت زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدای سفرکرده فاجعه منا که تنی چند از اعضای کاروان قرآنی نور نیز در میان ایشان بودند، مسئله مهمی است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید داشته و دارند و ایشان همواره این مهم را به مسئولان و دست‌اندرکاران حج گوشزد کرده‌اند. حال پس از گذشت چهار سال از باید به عملکرد خود در این زمینه نگریسته و بپردازیم که آیا توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در این رابطه را جامه عمل پوشانده‌ایم و توانسته‌ایم ذره‌ای از درد و رنج خانواده‌های این شهدای مظلوم را برطرف کنیم؟

در میان مهاجران الی‌الله پنج عضو کاروان قرآنی نور نیز حضور داشتند که بلبلان خوش‌خوان آیات وحی در میان حجاج ایرانی بودند؛ عاشقانی که نوای دلنشین کلام‌الله مجید را در سرزمین وحی طنین‌انداز کردند و سرانجام نیز درحالی‌که آیه شریفه «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» را زمزمه می‌کردند، به سوی معبود خویش به پرواز درآمدند.

اعزام کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین وحی همزمان با ایام حج تمتع از سال ۵۸، نخستین سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی آغاز و این کار طی بیش از ۳۵ سال گذشته تاکنون با سیاست‌گذاری و نظارت کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم و با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه و بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت دنبال شده است و هر ساله شاهد آن هستیم که تعدادی از اساتید، قاریان، حافظان وگروه‌های مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن در قالب «کاروان نور» به حج تمتع اعزام می‌شوند.

اعزام کاروانی از قرآنیان جمهوری اسلامی ایران به حج تمتع برای اجرای برنامه‎های قرآنی در بین مسلمانان جهان اسلام طی دهه‌های گذشته، بستر مناسبی را برای تعامل مسلمانان کشورهای اسلامی فراهم کرده و طی سالهای گذشته نیز با برنامه‌ریزی انجام شده، تلاش شده است تا این ظرفیت و بستر ارزشمند بیش از پیش به کار گرفته شده و استفاده حداکثری از آن صورت گیرد.

در حج تمتع سال ۹۴ که مصادف با عید قربان در روز پنج شنبه دوم مهرماه بود، فاجعه بزرگی برای حجاج رخ داد. طی این فاجعه به دلیل ازدحام حجاج در خیابان منتهی به رمی جمره بزرگ، بیش از هفت هزار زائر از کشورهای مختلف جهان کشته و بیش از این تعداد نیز مجروح شدند.

روز عید قربان آن سال، زائران خانه خدا پس از انجام مناسک حج در صحرای عرفات راهی سرزمین منا شده بودند که پس از اعمال در سرزمین منا و پس از رمی جمرات، مناسک خود را به پایان برسانند. زائران خانه خدا صبح روز عید قربان، دسته دسته و گروه گروه به سمت رمی جمرات در حال حرکت بودند که جمع زیادی از این زائران ایرانی بودند اما بخشی از مسیر را که طی کردند، ازدحام زائران به قدری زیاد شد که پیش روی به جلو دیگر سخت و حتی غیرممکن شد و همین ازدحام و شلوغی بود که موجب شد فاجعه‌ای عظیم در عید قربان در سرزمین منا رخ دهد.

اسامی اعضای کاروان قرآنی نور حج ۹۴
حسین رستمی از تهران، حمید شاکرنژاد از خراسان رضوی، مسعود سیاح گرجی از تهران، محسن حاجی‌حسنی کارگر از خراسان رضوی، حسن دانش از یزد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی رجبی از خراسان رضوی، محمدجواد کاشفی از خراسان رضوی، مختار دهقان از خراسان رضوی، ابراهیم فلاح تبسم چهره از گیلان، محمدرضا تقانی از البرز، مرتضی یادگاری از تهران، هادی ایزدپناهی از تهران، مهدی علی بابایی از اصفهان و مجید نوری از زنجان، همچنین محمد سعید سعیدی زاده به همراه چهار عضو این گروه امین باوی، فؤاد مشعلی، سیدمعین موسوی و محمدعلی ناصری حضور داشتند.

