كارگاه آموزشی مثبت‌نگری با بهره‌گيری از آموزه‌های دينی برگزار شد
کد خبر: 1730622
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۸

كارگاه آموزشی مثبت‌نگری با بهره‌گيری از آموزه‌های دينی برگزار شد

گروه انديشه و علم: كارگاه مثبت‌نگری با بهره‌گيری از آموزه‌های دينی، شامگاه گذشته، 23 دی‌ماه در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه علميه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه قم، در اين كارگاه آموزشی، «خداياری‌فرد»، از اعضای هيئت علمی دانشكده روان‌شناسی دانشگاه تهران طی سخنانی گفت: عامل موفقيت هر فرد نگرشی است كه او به خود دارد كه به دنبال اين نگرش وادار به تلاش نيز می‌شود.
وی افزود: «لوستاين»، از دانشمندان غربی معتقد است كه روش مثبت‌نگری در مواجهه با افرادی كه مشكلات اجتماعی دارند، بهره خوبی دارد؛ همچنين بر اساس بينش هولشتاين، در اين روش به جای تأكيد بر صفات بيمارگونه در درمان، به تقويت نقاط قوت فرد پرداخته می‌شود.
خداياری‌فرد با اشاره به ديدگاه راجرز در اين زمينه افزود: وی معتقد است يكی از فراگيرترين بيماری‌های زمانه ما تفكر منفی است كه باعث ايجاد عصبانيت، اضطراب، دشمنی و خشم می‌شود.
اين روانشناس ادامه داد: اين دانشمند معتقد است كه مثبت‌نگری موجب اميدواری، آرامش، محبت و دلگرمی می‌شود.
وی با اشاره به رواياتی از پيامبر(ص) و ائمه اظهار كرد: امام صادق(ع) می‌فرمايند كه لغزش‌های مؤمنان را جست‌و‌جو نكنيد و هر كس چنين كاری كند، خداوند لغزش‌های او را دنبال می‌كند.
خداياری‌فرد تصريح كرد: حضرت علی(ع) می‌فرمايند اگر از كسی خوبی ديدی از آن بسيار ياد كن و اگر متوجه بدی كسی شدی تا حد امكان از آن پرده‌پوشی كن.
وی افزود: همچنين پيامبر(ص) فرموده‌اند گمان‌های خود را در حق برادران نيكو كنيد، تا دل بی‌آلايش و طبع پاك را به غنيمت ببريد.
اين استاد دانشگاه با بيان اين‌كه همه اين روايات بر مثبت‌نگری تأكيد دارند، به حادثه عاشورا اشاره كرد و گفت: امام حسين(ع) در شب عاشورا جايگاه يارانش را در بهشت به آنان نشان می‌دهد و ميان آن همه مشكلات، توجه آنان را به جنبه‌های مثبت سوق می‌دهد.
وی افزود: همچنين حضرت زينب(س) بعد از آن همه مصيبت‌ها و رنج‌ها می‌فرمايند كه ما رايت الا جميلا.
اين روانشناس با قرائت اين جمله كه اللهم ارنا الاشياء كما واقع، تصريح كرد: در روش مثبت‌نگری ما به‌دنبال آن هستيم كه در فرد واقع‌نگری خردمندانه ايجاد كنيم.
captcha