نگاهی به گلچین گزارش‌های ایکنا قزوین در سالی که گذشت
کد خبر: 3797389
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶

نگاهی به گلچین گزارش‌های ایکنا قزوین در سالی که گذشت

گروه فعالیت‌های قرآنی- در این گزارش می‌توانید گلچینی از گزارش‌های منتشر شده در ایکنا قزوین در سالی که گذشت را مشاهده کنید.

نگاهی به گلچین گزارش های ایکنا قزوین در سالی که گذشت

به گزارش ایکنا از قزوین، شما می‌توانید گلچینی از عناوین گزارش‌های کار شده در این خبرگزاری-شعبه قزوین در سالی که گذشت را مشاهده و با کلیک بر عناوین هر گزارش آن را مطالعه کنید. 

خبرگزاری ایکنا در قزوین مهمانانی داشت که دارای یک ویژگی خاص و منحصر به فرد بودند؛ یک زوج جوان، موفق، با اخلاق و البته حافظ کل قرآن. زوج جوانی که تلاش دارند تا خود را به زیور باطن آموزه‌های دینی و قرآنی زینت دهند.
*****
می‌خواهم قصه یک اتاق را برای شما بگویم، قصه اتاقی که این روزها و بعد از شهادت شهید «زکریا شیری» به مأمنی برای خانواده به‌ویژه مادر تبدیل‌ شده و با عکس‌ها و لوازم این شهید آذین بسته‌شده است؛ این قصه تمام مادران چشم‌انتظار است.
*****
به‌منظور بررسی برنامه‌های کنگره ۳ هزار شهید استان قزوین میزگرد «بایسته‌های فرهنگی کنگره شهدای قزوین» در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
*****
به من گفت «ناراحت نباش؛ یک تعداد از بانوان و دختران دهه هفتادی قزوین با نام گروه «ملازمان نور» در قالب بانوان مُصحف‌کار برای ترمیم قرآن‌های زخمی در حال فعالیت هستند و به زودی در این مسجد هم کار خود را آغاز می‌کنند!»
*****
روزهای سختی را در بیمارستان گذراندم؛ تنها یک هفته از زندگی سه‌نفره‌مان می‌گذشت و روشنا تازه به جمع ما آمده بود، روشنا مشکل تنفسی‌اش حاد شده بود، یک هفته بود که طعم مادر شدن را چشیده بودم و...
*****
فرهنگ محوری‌ترین برگ هویتی یک ملت محسوب می‌شود و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مسئله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه، خصوصاً در میان جوانان و نوجوانان، است که مدت‌هاست تحت‌الشعاع فضای مجازی قرار گرفته است. در این گزارش به دنبال آن بودیم که بدانیم جایگاه فضای مجازی و فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه کجاست؟!
*****
یکی از حافظان کل قرآن کریم در خصوص روند شروع حفظ خود گفت: با ترس لای قرآن را باز کردم؛ چیزی از آیات و آنچه نوشته‌ شده بود نفهمیدم برای همین به سمت معانی نوشته‌ شده رفتم و هر چه خواندم گیج‌تر شدم! برای مثال در یک آیه نوشته‌شده بود «وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيم و خدا هر كه را بخواهد به سوى صراط مستقيم هدايت می‌کند»؛ با خود می‌گفتم یعنی چه؛ شاید خداوند نخواهد من هدایت شوم!
*****
یک نانوایی کوچک با نانواهای بزرگ‌منش در قزوین «نان مهربانی» به مخاطبان خود می‌دهد و طعمی از نوع‌دوستی و مهربانی را چاشنی نان‌های خود می‌کند.