5عضو کاروان قرآنی نور
همزمان با فاجعه منا پنج عضو کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع از جمله حسن دانش، محسن حاجی حسنی کارگر، هر دو از قاریان بین‌المللی در سال ۹۴ محمدسعید سعیدی‌زاده، امین باوی و فؤاد مشعلی سه عضو گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) که برای امر تبلیغ قرآن، اجرای برنامه‌های قرآنی در محافل به سرزمین وحی سفر کرده بودند مفقود شدند که پس از دو روز از این فاجعه، پیکر پاک محسن حاجی حسنی کارگر، قاری بین‌المللی قرآن و امین باوی، مبتهل در سردخانه‌ها شناسایی شد و یک هفته بعد از فاجعه منا بود که پیکر حسن دانش نیز در یکی از سردخانه‌های جده شناسایی شد اما پیکر محمدسعید سعیدی زاده و فؤاد مشعلی که از اعضای گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) بودند، همچنان شناسایی نشده و این دو جان‌باخته قرآنی حادثه منا هنوز جزء مفقودین حادثه هستند.

شهید حسن دانش

چهارمین سال پرواز مهاجرین الی‎الله/ عروج ملکوتی شهدای قرآنی منا از سرزمین نزول آیات الهی

حاج حسن دانش در تاریخ دهم تیرماه ۶۵ در خانواده‌ای مذهبی در شهر یزد به دنیا آمد؛ خانواده‎ای که متشکل از دو برادر و یک خواهر بود. وی از همان دوران کودکی علاقه زیادی به فعالیت‎های قرآنی داشت که توانست حفظ قرآن کریم را آغاز کند.

مرحوم حسن دانش هشت سال بیشتر نداشت که با توجه به استعداد خوبی که در زمینه فعالیت‎های قرآنی داشت توانست در مسابقات مختلفی که در مدارس برگزار می‌شد شرکت کند و رتبه‌های خوبی را نیز کسب کرد. این شهید قرآنی پس از ازدواج در خانه جوی قرآنی راه انداخت و حتی دو دختر شهید با قرآن آشنا هستند. از ویژگی‌های شهید حسن دانش تواضع، فروتنی، احترام به دیگران و رعایت ادب و ... بود. او نفر اول سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته قرائت تحقیق در سال ۹۴ بود.
شهید محسن حاجی حسنی کارگر

چهارمین سال پرواز مهاجرین الی‎الله/ عروج ملکوتی شهدای قرآنی منا از سرزمین نزول آیات الهی

قاری بین‌المللی قرآن که در فاجعه منا جان به جان آفرین تسلیم کرد و به دیدار معبود شتافت چند ماه قبل از اعزام به حج تمتع بود که در پنجاه و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی شرکت کرد و موفق به کسب رتبه اول مسابقات شد.

محسن حاجی حسنی کارگر متولد سال ۱۳۶۷ در مشهد بود. از کودکی آموزش قرآن را آغاز کرد و به مرور به تلاوت قرآن کریم مشتاق‎تر شد. سال ۱۳۸۱ نخستین حضورش در مسابقات قرآن بود و در سال ۱۳۹۳ در مسابقات کشوری اوقاف شرکت کرد.

محسن حاجی حسنی کارگر که برای نخستین بار در سال ۱۳۸۳ و در دوران نوجوانی خود در قالب کاروان قرآنی به حج تمتع اعزام شده بود، سال ۹۴ در دومین سفر خود به حج تمتع جزء اعضای کاروان قرآنی بود که در فاجعه منا به دیار ابدی شتافت.

شهید محمدسعید سعیدی‌زاده

چهارمین سال پرواز مهاجرین الی‎الله/ عروج ملکوتی شهدای قرآنی منا از سرزمین نزول آیات الهی

زنده یاد محمدسعید سعیدی‌زاده از عروج یافتگان کاروان قرآنی سال ۹۴ است که بارها اسم زیبایش را از رسانه‌ها و عموم مردم شنیده شده است. ایشان متولد سال ۱۳۵۸ در آبادان بود و تمام تلاشش را برای ورود به گروه تواشیح کرد. او در دوران راهنمایی و دبیرستان با مربیگری پدرش در مدرسه، نکات اصولی قرائت قرآن را فراگرفت و در کنار پدر در جلسات قرآن حاضر شد.

