هشدارهای قرآن در رابطه با سقط جنین/ شدیدترین مجازات برای بزرگ‌ترین گناه
کد خبر: 2822503
تعداد نظرات: ۳۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲

هشدارهای قرآن در رابطه با سقط جنین/ شدیدترین مجازات برای بزرگ‌ترین گناه

گروه اجتماعی: خداوند متعال در آیات قرآن به بررسی عواملی که آسیب کشته شدن جنین توسط پدر و مادر می‌شود پرداخته است و با پاسخ‌ به همه آن‌ها و ضمانت‌های محکم و وعده‌های حتمی از همه مادران و پدران خواسته است که از ارتکاب این عمل خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، خداوند متعال در آیات 12 تا 14 سوره مؤمنون به مسئله‌ آفرینش جنین اشاره کرده و می‌فرماید: «وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِینٍ(12)ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِی قَرَارٍ مَّکِینٍ؛ و به یقین انسان را از عصاره‌‏اى از گِل آفریدیم، سپس او را [به‌صورت] نطفه‌‏اى در جایگاهى استوار قرار دادیم».

خداوند متعال در آیه بعدی این سوره می‌فرماید: «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ؛ آن‌گاه نطفه را به‌صورت علقه درآوردیم پس آن علقه را [به‌صورت] مضغه گردانیدیم و آن‌گاه مضغه را استخوان‌هایى ساختیم بعد استخوان‌ها را با گوشتى پوشانیدیم آن‌گاه [جنین را در] آفرینشى دیگر پدید آوردیم آفرین باد بر خدا که بهترین آفرینندگان است».

حال جای این سؤال مطرح است که آیا سقط جنینی که خداوند تبارک و تعالی در رابطه با مراحل ساخت آن این‌چنین زیبا سخن گفته و به‌خاطر آفرینش آن بر خود آفرین گفته است، چه حکمی دارد.

ممکن است کم و بیش با چنین سؤالاتی که آیا کشتن جنین در شکم حرام است؟ حکم آن، قبل و بعد از چهار ماهگی چیست؟ آیا فرد، قاتل حساب می‌شود و باید قصاص شود؟ در چه موقع این کشتن گناه محسوب می‌شود؟ و چه موقع باید دیه پرداخت؟ و چه موقع باید قصاص کرد؟ دیه را باید به چه کسی پرداخت؟ مواجه باشیم که بسی جای تأمل دارد.

معنای لغوی سقط جنین

در مورد سقط جنین، تعاریف گوناگونی ارائه شده‌ است که از جمله آن‌ها می‌توان به بیرون راندن حاصل باروری زن، قبل از موعد معین، به میل و به عمد، بیرون راندن حاصل باروری از رحم، در حالی‌که موجود تکوین یافته، قادر به زندگی در خارج از رحم نباشد، خارج کردن حاصل باروری قبل از هفته بیستم حاملگی، اخراج عمدی یا خروج خود به خود حمل، قبل از موعد طبیعی، ختم حاملگی، در مرحله‌ای که هنوز جنین قادر به زندگی در خارج از رحم نباشد، اشاره کرد.

خداوند متعال در آیه 21 سوره انسان فرموده است: «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعًا بَصِیرًا؛ ما انسان را از نطفه مختلطى آفریدیم و او را مى‏‌آزماییم بدین جهت او را شنوا و بینا قرار دادیم» همچنین در آیات 39 قیامت، 6 زمر، 8 رعد و 233 بقره در این رابطه سخن گفته است چنان‌که در آیه 233 بقره فرموده است: «وَالْوَالِدَاتُ یُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ حَوْلَیْنِ کَامِلَیْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن یُتِمَّ الرَّضَاعَةَ وَعلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَکِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لاَ تُکَلَّفُ نَفْسٌ إِلاَّ وُسْعَهَا لاَ تُضَآرَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلاَ مَوْلُودٌ لَّهُ بِوَلَدِهِ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَلِکَ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالًا عَن تَرَاضٍ مِّنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِمَا وَإِنْ أَرَدتُّمْ أَن تَسْتَرْضِعُواْ أَوْلاَدَکُمْ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ إِذَا سَلَّمْتُم مَّآ آتَیْتُم بِالْمَعْرُوفِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ».