*****
استاد «اکبر حاج‌فتحعلی» با روایت دوران نوجوانی و جوانی خویش به معرفی استاد «احمد خدایاوران»، از استادان پیشکسوت قرآنی و تربیتی، پرداخت.
*****
«اکبر حاج فتحعلی» را همه به نام یکی از اساتید پیشکسوت و برجسته قرآنی می‌شناسیم. کسی که سال‌های بسیاری از عمر خویش را برای ترویج فرهنگ و آموزه‌های قرآن فعالیت کرده و با نوای دل‌نشین خویش آیات قرآن را قرائت می‌کند.
*****
در میزگرد «جوانان؛ حافظان سنگر مساجد» که با حضور مسئولان و فعالان فرهنگی استان در ایکنا قزوین برگزار شد، پیرامون مسائلی همچون جایگاه مسجد در جامعه، تغییر کارکردها و ظرفیت‌سوزی در مساجد، آموزش ویژه برای امام جماعات و بازگشت مساجد به کارکرد اصلی خود بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
*****
محافل خانگی قرآن کریم جايی برای رسیدن به رازهای سِرُالله، پیوند با اهل‌بیت(ع)، بازگو کردن سیره شهدا و انقلاب و چراغ هدایتی در این روزگار است که می‌توان یکی از این محافل را جلسه خانگی بانوی قزوینی که مادر دو شهید و خواهر دو شهید است، عنوان کرد.
*****
وقتی ميهمان ایکنا وارد دفتر خبرگزاری شد تصور می‌کردم الهیات خوانده و یا با کمی اغماض ادبیات، آرام و مطمئن و متبسم سخن می‌گفت؛ وقتی گفت کارشناسی ارشد زمین‌شناسی است و با معدل بالا از پایان‌نامه‌اش دفاع کرده تنها چیزی که در ذهنم تعارض ایجاد کرد «پدیده دیاژنز» و یک حافظ قرآن زمین‌شناس بود و آنجا بود كه فهمیدم در زمین‌شناسان دیاژنز رخ نمی‌دهد!
*****
فردا اقصی نقاط کشورمان از فریاد کوبنده «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل»، «لبیک یا خامنه‌ای» و «ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده» آکنده خواهد شد. همه منتظر فردای روشن ۱۳ آبان ماه ۹۷ خواهیم ماند.
*****
هنرمندان برجسته قزوینی با دستان هنرمندشان اثری فاخر و ارزشمند خلق کرده و در نظر دارند تا این اثر گرانبها را به ستاد کنگره ۳ هزار شهید استان و رهبر معظم انقلاب هدیه کنند تا برای همیشه ماندگار بماند.
*****
رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای خبرگان رهبری از کتابی یاد کردند که روایت‌گر زندگی زوج جوانِ دانشجوی دهه هفتادی است و خواستار ثبت داستان زندگی قهرمانان آن در تاریخ شده و تأکید داشتند باید آن را دید؛ کتابی که در فضای مجازی نیز انعکاسی جالب و متفاوت داشت.
*****
معصومه صابری‌فرد ‌از شهروندان قزوینی است که توانسته در طول سال‌های اخیر ۵۴ دوره کامل ختم دسته‌جمعی قرآن را با مشارکت بیش از ۲۰۰ نفر در سراسر کشور به ثبت برساند. وی ثابت کرده می‌توان از بستر فضای مجازی هم به خدا رسید.
*****
به‌منظور گرامی داشت یاد و نام گنجینه ارزشمند معنوی شهدا به‌ویژه شهدای مدافع حرم استان به معرفی ۱۸ شهید مدافع حرم استان پرداختیم تا شاید از این زاویه بتوانیم این عصاره‌های عشق و معرفت را به نسل نوجوان و جوان امروز معرفی کنیم.
*****
اتفاقی که برای طلبه الوندی ‌حین امربه‌معروف و نهی از منکر افتاد و موجب شد تا وی با چاقو مورد حمله قرار بگیرد، بهانه‌ای شد تا بار دیگر به اهمیت جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه از زاویه‌ای دیگر بپردازیم.
