ساخت مسجد با کمترین هزینه/ چگونگی تامین مساجد در مسکن‌های مهر
کد خبر: 3521588
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
شایسته:

ساخت مسجد با کمترین هزینه/ چگونگی تامین مساجد در مسکن‌های مهر

گروه جامعه: مدیرعامل مجمع خیرین مسجدساز با بیان اینکه خیرین می‎توانند برای ساخت و احداث مسجد هر نوع کمکی را اعم از مالی و معنوی با کمترین هزینه داشته و در کار خیر سهیم شوند، گفت: آنچه که در این میان اهمیت دارد ساخت حتی یک مسجد ساده و کوچک با توجه به امکانات است.

قطعا برای شما هم پیش آمده که قصد مشارکت در یک کار خیر و مسجدسازی را داشته باشید، اما بخاطر وجود مشکلاتی از جمله نداشتن سرمایه و آگاه نبودن از نحوه کمک به ساخت مسجد از این کار صرف نظر ‎کرده اید. اما امروز دیگر نیازی نیست که برای ساخت و مشارکت در مسجدسازی حتما سرمایه و یا مبلغ هنگفتی داشته باشید، چراکه می‎توانید با حمایتی هرچند کوچک در این امر خیر سهیم بوده و در مناطق محروم فاقد مسجد، اقدام به ساخت مسجد کنید.

در همین خصوص و در رابطه با چگونگی ساخت مسجد با کمترین هزینه، گفت‌وگویی را با مجید شایسته، مدیرعامل مجمع خیرین مسجدساز داشتیم. وی در گفت‎وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اهداف مجمع خیرین مسجدساز، اظهار کرد: مجمع خیرین مسجدساز، اهداف خود را در قالب چند بخش تعریف کرده است که مهمترین آن تحقق بخشیدن به پیام‎های مقام معظم رهبری در اجلاس‎ سراسری نماز، در راستای ساخت مسجد و هچنین نیاز مبرم کشور به مکان‎های مذهبی همچون مسجد است.

وی با بیان اینکه مسجد جایگاه ترویج و توسعه فرهنگ اسلامی است، ادامه داد: ساخت مسجد وظیفه هر مسلمانی است چراکه یکی از نیازهای جامعه اسلامی ایجاد پایگاه‌هایی مذهبی است تا مردم بتوانند هم با خدای خود در ارتباط باشند و هم با یکدیگر این رابطه را برقرار کنند، که این پایگاه‌ها همان مسجدها خواهند بود.

اتفاقات خوبی در حال شکل ‏گیری است

مدیر عامل مجمع خیرین مسجدساز افزود: در کشور مناطق بسیاری وجود دارد که با کمبود مسجد مواجه هستند. لذا مناطقی که قرار است مسجد در آن ساخته شود، شناسایی شده‏‎اند و با وجود موسسات و خیرین مسجدساز اتفاقات خوبی در این زمینه در حال شکل‏‎گیری است که برنامه ‏ریزی‏های لازم از سوی این مجمع برای مدیریت در توزیع ساخت مسجد در مناطق مورد نیاز در حال انجام است.

شایسته با اشاره به محروم‎ترین مناطق از لحاظ مسجد در کشور، گفت: استان‎هایی که در نقاط جنوب، جنوب شرقی و شمال غربی کشور قرار دارند محروم‎ترین مناطق از نظر مسجد و کم برخوردار از مسجد هستند. آنچه که در این میان در مورد مجمع خیرین مسجدساز و کارکرد آن اهمیت دارد ساخت حتی یک مسجد ساده و کوچک با توجه به امکانات است. لذا تلاش مجمع این است که بتواند روستاهای دورافتاده‎ای که از وجود مسجد بهره‎مند نیستند، دارای مسجد شوند.

نبود زمین برای ساخت مسجد در تهران

وی در ادامه از مشکلات موجود ساخت مسجد در پایتخت گفت و افزود: یکی از مشکلاتی که در شهر تهران با آن مواجه هستیم، نبود زمین برای ساخت مسجد است. لذا در تهران مهمترین رکنی که به ساخت مسجد کمک می‎کند، تامین زمین است. البته در این حوزه هم اتفاقات خوبی را شاهد هستیم به طوری که برای ساخت بیش از 170 مسجد زمین پیش‎بینی و تملک شده و مشکلات قانونی و حقوقی آنها برطرف شده است.