در آیه خداوند می‌‎فرماید: «و مادران [باید] فرزندان خود را دو سال تمام شیر دهند [این حکم] براى کسى است که بخواهد دوران شیرخوارگى را تکمیل کند و خوراک و پوشاک آنان [مادران] به‌طور شایسته بر عهده پدر است هیچ کس جز به قدر وسعش مکلف نمى‏‌شود هیچ مادرى نباید به سبب فرزندش زیان ببیند و هیچ پدرى [نیز] نباید به‌خاطر فرزندش [ضرر ببیند] و مانند همین [احکام] بر عهده وارث [نیز] هست پس اگر [پدر و مادر] بخواهند با رضایت و صواب‌دید یکدیگر کودک را [زودتر] از شیر بازگیرند گناهى بر آن دو نیست و اگر خواستید براى فرزندان خود دایه بگیرید بر شما گناهى نیست به‌شرط آن‌که چیزى را که پرداخت آن‌را به عهده گرفته‏‌اید به‌طور شایسته بپردازید و از خدا پروا کنید و بدانید که خداوند به آن‌چه انجام مى‌‏دهید بیناست».

حال باید پرسید خداوند مهربانی که این‌چنین همه چیز از ریز و درشت را برای یک کودک از مرحله جنینی تا دوران شیرخوارگی مدنظر قرار داده و تکالیفی را برای پدر و مادر معین کرده در مواجهه با سقط جنین توسط پدر یا مادر چه مباحثی را مطرح می‌کند؟

هشدارهای قرآن در رابطه با سقط جنین

خداوند متعال در آیات قرآن به بررسی عواملی که آسیب کشته شدن جنین توسط پدر و مادر می‌شود پرداخته است و با پاسخ‌ به همه آن‌ها و ضمانت‌های محکم و وعده‌های حتمی از همه مادران خواسته است که از ارتکاب این عمل خودداری کنند.

ترس از مسائل اقتصادی از انگیزه‌های سقط جنین

از جمله عواملی که باعث می‌شود پدر و مادر مرتکب عمل زشت سقط جنین شوند می‌توان به ترس از مسائل اقتصادی خانواده، ترس از مسائل اقتصادی فرزند، ترس از آینده اقتصادی فرزند و ترس از عاقبت به خیر نشدن فرزند اشاره کرد.

از منظر قرآن‌ کریم، انسان به‌منظور امتحان و آزمایش که زمینه‌ساز سعادت حقیقی اوست پا به این جهان گذاشته است تا با حسن اختیار خویش، طریق عبودیّت خداوند را برگزیده و طی کند و از این رهگذر به مقام قرب الهی و خلیفةاللهی نائل گردد.
ارزش انسان در نزد خداوند متعال به‌حدی است که اگر کسی جان انسانی را بگیرد، جانی در مقابل آن باید داده شود، و این یعنی شدیدترین مجازات.
متاسفانه امروزه شاهدیم در جامعه هستند پدران و مادرانی که دست به قتل فرزندان خود می‌زنند و در همان روزها و ماه‌های اولیه شکل‌گیری جنین اقدام به سقط آن از روش‌های مختلف می‌کنند.

