مراتب و اقسام ذکر
کد خبر: 3819677
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
آیت‌الله میرعمادی تشریح کرد:

مراتب و اقسام ذکر

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به مراتب و اقسام ذکر و این‌که ذکر در تکامل معنوی انسان نقش دارد، گفت: انسان باید در همه حال به یاد خدا باشد و خدا را فراموش نکند این در حالی‎است که برخی افراد وقتی مسئولیت پیدا می‎کنند خدا را فراموش می‎کنند و بعضی‎ها هم وقتی مسئولیت را از دست می‎دهند خدا را فراموش می‎کنند.

تکرار واژه «ذکر» 300 مرتبه در قرآنبه گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد شامگاه شنبه، بیست و پنجم خرداد در تفسیر آیات 41 و 42 سوره احزاب با این مضمون «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا(41) وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا»، گفت: یکی‎ از واژه‌هایی که در قرآن فراوان به‌کار رفته واژه «ذکر» است که این واژه به‌همراه مشتقاتش 300 بار در قرآن ذکر شده است.
وی با بیان این‌که کلمه «ذکر» در مورد یاد کردن خداست این‌که انسان خدا را یاد کند و از خدا غافل نباشد، افزود: یکی‌ از مهم‌ترین اسم‌های قرآن همین کلمه «ذکر» است کمااینکه اهمیت ذکر بر کسی پوشیده نیست تا جایی‎که خدا روح نماز را ذکر می‎داند.
امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که ذکر نقش مهمی در تکامل معنوی انسان دارد و اگر انسان می‎خواهد به خدا تقرب پیدا کند راهش ذکر است، گفت: اهل عرفان هر کدام ذکری دارند و معتقد هستند ذکر واسطه و حلقه بین خدا و انسان و وسیله‌ای است که انسان می‎تواند به‌وسیله آن با خدا ارتباط برقرار کند.
مراتب ذکر
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که ذکر مراتب گوناگونی دارد و از ضعیف شروع و به قوی ختم می‎شود و مثل ریسمان انواع نازک، کلفت و ضخیم دارد، اظهار کرد: برخی افراد ذکرهای ضعیفی دارند و برخی افراد نیز ذکرهای قوی‎ای دارند کمااینکه برخی از افراد آن‌قدر ذکرشان قوی بود که وقتی ذکر می‎گفتند در و دیوار هم با آن‌ها ذکر می‎گفت.
وی با اشاره به این حدیث نبوی که فرمود: «آن‌هایی که زیاد به یاد خدا هستند مقرب‎ترین و منزلت‌دارترین افراد در پیشگاه خدا هستند، ادامه داد: اهل معرفت برای آن‌که سیر و سلوک‌شان تکمیل شود «ذکر کثیر» داشتند.
آیت‌الله میرعمادی افزود: خدای متعال در آیات 41 و 42 سوره احزاب خطاب به مؤمنان فرموده است: «اى كسانى‌كه ايمان آورده‌‏ايد خدا را ياد كنيد يادى بسيار(41) و صبح و شام او را به پاكى بستاييد».
تسبیحات حضرت زهرا(س) و اسم اعظم خدا؛ ذکر کثیر
نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان این‌که ذکر دارای مراتب و اقسامی است گاهی ذکر لفظی و گاهی قلبی است، اضافه کرد: انسان باید در همه حال چه در سختی‎ها و رفاه، چه در مصیبت و شادی، چه در ثروت و فقر و تنگدستی و چه در زمان مسئولیت و یا از دست دادن مسئولیت به یاد خدا باشد و خدا را فراموش نکند این در حالی‎است که برخی افراد وقتی مسئولیت پیدا می‎کنند خدا را فراموش می‎کنند و بعضی‎ها هم وقتی مسئولیت را از دست می‎دهند خدا را فراموش می‎کنند.
وی در ادامه به واژه «ذِكْرًا كَثِيرًا» در آیه 41 سوره احزاب اشاره کرد و گفت: برخی معتقدند مقصود از ذکر کثیر تسبیحات حضرت فاطمه زهرا(س) است و برخی از مفسران نیز معتقد هستند مقصود اسم اعظم خداست.
آیت‌الله میرعمادی در ادامه به بخشی ‎از آیه 43 سوره احزاب با این مضمون که «اوست كسى‌كه با فرشتگان خود بر شما درود می‌‏فرستد تا شما را از تاريكی‌ها به‌سوى روشنايى برآورد و به مؤمنان همواره مهربان است»، افزود: با توجه به این آیه خدا در صلوات فرستادن به مؤمن جداگانه صلوات می‎فرستد و ملائکه هم جداگانه برای او صلوات می‎فرستند اما در مورد پیامبراکرم(ص) خدا و ملائکه با هم بر پیامبر صلوات می‎فرستند و بین خدا و ملائکه فاصله نیست و این امتیازی برای پیامبر(ص) است.

انتهای پیام

captcha