*****
با یک سؤال مشخص به جمع تعدادی از دانش‌آموزان حاضر در اجلاسیه‌های کنگره سه هزار شهید استان قزوین رفته و دعوتشان می‌کنم برای یک گفت‌وگوی صمیمانه و کوتاه؛ می‌خواهم بدانم چقدر آماده پذیرش مسئولیت، حفظ و استمرار انقلاب اسلامی هستند؟
*****
هفته قرآن و عترت بهانه‌ای برای فعالیت‌های بیشتر و هدفمندتر در راستای گسترش فرهنگ قرآنی و سبک زندگی اهل‌بیت در جامعه است که امیدواریم بازخورد آن را نه در روی کاغذ بلکه در فضای جامعه به نظاره بنشینیم.
*****
خانواده «اخلاقی» شاید نمادی بر استواری و توکل باشند که توانستند بر مشکلات فائق آمده و داغ از دست دادن پدر را با نزدیکی به قرآن کریم کم‌رنگ‌تر کنند؛ اینک در این خانواده کوچک ۳ نفره یک حافظ کل، یک حافظ ۱۱ جزء و مادری که حافظ است، اما حفظش رسمی نیست، زندگی می‌گذرانند.
*****
هنرمندی و خوش‌سلیقگی مدیر دبستان شهید «همتی» طرویزک در منطقه خرمدشت، محیط مدرسه را مانند خانه اول برای دانش‌آموزان دوست‌داشتنی کرده است.
*****
در این گزارش نگاهی به دستاوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی در حوزه کتاب‌خانه‌های عمومی استان قزوین شده است تا از این منظر آنچه بودیم و آنچه شدیم را مورد بررسی قرار دهیم.
*****
سعید علی‌اکبری، روشن‌دل حافظ کل قرآن کریم عنوان می کند: مرحوم اصغرپور فردی بسیار مهربان و با عطوفت، مؤمن، متواضع و شریف بود که همواره در مسیر راهنمایی جامعه قرآنی و قرآن آموزان تلاش داشت. زمانی که هنوز حافظ کل نشده بودم روزی برای ایشان آیاتی را تلاوت کردم و ایشان ضمن تشویقم گفت که داری به قله نزدیک می‌شوی، همین روند را ادامه بده، و این‌گونه موجبات تشویق من برای ادامه مسیر حفظ می‌شدند.
*****
«سوزان اُوبری» یک زن آمریکایی است که فرزندش شهید شد؛ زندان رفت و دست از مدرک دکتری خود کشید اما از اعتقاد و نور ایمان تابیده‌ شده در دلش دست نکشید؛ او نماد و سمبل استقامت برای یکایک ماست.
******
در میزگرد «دست‌آوردهای فرهنگی پیاده‌روی اربعین» که به میزبانی ایکنای قزوین برگزار شد مباحثی چون فعالیت‌های فرهنگی لازم برای پیاده‌روی اربعین، نقاط ضعف و قوت اقدامات انجام‌شده در استان، جایگاه حضور بانوان و خانواده‌ها در این حرکت عظیم مورد بررسی قرار گرفت.
*****
در این ایام که هر کوی و برزن راوی غربت بی‌انتهای خاندان رسول‌الله است و هر کسی به نحوی علاقه و عشق خود را به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و خاندان و اصحاب فداکارش نشان می‌دهد، دیگر کسی تعزیه را برای بیان مظلومیت‌های ابا‌عبدالله(ع) انتخاب نمی‌کند و چه غریبانه این سنت به فراموشی سپرده می‌شود.
*****
خوشا به سعادت «حسین» که نشانه‌ای شد از اینکه خداوند اجر نیکوکاران را ضایع نمی‌کند. حتم داریم که جایگاه شهید «حسین احمدی‌موقر» بسیار والاست و خداوند جایگاه محسنین را برای او در نظر گرفته است، چرا که او عاشق بود و باید می‌رفت.
 
انتهای پیام 
captcha