خداوند متعال در آیه 137 انعام در این رابطه فرموده است: «وَکَذَلِکَ زَیَّنَ لِکَثِیرٍ مِّنَ الْمُشْرِکِینَ قَتْلَ أَوْلاَدِهِمْ شُرَکَآۆُهُمْ لِیُرْدُوهُمْ وَلِیَلْبِسُواْ عَلَیْهِمْ دِینَهُمْ وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا یَفْتَرُونَ؛ و این‌گونه براى بسیارى از مشرکان بتانشان کشتن فرزندانشان را آراستند تا هلاکشان کنند و دینشان را بر آنان مشتبه سازند و اگر خدا مى‏‌خواست چنین نمى‏‌کردند پس ایشان را با آن‌چه به دروغ مى‌‏سازند رها کن».
و این در حالی است که قتل نفس آن هم از نوع عمدی هیچ توجیهی ندارد و از بزرگ‌ترین گناهان در همه ادیان الهی محسوب می‌شود چنان‌که خداوند متعال در آیه 12 سوره ممتحنه در این رابطه می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذَا جَاءکَ الْمُۆْمِنَاتُ یُبَایِعْنَکَ عَلَى أَن لَّا یُشْرِکْنَ بِاللَّهِ شَیْئًا وَلَا یَسْرِقْنَ وَلَا یَزْنِینَ وَلَا یَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَلَا یَأْتِینَ بِبُهْتَانٍ یَفْتَرِینَهُ بَیْنَ أَیْدِیهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا یَعْصِینَکَ فِی مَعْرُوفٍ فَبَایِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ».
خداوند در این ایه فرموده است: «اى پیامبر چون زنان باایمان نزد تو آیند که [با این شرط] با تو بیعت کنند که چیزى را با خدا شریک نسازند و دزدى نکنند و زنا نکنند و فرزندان خود را نکشند و بچه‏‌هاى حرام‌زاده پیش دست و پاى خود را با بهتان [و حیله] به شوهر نبندند و در [کار] نیک از تو نافرمانى نکنند با آنان بیعت کن و از خدا براى آنان آمرزش بخواه زیرا خداوند آمرزنده مهربان است».
 
در این آیه، خداوند متعال مستقیماً دستور می‌دهد که زنان مؤمن و کسانی‌که ایمان آورده‌اند نباید فرزندان خود را بکشند، متأسفانه این روزها مادران زیادی هستند که بدون توجه به خواست و اراده الهی مبادرت به سقط جنین و قتل فرزندان خود می‌کنند.

متأسفانه هستند عده‌ای که بچه‌دار شدن و یا تعدد فرزندان را بی‌فرهنگی و به اصطلاح عامیانه «بی‌کلاسی» برای خود می‌دانند و در صورت باردار شدن اقدام به سقط جنین می‌کنند و در بسیاری از این موارد زن و شوهر هم عقیده هستند.
آری صحبت ما در مورد پدیده شوم سقط جنین است که در اسلام حرام شمرده شده و از گناهان کبیره است، کسی‌که سقط جنین می‌کند یک انسان را کشته است، و کسی که انسانی را بکشد نامش «قاتل» می‌شود.
عده‌ای هم هستند که از ترس فقر و شرایط سخت معیشتی جنین خود را سقط می‌کنند، که به این‌ قبیل افراد هم خداوند متعال صراحتاً در آیه 31 اسراء دستور می‌دهد که: «وَلا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً کَبیراً؛ و از بیم تنگدستى فرزندان خود را مکشید ماییم که به آن‌ها و شما روزى مى‌‏بخشیم آرى کشتن آنان همواره خطایى بزرگ است».

افسانه خیری، از کارشناسان بهداشت خانواده در این رابطه به خبرنگار ایکنا، گفت: متأسفانه روزانه شاهد مراجعه کنندگانی هستیم که با مشکل بارداری ناخواسته مواجه‌اند که راحت‌ترین کار را سقط جنین می‌دانند.

وی افزود: خداوند متعال قتل نفس را مذموم و حرام شمرده است.حال یک فرد بالغ را به قتل برسانی یا یک نوزاد که در شکم است. سقط جنین چه مشروع و چه غیرمشروع حرام است مگر در مواردی که پزشک سلامتی مادر را در خطر ببینید.

این کارشناس بهداشت خانواده با اشاره به افزایش سقط جنین در بین دختران، اضافه کرد: عدم ناآگاهی در ارتباط با جنس مخالف مهمترین دلیلی است که باعث فریب دختران جوان شده است. خیلی از دختران اعتماد در وعده‌های ازدواج را مهمترین علت در دام افتادن جنس مخالف می‌دانند.خیلی‌ها هم می‌گویند اسیر ترویج فیلم‌های مبتذل شده‌اند.

