مواکب حسینی؛ فرصتی ارزشمند برای کاهش آسیب‌های اجتماعی
کد خبر: 3830951
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷

مواکب حسینی؛ فرصتی ارزشمند برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

گروه اجتماعی ــ معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی کردستان گفت: مراسم اربعین حسینی و برپایی مواکب ‌می‌تواند فرصت ارزشمندی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد و باید از این فرصت در راستای آموزش و روشنگری زائران بهره برد.

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام علی رستمی، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان در کمیته فرهنگی ـ آموزشی اربعین حسینی که روز گذشته، هفتم مردادماه در مجتمع فرهنگی نور سنندج برگزار شد، اظهار کرد: مراسم اربعین حسینی هر سال با حضور جمع کثیری از مسلمانان سراسر جهان در کربلا برگزار می‌شود و استان کردستان هم افتخار میزبانی از زائران اربعین را دارد.

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال در آیه 23 سوره شوری قرآن كریم می‌فرماید: «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ؛ بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم مگر دوستى در باره خويشاوندان و هر كس نيكى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد] براى او در ثواب آن خواهيم افزود قطعا خدا آمرزنده و قدرشناس است»، افزود: با توجه به قرار گرفتن استان کردستان در مسیر زائران اربعین حسینی، باید بتواند همچون سال‌های گذشته با برپایی موکب‌های اربعین حسینی خدمتگزار زائران باشد.

رستمی بیان کرد: گرچه در سال‌های قبل موکب‌هایی در سطح شهرهای سنندج، قروه، بیجار و سقز برپا شد اما کمبودهایی نیز وجود داشت که امسال امیدواریم با همت و همکاری نهادهای عضو کمیته فرهنگی و آموزشی زمینه رفع این کمبود و مشکلات فراهم شود.

ارادتمندان اهل بیت(ع)
وی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق فرهنگی در استان برای برپایی هرچه بهتر موکب‌های اربعین حسینی را لازمه پیشبرد فعالیت‌های این کمیته خواند و اعلام کرد: مردم کردستان ارادتمندان اهل بیت(ع) هستند و قطعاً با حضور خود در کنار مواکب این مهم را نشان خواهند داد.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی کردستان افزود: مراسم اربعین حسینی و برپایی مواکب می‌تواند فرصت ارزشمندی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد و باید از این فرصت در راستای آموزش و روشنگری زائران بهره برد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مواکب در شهرهای دزج و سرو‌آباد مردمی اداره می‌شود، بیان کرد: مردمی بودن مواکب امری تحسین‌‌برانگیز است که ارادت قلبی مردم به اهل بیت(ع) را نشان می‌دهد.

مواکب حسینی کردستان
رستمی با اشاره به اینکه مواکب اربعین حسینی به دلیل ارادت مردم کردستان به اهل بیت(ع) مردمی اداره می‌شود، اعلام کرد: استان کردستان مسیر رفت و برگشت زوار اربعین حسینی است و باید به صورت شایسته و در شأن استان فرهنگی کردستان از زائران پذیرایی و استقبال شود.

نورعلی خزاعی، رئیس شورای هیئات مذهبی استان کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: تشکیل کمیته‌های مردمی، اعزام نماینده ثابت از سوی کمیته فرهنگی به سایر کمیته‌های اربعین حسینی، تهیه خوراک فکری برای زائران، تجهیز و آماده‌سازی خیمه‌های نماز، تهیه سجاده و مهر، موکت و فرش و مواردی از این قبیل برای پربار شدن موکب‌های اربعین حسینی مورد توجه این کمیته بوده و هست.

اعزام بیش از یک هزار نفر زائر خارجی
وی با اشاره به اینکه کمیته فرهنگی ـ آموزشی هر ساله اقدام به تهیه و تدوین اقلام فرهنگی از جمله کتابچه‌های آموزشی و توزیع آن بین زائران اربعین حسینی(ع) می‌کند، افزود: سال گذشته بیش از یک‌هزار نفر زائر خارجی از ورودی سنندج به کرمانشاه عازم اربعین حسینی شدند و نیاز است مواکب برای پذیرایی بهتر زائران تقویت شود.

خزاعی در پایان یادآور شد: سال گذشته در مواکب اربعین حسینی نماینده بانوان حضور نداشت و باتوجه به اینکه بخشی از زائران را بانوان تشکیل می‌دهند لازم است نماینده‌ای از بانوان در مواکب حضور داشته باشند.

یادآرو می‌شود، سال گذشته 12 موکب حسینی در استان کردستان فعالیت داشتند که از این تعداد چهار موکب شهرستان های بیجار، قروه، کامیاران و سنندج بوده و پنج موکب دیگر در کربلای معلی به زائران خدمت‌رسانی می‌کرد.
انتهای پیام

captcha