 مدیر عامل مجمع خیرین مسجدساز با بیان اینکه کار ساخت مسجد در زمین‎های شناسایی شده در تهران به نحو مطلوب آغاز شده است، گفت: در کنار برخی از زمین‎هایی که ساخت مسجد در آنها پیگیری می‎شود، کانکس‎هایی را برای اقامه نماز جماعت پیش بینی کرده‎ایم تا مردم برای نماز جماعت در کنار مساجدی که  قرار است ساخته  شوند، حضور یابند و نماز جماعت را اقامه کنند و در جریان روند ساخت مساجد قرار گیرند و در این زمینه کمک‎هایی نیز داشته باشند.

شایسته در ادامه از انعقاد تفاهم‎نامه همکاری با اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی در راستای تحقق اهداف، بررسی و آسیب‎شناسی مشکلات مساجد در کشور خبر داد و تصریح کرد: تلاش برای رفع آسیب‎ها در چارچوب شرح وظایف، بسترسازی و اقدامات مناسب و حمایت اجتماعی اقتصادی جهت استمرار، توسعه و نگهداری مساجد از جمله رویکردهایی بود که مجمع خیرین مسجدساز در راستای تحقق اهداف خود دارد.

تامین مساجد مسکن مهر وظیفه وزارت راه‌ و شهرسازی است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات مجمع خیرین مسجدساز در حوزه تامین مساجد در مسکن‌های مهر، گفت: تامین این نیاز وظیفه وزارت راه‌ و شهرسازی است و در تعهد این وزارتخانه است. در جلسه‌ای هم که با وزیر مسکن داشتیم باتوجه به وضعیت اقتصادی در پروژه مسکن مهر، متوجه شدیم در این حوزه رسیدگی به صورت جدی اتفاق نیافتاده است که البته در برخی از اماکن عمومی مورد نیاز، وزارت مسکن و شهرسازی زمینه‌‌اش را فراهم کرده است.

شایسته، از تفاهم‎نامه همکاری با بانک قرض الحسنه رسالت خبر داد و گفت: علاقه‎مندانی که تمایل به ساخت مسجد دارند اما تمکن مالی ندارند، می‎توانند با دریافت وام از این بانک و بازپرداخت به صورت اقساط در مسجدسازی مشارکت داشته باشند. در این صورت علاقه‎مندان به مشارکت در امر مسجدسازی می‎توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‎رسانی مجمع خیرین مسجد ساز به نشانی www.masjedsaz.ir از نحوه مشارکت در این امر خیر مطلع شوند.

هر نوع کمک با کمترین هزینه

مدیر عامل مجمع خیرین مسجدساز گفت: در این سایت شما می‎توانید هر نوع کمک خود اعم از مالی و معنوی را با کمترین هزینه داشته باشید. شخص می‎تواند با توجه به خدمتی که دوست دارد، کار خیر را انجام دهد. البته اگر بتوانیم در کنار مساجد خانه عالم را با کمک خیرین راه‌اندازی کنیم به نظر می‌‌رسد خیلی از مشکلات برطرف شود و روحانی مستقر در آنجا می‌تواند به راحتی در این برنامه‌ها حضور پیدا کند و به صورت دائمی در طول سال مردم از حضور آنها بهره‌مند شوند.

ساخت و تجهیز حوزه‌های علمیه

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجمع خیرین مسجد‌ساز در حوزه نرم‌افزاری هم ورود می‌کنند؟ گفت: ما انجمنی برای کمک به ساخت و تجهیز حوزه‌های علمیه داریم و در این زمینه ارتباط خوبی را با شورای انقلاب فرهنگی و سازمان تبلیغات اسلامی داریم . لذا در این راستا نیز کمک می‌کنیم ولی اصل این کار وظیفه سایر ارگان‌هاست.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۲۳ - ۱۰:۳۸
0
1
مسجد جایگاه ترویج و توسعه فرهنگ اسلامی و باید توجه ویژه به آن شود
captcha