وی گفت: متأسفانه در برخی خانواده‌ها کنترلی روی کانال‌های ماهواره وجود ندارد و برخی نوجوانان در همان سنین پایین با مسائل جنسی آشنا می‌شوند و قُبح آن برایشان از بین می‌رود.

خیری اضافه کرد: برخی کانال‌های ماهواره‌ای از نظر جذابیت‌های جنسی  تحریک‌کننده‌اند. حتی کارتون‌هایی را هم که برای سنین کودکی تولید و پخش می‌کنند، سرشار از روابط عشقی است. یعنی از همان سنین کودکی طوری فیلم‌ها نشان داده می‌شوند که کودک می‌داند دوست داشتن یعنی چی؟ کودکان دوست داشتن و لذت بردن از جنس مخالف را یاد می‌گیرند. در صورتی‌که در جامعه ما که یک جامعه اسلامی است، پدر و مادرها مسائل جنسی و زناشویی را در خانواده رعایت می‌کنند.

وی افزود: جامعه ما که یک جامعه اسلامی است، لذا پدر و مادرها مسائل جنسی و زناشویی را در خانواده رعایت می‌کنند. آموزه‌های دینی به ما یاد داده‌اند که یک‌سری رفتارهای خاص را در انظار کودکان انجام ندهیم. بهترین راه این است که کودکان‌مان را آگاه کنیم و یک‌سری توضیحات جنسی و بهداشتی در حد توان فکری‌شان به آن‌ها ارائه بدهیم.

این کارشناس بهداشت خانواده ادامه داد: متأسفانه کانال‌های ماهواره‌ای حجب و حیایی که ما در روابط شرعی‌مان به آن مقیدیم را درنظر نمی‌گیرند چون تقیدی نسبت به شرعیات جوامع ندارند.

وی گفت: خیلی ازجوانان امروزی بی‌پولی وعدم تأمین هزینه‌های ازدواج، مسکن، بیکاری واز این دست مسائل را مهمترین علل افتادن در چاه فحشا می‌دانند. البته نباید این مسائل را هم نادیده گرفت و از کنارش راحت گذشت اما این یک حقیقت است که فقر باعث فحشا می‌شود چه فقر اقتصادی و چه فقر فرهنگی. به نظر من آنچه بیش از همه باعث این ناهنجاری شده فقر فرهنگی در خانواده‌هاست.

خیری افزود: در کنار مشکلات مالی خانواده‌ها، کانال‌های ماهواره‌ای هم دائم در حال تبلیغات زندگی‌های لوکس و تجملی‌اند. جوانان این‌گونه فیلم‌های خوش آب و رنگ را از ماهواره می‌بینند و تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

وی گفت: متأسفانه ماهواره فقط  شمه‌ای از زندگی غربی را برای تحریک جوانان ما نشان می‌دهد. جوانان هم نگاه می‌کنند و به این تفاوت‌ها پی می‌برند. برای به‌دست آوردن امکانات و آزادی‌هایی که ماهواره نشان می‌دهد دست به هر کاری می‌زنند.

این کارشناس بهداشت خانواده با بیان این‌که متأسفانه صدمات و لطمات اقدام نابهنجار یک جوان یا نوجوان به کل خانواده وارد می‌شود و آبروی اجتماعی و خانوادگی خانواده‌ها در خطر می‌افتد و باعث مسائل روانی برای والدین می‌شود، اظهار کرد: این‌که می‌گویند باید فرد و خانواده سالم باشند و به قول معروف جنبه داشته باشند درست است ولی مواردی بوده که خانواده و فرد مشکل اخلاقی نداشته ولی متاسفانه با چنین مسائلی مواجه شده‌اند.