حاج محمد سعید فرزند نخست خانواده بود و سه برادر و چهار خواهر داشته است. همیشه مسئله تقوا را رعایت می‌کرد و جوان متقی و باخدا بود که در حادثه منا به عنوان سرپرست گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) برای همیشه آسمانی شد.


شهید امین باوی

چهارمین سال پرواز مهاجرین الی‎الله/ عروج ملکوتی شهدای قرآنی منا از سرزمین نزول آیات الهی

تک‌خوان گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) بود، خطیبی توانا که در همه آبادان چهره ای شناخته شده بود، اگر نگوییم خوش صداترین، یکی از خوش صداترین تک‎خوان‎های گروه‎های تواشیح در کشور بود، بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشته و دارند که بخش زیادی از کسب رتبه اول مسابقات قرآن تواشیح در سال ۱۳۹۳ در آبادان، مدیون صدای زیبای امین باوی است.

امین باوی در سال ۱۳۶۴ و در اهواز متولد و در آبادان بزرگ شد. از کودکی علاقه به تواشیح و ابتهال داشت و از هر فرصتی برای اجرا و تمرین متنی برای ابتهال در خانه استفاده می‌کرد. او علاوه بر صدای ماندگاری که به یادگار گذاشت، دو پسر به نام‌های حیدر و عمار هستند نیز به یادگار گذاشته است. صدای طلایی او همیشه ماندگار است.


شهید فؤاد مشعلی

چهارمین سال پرواز مهاجرین الی‎الله/ عروج ملکوتی شهدای قرآنی منا از سرزمین نزول آیات الهی

فؤاد مشعلی جوان‎ترین عضو کاروان قاریان اعزامی به سفر حج بود که در حادثه منا عروجی شهادت‌گونه داشت. وی در اربعین نذری داشت که حالا نوبت ادای آن است، اما بدون حضور خودش.

جوانترین عضو کاروان قرآنی اعزامی به سرزمین وحی فؤاد مشعلی بود، یکی از اعضای گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) آبادان که در چند سال گذشته، رتبه اول مسابقات ابتهال و مدیحه‌سرایی کشور را به دست آورده بود و به دنبال آن و البته با یک سال تأخیر به‌ عنوان گروه تواشیح کاروان قاریان اعزامی به حج، برای این مأموریت قرآنی انتخاب شد.

فؤاد مشعلی ۱۶ مهر ماه سال ۹۴ و درست دو هفته بعد از فاجعه منا، ۲۵ سالگی خود را پشت سر گذاشته بود. او در اصفهان به دنیا آمده بود تا چهار سالگی در این شهر بود و در ادامه به آبادان رفت تا به نوعی بزرگ شده آبادان باشد. او تنها یک خواهر دارد.

این شهید قرآنی در کنار دغدغه‌های مختلفی که در مورد آینده گروه تواشیح داشت، دغدغه‌هایی هم در زندگی داشت که اولین آن‌ها پیدا کردن کسب و کار بود و بعد هم ازدواج و اینها به عنوان آرزوهایی بودند که قرار بود تحقق یابد.

چهار سال از عروج ملکوتی شهدای فاجعه منا و مهاجران الی‌الله می‌گذرد و سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا توانسته‌ایم پس از این مدت گامی در جهت زنده نگاه داشتن یاد و خاطره این عزیزان سفر کرده برداریم؟. شهدای منا سعادت لقاءالله را به دست آوردند و از مقدس‌ترین نقطه زمین به سوی جایگاه ابدی و پروردگار خویش پر کشیدند. ایشان مصداق آیه شریفه «وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا» بودند. روحشان شاد و یادشان گرامی

انتهای پیام

captcha