همایش ملی «سرمایه اجتماعی بر مبنای آموزه‌های قرآنی» برگزار می‌شود
کد خبر: 3823637
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
در قزوین؛

همایش ملی «سرمایه اجتماعی بر مبنای آموزه‌های قرآنی» برگزار می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر اجرایی همایش ملی «سرمایه اجتماعی بر مبنای آموزه‌های قرآنی» از برگزاری این همایش در قزوین خبر داد.

همایش ملی «سرمایه اجتماعی بر مبنای آموزه‌های قرآنی» در قزوین برگزار می‌شود

حسین محمدی، دبیر اجرایی همایش ملی «سرمایه اجتماعی بر مبنای آموزه‌های قرآنی» در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: برگزاری این همایش در نیمه دوم آبان‌ماه در 27 آبان 98 برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: با توجه به ضروریاتی موجود در شرایط کنونی یکی از مؤلفه‌هایی که باید به‌صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد موضوع سرمایه اجتماعی است زیرا عواملی باعث تضعیف آن شده است.

محمدی تصریح کرد: نیاز به جریان‌سازی در حوزه سرمایه اجتماعی وجود داشت تا گفتمان غالب در فضای دانشگاهی و عمومی مطرح شود؛ لذا این همایش به‌عنوان اولین گام در نظر گرفته شد و ما به‌دنبال آن هستیم که در این حوزه به‌صورت سلسله‌وار اقداماتی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: تولید علم در حوزه سرمایه اجتماعی باید اتفاق بیافتد؛ چرا که هر چه در این حوزه مطرح می‌شود سابقه طولانی در ایران ندارد و نهایت صبغه آن 15 سال است و از سوی دیگر تولیدات مبتنی بر مبانی غربی است این در حالی است که در منابع اسلامی اعم از قران و روایات به‌صورت مفصل در این حوزه مؤلفه‌هایی وجود دارد.

دبیر اجرایی همایش ملی «سرمایه اجتماعی بر مبنای آموزه‌های قرآنی» تأکید کرد: تلاش داریم فضایی را ایجاد کنیم تا تولید علم و گفتمان‌سازی لازم در این حوزه توسط محققان و پژوهشگران با توجه به منابع اسلامی اتفاق بیافتد.

وی بیان کرد: محورهای این همایش در دو بخش نظری و کاربردی در نظر گرفته شده که در حوزه نظری 5 مؤلفه شامل شبکه‌های ارتباطی، موانع ارتباطات اجتماعی، اصول روابط اجتماعی، روش‌ها و عوامل مؤثر در انسجام آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این پژوهشگر با اشاره به محور کاربردی این همایش گفت: در این بخش تأکید بر استان قزوین است و محورهای ارتباطات سرمایه‌ای با آسیب‌های اجتماعی و جایگاه سرمایه اجتماعی در مواجه با مسائل اجتماعی چون توسعه مشارکت‌های مردمی، توسعه امنیت اجتماعی، توسعه سازمان‌های مردم‌نهاد خواهد بود.

وی اضافه کرد: همایش ملی «سرمایه اجتماعی بر مبنای آموزه‌های قرآنی» به‌صورت یک‌روزه برگزار می‌شود و تلاش داریم تا نهادهای کشوری را درگیر این همایش کنیم با این حال حمایت علمی و معنوی دانشگاه‌های مختلف را اخذ کرده‌ایم و از اساتید مطلع و متخصص در این حوزه دعوت می‌کنیم تا در این همایش حضور یابند.

محمدی در پایان بیان کرد: این همایش به‌همت دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی‌(ره) پیگیری می‌شود.

انتهای پیام

captcha