قرآن و جنین‌شناسی

آیات قرآن کریم در این زمینه از نظر تعداد، زیاد و از نظر محتوا اعجاب‌انگیز است؛ به‌طوری‌که با پیشرفت دانش جنین‌شناسی در عصر حاضر و انطباق آن با آیات قرآن، جایگاه علمی آیات مربوطه آشکار می‌گردد.
خداوند متعال در آیه 13 مؤمنون در این رابطه فرموده است: «ثُمَّ جَعَلنَاهُ نُطفَهً فِی قَرارٍ مَّکِینٍ ثُمَّ خَلَقنَا النُّطفَهَ عَلَقَهً فَخَلَقنَا العَلَقََهَ مُضغَهً فَخَلَقنَا المُضغَهَ عِظَامًا فَکَسَونَا العِظَامَ لَحمًا ثُمَّ أَنشَأنَاهُ خَلقًا ءَاَخَرَ فَتَبَارَکَ اللهُ اَحسَنُ الَخالِقِینَ».
این آیات، مراحل پنج‌گانه‌ی رشد جنین را چنین مطرح نموده‌ است:
«نطفه»، «علقه»، «مضغه»، «عظام»، «لحم» که به ترتیب: آب و مایع، خون بسته شده، شبیه گوشت جویده شده و شکل‌گیری استخوان‌ها و روئیدن گوشت بر استخوان‌های جنین توصیف شده است.
گرچه این مراحل پنج‌گانه، هر یک حائز اهمیت و مملو از شگفتی‌ها است اما مهمترین مرحله، مرحله ششم؛ یعنی «ایجاد آفرینش جدید» است که تحسین خداوند متعال را نسبت به این مرحله از آفرینش به‌دنبال دارد «ثُمَّ أَنشَأنَاهُ خَلقًا ءَاَخَرَ فَتَبَارَکَ اللهُ اَحسَنُ الَخالِقِینَ»
به نظر اکثر مفسران، این مرحله، همان مرحله‌ای است که جنین «حیات انسانی» می‌یابد.

سقط جنین از نگاه روایات

در روایتی آمده است که شخصی از ابوجعفر درباره زن آبستنى پرسید که بدون آگاهى همسرش دارویى نوشیده و بچه‏‌اش را انداخته است. امام فرمود: اگر داراى استخوان بوده و گوشت بر آن‌ها روییده، پرداخت دیه بر زن واجب است و باید آن‌را به شوهرش بپردازد و اگر به هنگامى‌که بچه را انداخته، علقه یا مضغه بوده، باید چهل دینار یا یک بنده، به پدر بچه تسلیم کند. آن شخص پرسید: پس آیا زن در این دیه، از فرزندش ارث نمی‌برد؟ فرمود: نه، زیرا خودش بچه را کشته، پس ارث هم نمى‌‏برد».

دیدگاه مراجع تقلید در رابه با سقط جنین

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دراین رابطه گفته است: سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتى جایز نبوده و توبه جدى از آن لازم است و باید دیه سقط جنین پرداخت شود که ‏اگر علقه باشد دیه آن چهل دینار است و اگر مضغه باشد شصت دینار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد هشتاد ‏دینار است و دیه به وارث جنین با رعایت طبقات ارث پرداخت مى‌‏شود ولى وارثى که مباشر سقط جنین بوده از آن، سهمى ‏ندارد.‏دینار شرعى معادل سکه طلا به وزن یک مثقال شرعى (6 /3 گرم) مى‌باشد و قیمت آن‌را مى‌توان از بازار به‌دست آورد.
همچنین، حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی در این خصوص گفته است:  انداختن حَمْل پس از انعقاد نطفه ، جایز نیست و دیه و کفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد، مگر این‌که باقى ماندن حمل براى مادر ضرر جانى داشته باشد، یا مستلزم حرج شدیدى باشد که معمولاً تحمل نمى‌‏شود، که در این صورت قبل از دمیدن روح و جان گرفتن جنین اسقاط آن جایز است، و بعد از آن مطلقاً جایز نیست. و اگر مادر حمل خود را بیاندازد، دیه آن بر مادر واجب است  و باید آن‌را به پدر یا دیگر ورثه‏‌اش بپردازد و اگر پدر حمل را بیاندازد، دیه‏‌اش بر او واجب است و باید آن‌را به مادر بپردازد و اگر پزشک این عمل را انجام دهد، دیه بر او واجب است، مگر این‌که وارث ببخشد...
همچنین، حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در این رابطه گفته است: اسقاط جنین حرام است، ولى هرگاه جنین در مراحل ابتدایى باشد، و به‌صورت انسان کامل در نیامده باشد، و باقیماندن جنین در آن حالت و سپس تولّد ناقص آن به تصدیق اهل اطلاع متدین باعث عسر و حرج شدید براى پدر و مادر گردد، پایان دادن به حاملگى جایز است و احتیاطاً باید دیه را بدهند و دیه جنین بر کسانی است که در سقط دست داشته‌اند، و چنان‌چه مادر با میل و اختیار، خود را در اختیار طبیب قرار داده که سقط کند نیمی از دیه بر عهدۀ اوست، و باید علاوه بر پرداخت دیه از گناه بزرگی که مرتکب شده‌اند به‌طور جدی توبه کنند و با اعمال نیک آینده گذشته را جبران نمایند.

انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۹۱
غیر قابل انتشار: ۱۰
مینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۱۸ - ۱۱:۱۹
6
2
سلام
این ایاتی که شما به واسطه اون ها سقط جنین رو گناه و حرام میدونید در اصل در مورد قتل فرزندان متولد شده است ،چرا که از واژه ی اولاد استفاده شده که از ریشه ولد است به معنای متولد شده است
در قران به هیچ عنوان در مورد سقط جنین صحبت نشده
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۲۲ - ۱۰:۱۹
3
4
سلام، بابت مطالبتون متشکرم، میشه بگید جنین شش هفته چه چیزی حساب میشه تو دسته بندی نطفه و علقه و...؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۱۸ - ۲۰:۰۲
3
3
مینا جان عالی پاسخ دادید
ن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۰۴ - ۰۶:۴۰
0
4
مینا خانم باید با زبان عربی و احکام و تفسیر قرآن آشنا باشید تا بتونید انقدر محکم صحبت کنید!
این مثل این میمونه که من بخوام در رابطه با مسائل پزشکی که آشنایی کمی باهاش دارم نظر تخصصی بدم!
ولد، به معنای فرزنده، چه این فرزند هنوز در نطفه باشه و چه متولد شده باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۰۹:۵۲
لطف میکنید اگر جمله ی پایانی صحبتتون رو با استناد به ایات قران و یا ریشه یابی عربی روشنتر بیان بفرمایید
من ایننطور متوجه شدم بر اساس نظر شما قران وجه افتراقی بین جنین و فزرند متولد شده قایل نیست و ولد یا مشتقات اون از زمان بسته شدن نطفه در قران به کار رفته است
سمانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۱۲:۳۴
0
2
سلام.
درمورد مینا باید بگم
ولادت فرزند از وقت بیرون امدن از شکم نیست
بلکه جنین نیز زنده است
و متولد شده
ولی هنوز وابسته به مادر است تا نه ماه.
پس اولاد شامل جنین هم میشود
مبارک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۲:۱۰
0
2
بالقوه ولدمحسوب میشودوقتی روح دمیده شدانوقت بالفعل میشود.
به طور مثال :
وقتی به زن بارداری بگی چی حمل داری ؟میگوید بچه ام.فرزندم.ولدم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ - ۲۱:۱۶
3
0
اگه اینطوره که هیچ کسی دیگه جرأت نمیکنه نیاز جنسی که یکی از نیازهای طبیعیشه رو براورد بکنه ببخشید اون بچه هایی که ناخواسته به دنیا میاند شما خرجشو میدی؟بعدشم اگه جنین اصلا تشکیل نشه که دیگه گناهی انجام نشده
Man
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۱۹ - ۱۴:۱۱
0
0
سلام مرجع تقلید من ایت اله مکارم شیرازی است و مرجع همسرم ایت اله سیستانی هر دو مون مقید و اهل دین هستیم ولی از دیشب متوجه شدیم من فرزند سوم باردارم و از روز اول پریودی ام 36روز گذشته است.ولی الان. نمیدونم جنین در چه مرحله ای قرار دارد و ایا سقط ان گناه محسوب میشود?لطفا مرا راهنمایی بفرمایید
حانیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۱۶:۴۶
0
2
وقتی میگید ناخاسته باردار شدید حتما خدا خاسته پس ناشکری نکنید .و حرف سقط نزنید .مادر شدن یه نعمته
نینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۰۰:۴۹
1
0
بچه من ۱۹هفتس
