«رمان انقلاب» از نظر محمدرضا سرشار
کد خبر: 3686311
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷

«رمان انقلاب» از نظر محمدرضا سرشار

گروه شبکه اجتماعی: محمدرضا سرشار نویسنده چیستی و ماهیت رمان انقلاب را در شبکه اجتماعی خود منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدرضا سرشار؛ نویسنده و محقق، در شبکه اجتماعی خود، سلسله مقالاتی را درباره رمان انقلاب منتشر می‌کند که به ویژگی‌ها، چیستی و ماهیت رمان انقلابی پرداخته است.
نخستین مطلب وی با طرح پرسش‌هایی از قبیل رمان انقلاب چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا اصولاً می‌توان چیزی به‌عنوان رمان انقلابی- دینی و به طریق اولی، دینی‌ ـ نقلابی داشت؟ مطرح کرده و به آنها پاسخ داده است.
در بخشی از این مقاله می‌خوانیم؛ در یک نگاه کلی، پاسخ به این پرسش‌ها ممکن است ساده و روشن به نظر رسد، اما از آنجا که عده‌ای در داخل و خارج کشور و از گذشته تا حال، در این مورد تشکیک‌هایی کرده‌اند که اصل موضوع را نشدنی و غیرممکن جلوه داده است، به‌ناچار باید در ابتدا تکلیف خود را با این مقوله، روشن کرد. چرا که کار تبلیغات منفی و تشکیک‌ها به جایی رسیده که حتی در منتقدان و نویسندگان مذهبی و انقلابی نیز تأثیر گذارده است. برای مثال یکی از فعالان این جریان، در مطلبی در این باره، آورده است: «ادبیات داستانی انقلاب اگر بخواهد تحلیلی بر مبنای داستانی پیدا کند، نخست باید در تعریفی داستان و رمان بودن خود را ثابت کند، چگونه می‌توان با تعریفی اومانیستی از رمان یا تعریفی مارکسیستی از جامعه، رمان انقلاب را به لحاظ ادبی، رمان دانست؟»، بنابراین باید ابتدا دید رمان چیست؟ سپس به این پرسش پاسخ داد که رمان دینی یا انقلابی یا روشن‌تر از آن، «رمان انقلاب اسلامی» می‌تواند نوشته شود؟ ضمن آنکه در صورت دریافت پاسخ مثبت برای این پرسش‌ها، باید تعریف و منظور از رمان انقلاب را نیز مشخص کرد.

برای خواندن ادامه مطالب رمان انقلاب به mrsarshar@ بپیوندید.

captcha