به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حجتالاسلام و المسلمين «مجتبی كلباسی» مدير مركز تخصصی امامت و مهدويت امشب، 30 مردادماه، در نشست «موضعگيری قرآن در برابر معنويت كاذب» كه بههمت بخش حوزوی در هفدهمين نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم برگزار شد، ضمن بيان اين مطلب گفت: انسان چگونه میتواند در مسير ضيافتاللهی قرار گيرد. چطور اين مسير فراهم میشود، انسان در روزمرگی دنيا از مسير واقعی خود دور میشود و بنابراين بار ديگر در ماه رمضان در موقعيتی قرار میگيرد كه بتواند نيازهای روحی و فطری خود را پاسخ گويد.
وی در ادامه سخنانش تقويت اراده و زدوده شدن زنگارها را از اهداف روزه در ماه رمضان دانست و افزود: تقويت اراده و زدوده شدن زنگارها كه به هنگام شكمبارگی انسان را تحت نفوذ خود قرار داده بود، با تلاوت قرآن، روزه و دعا انسان وارد عرصه ديگری میشود و فرد سعی میكند نيازهای روحی و فطری خود را پاسخ دهد.
مدير مركز تخصصی امامت و مهدويت به آيهای از قرآن كريم اشاره كرد و افزود: اينكه خداوند از رگ گردن به انسان نزديكتر است، اين مقام تشبيه است، يعنی خدوند به تمام نيازهای انسان آگاهی كامل دارد و بنابراين برای تمام نيازهای انسان پاسخی قرار داده است.
وی انسان را موجود شگفتانگيزی دانست و تأكيد كرد: انسان واقعا موجود شگفتانگيزی است، هر موجودی را در اين جهان پيدا كنيد، به شگفتانگيزی انسان نمیرسد. انسان قابليتهای بسياری دارد. انسان در هر عرصهای وارد شود، قادر به انجام كارهايی است كه برای ديگر انسانها قادر به درك و قبول نيست.
حجتالاسلام كلباسی اظهار كرد: همه اين ابعاد و قابليت در انسان وجود دارد، اما نقطه اعتدال كجاست؟ آيا انسان در هر مسيری قرار گرفت مسير درستی است؟ اگزيستانسياليستها میگويند انسان هر طوری كه خودش را ساخت، درست است. در اين مكتب معياری وجود ندارد كه انسان طبق اين مدل و ديدگاه سنجيده شود.
وی ديدگاه قرآن را مخالف اين ديدگاه دانست و تصريح كرد: از ديدگاه قرآن انسان فطرت، مدل و اعتدال دارد، اگر از اين مدل و نمونه خارج شد، دچار خسارتها و زيان فراوانی خواهد شد و در بسياری از آيات قرآن به اين فطرت اشاره شده است.
مدير مركز تخصصی امامت و مهدويت در ادامه سخنانش گفت: انسان بدون الگو و برنامهريزی به اين عرصه نيامده است، برنامههای زندگی انسان در قرآن طرحريزی شده است. اين نشان دهنده اين است كه انسان فطرتی دارد و اگر در مسير تعادل رشد كند، سعادتمند میشود و اگر درصدد رفع يك نياز و غريزه خود برآيد و ديگر غرايز را به كناری نهد و از مسير تعادل خارج شود، به بيراهه رفته است.
وی عرفانهای نوظهور را نادرست دانست و تصريح كرد: عرفانی كه انسان را با لجامگسيختگی دعوت به عرفان میكند، درست نقطه مقابل عرفان مورد نظر قرآن قرار گرفته است. قرآن انسان را به اعتدال در برطرف كردن همه نيازهايش دعوت میكند.
حجتالاسلام كلباسی حس كنجكاوی و نياز به معنويت جوانان را مهمترين عوامل گرايش به سمت عرفانهای كاذب دانست و گفت: ما بايد عرفان اصيل اسلامی را كه در قرآن و روايات اهل بيت(ع) موجود است و در بين علمای برجسته ما مانند امام خمينی(ره)، آيتالله بهجت، آيتالله قاضی، علامه طباطبايی و ... وجود داشته را به نسل جوان معرفی كنيم تا نيازهايشان را پاسخگو باشيم.
وی در پايان سخنانش گفت: اگر ما نتوانيم نيازهای جوانان را پاسخگو باشيم، آنها به طرف عرفانهای كاذب روی میآورند. از همه علما، رسانهها، صداو سيما میخواهم كه در راه معرفی عرفان اصيل اسلامی به جوانان بكوشند و معضلی كه جوانان ما را تهديد میكند را حل كنند.