من همسر رسمی داشتم و کاملا شرعی بوده اما همسرم هیچگونه مسئولیتی بعهده نگرفته منو ترک کرد کتکم زد و الان هم مجبورم بچه ام رو سقط کنم چون نمیتونم بزرگش کنم ایا گناهش به پای منه؟
مهد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۸ - ۱۰:۴۰
0
1
سلام
آيا حكم سقط جنين كه در غربالگرى تشخيص سندروم داون(مونگوليسم) داده شده و دادگاه نيز احازه سقط روميده چيه؟شرعا چون جنين مشكل دار هست سقط اشكال ندارد؟مرجع ايت الله وحيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۶ - ۰۹:۴۶
2
1
سلام من ۱۹سالمه وازدواج کردم
و ناخواسته باردارشدم الان کارم شده گریه کردن
توروخداکمکم کنین
نه ازشرایط اقتصادیش نمیترسم چون خداروزی رسونه
ولی خودم فعلاتوانشوندارم
اگ بچه روسقط کنم،دیشو بدم دیگ گناهی نداره؟
دوست ندارم خداازموناراحت شه
مادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۱۵:۱۴
0
1
تورو خدا این کارو نکن بعدش دیوونه میشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۹ - ۲۱:۲۷
1
0
سقط بهتره تا یکی به دنیا بیاری که نتونی ازش نگه داری کنی ولی خدا نگه دار همه است
المیرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۹ - ۱۴:۲۹
0
1
هیچ وقت دیگرانو به گناه تشویق نکن گناهش بزرگتر از اونه که جبران کنی
تارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۱۱:۰۶
1
0
واقعا وحشتناکه آدم بعدا رواني ميشه فردا ميشه يه خانم با اقا رشيد با حق زندگي نکنيد
تارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۱۱:۰۶
0
0
واقعا وحشتناکه آدم بعدا رواني ميشه فردا ميشه يه خانم با اقا رشيد با حق زندگي نکنيد
پویا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۰ - ۱۶:۲۶
0
0
من به دلیل مشکل که با زنم دارم میخوام جدا بشم
حامله هستش الان هست هفته هستش بچه
ایا گناه هستش اونو بندازه
دتاال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰
0
0
به نظرتون نطفه حرام چند هفته ای ، سقطش گناه بیشتری داره یا به دنیا اومدن وبزرگ شدن یک حرام زاده گناه شرعی بیشتری ایجاد میکنه؟
Mitra
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۳ - ۰۷:۲۵
0
0
من فهمیدم ۶ هفته باردارم بچه سوم هست و نمیخوام میشه کمکم کنید چیکار کنم نمیتونم تصمیم بگیرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۵:۵۷
0
0
پناه ببریم به خداوند متعال از شر شیطان رجیم...
سلام من الان چهار هفته است که باردارم شوهرم نمی خواد وگفته باید سقط بشه حکمش چیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۲۲:۴۳
0
0
سلام من الان چهار هفته است که باردارم شوهرم نمی خواد و باید سقط بشه حکمش چیه
خدیجه رحیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۱ - ۱۶:۵۷
0
0
سلام من 25سالم بود سومین بچمو باردار شدم
بچه سومم دوقلو شد سونو گرافی رفتم گفت یکیش دختره یکیشم 90درصد پسره شوهرم از ترس اینکه این هم دخترشه من رو مجبور به انداختن بچها کرد
من خودم راضی نبودم من رو به زور به دکتر برد وقتی میخواستم بلند شم بیام دکتر گفت دیگه کار از کار گذشته دارو کارخودشو کرده از اون روز به این ور خیلی ناراحت وعذاب وجدان دارم آیا گناهش گردن منه یا پدرش
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۲ - ۱۳:۲۰
0
0
سلام اگر جنین هفته۳بارداری باشه و مادر فرزند شیری داشته باشه حکمش چیه؟
فرشته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۱۶:۲۰
0
0
من خانومی رو دیدم که چون زود باردار شده بود و به قول خودش سنش کم بود بچه ش رو سقط کرد،بعد چند سال که تصمیم به باردای داشت دیگه،باردار نمیشد،
نرگس جعفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۱ - ۰۰:۴۶
1
0
من با یه مرد که نه صیغه بودم نه عقد ازش بچه دو ماه دارم ایا سقط بچه گناه است یا نه .ممنون از جوابتون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۳ - ۱۲:۳۴
0
0
سلام منظوراز عسر وحرج چیه ایا منظوراز مشقت برای مادر مشقت حین بار داری هست یامشقت بعد بارداری رو هم شامل میشه
ناشناس
|
Austria
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۰ - ۰۳:۳۸
0
0
سقط بچه یک ماه حرام است یا نه ؟
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۷ - ۲۰:۴۹
0
0
من الان 3تا فرزند دارم و4 رومی توراه وخدا شکر میکنم همیشه خداوند کمکم کرده 4ناخواسته من خودم زندگیم به خداسپردم چون میدونم خدا هوانو داره وخدارا شاگرم وضع خوبی ندارم همیشه خدا کمکم کرده
سمیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۷/۳۰ - ۲۲:۳۴
0
1
من یک ماهه باردار هستم هم شرایط روحیم خوب نیست هم شرایط اقتصادی چون همسرم خیلی بی مسولیت و بداخلاق هستش اصلا به زن و بچه اهمیت نمیده
درضمن از کمیته حقوق میگیریم چون واقعا وضعیت مون خرابه و همچنین یک کودک خردسال دارم دیگه توان داشتن یک بچه دیگر را نداریم آیا سقط کنم گناه داره تورخدا راهنماییم کنید روحیه خودم هم بخاطر بدبختی هایی ک کشیدم خیلی خرابه
بریده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۳ - ۲۱:۳۹
0
0
هر کس سقط جنین میکنه. در شرایط فعلی جامعه گناهش بر عهده حاکمه. خدا لعنتتون کنه
M.A
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۱۳:۱۷
0
0
لطفا تحت تاثیر سخنان مینا خانم قرار نگیرید عزیزان!
سخنان ایشون مثل این میمونه که بگی دختر یک ساله با یک نام و دختر بیست ساله با یک نام دیگر باید خونده شن نه به یک نام!
لطفا هنگام انتشار مطلب مزه مزه اش کنید و بقیه دوستان لطفا به مطالب منتشر شده از همه جوانب نگاه کنید و تحلیل کنید.
جمیله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۱ - ۰۰:۰۵
0
0
جنینی که قلب نداره هنوز گناه داره سقط ش، ‌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۶ - ۱۳:۰۷
0
0
سلام من فرزند ششم باردارم یه ماه از بارداریم میگذره ناخواسته بود ونمیخوامش جون بیمارهستم...ایا گناهه سقط؟
عسل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۳ - ۱۳:۱۰
0
0
سلام من شوهرم معتاد ۲ ماه باردارم میخوام سقط کنم چیکار کنم سقط شه تو رو خدا کمک کنید
ب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۷ - ۲۲:۴۳
0
0
واقعا این چیزهایی که گفتید چگونه سند ممنوعیت هستند و چه ارتباطی داشتند؟ البته منظور من تا قبل از تشکیل قلب هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۲ - ۰۰:۳۲
0
0
سلام لطفاً لطفاً لطفاً تحت هر شرایطی از سقط جنین خودداری کنید نمی‌دونید چه رنج و عذابی بعدش داره
captcha