امر به معروف و نهی از منکر محترمانه و با اخلاص باشد
کد خبر: 1466600
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
امام جمعه نورآباد:

امر به معروف و نهی از منکر محترمانه و با اخلاص باشد

گروه اجتماعی: امر به معروف و نهی از منکر باید محترمانه و با اخلاص باشد نه به قصد مچ‌گیری و آبروریزی و این درحالی است که اگر احتمال آبروریزی و خطر جانی و مالی می‌رود، آن مورد را نباید علنی کند که دیگران نیز متوجه آن شوند.

حجت‌الاسلام سیدجعفر هاشمی‌نژاد، امام جمعه نورآباد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با بیان این‌که امر به معروف و نهی از منکر دو واجب از واجبات دین و دو فرع از فروع دین هستندف اظهار کرد: این دو واجب در مقایسه با سایر دستورات دین که در احادیث آمده فضیلت بالاتری دارد به‌طوری‌که براساس همه احادیثی که آمده واجب‌ها همه از مسیر امر به معروف و نهی از منکر اقامه و برپا می‌شوند.
وی ادامه داد: این احادیث و آیات می‌خواهد بگوید اگر نماز، روزه و حج مهم بوده و باید ترویج و احیا شوند، همه در مسیر امر به معروف و نهی از منکر است.
حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد، با بیان این‌که در قرآن آیات زیادی وجود دارد که در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر است، اضافه کرد: یکی از نشانه‌های حکومت صالحان امر به معروف و نهی از منکر است، همان‌طور که در آیه 41 سوره مبارکه حج آمده است که: «الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ؛ همان کسانى‌که چون در زمین به آنان توانایى دهیم نماز برپا مى‌‏دارند و زکات مى‏‌دهند و به کارهاى پسندیده وامى‏‌دارند و از کارهاى ناپسند باز مى‏‌دارند و فرجام همه کارها از آن خداست».
امام جمعه نورآباد، با اشاره به این‌که آیات زیادی در رابطه با امربه معروف و نهی از منکر داریم، ادامه داد: در قرآن بعضی از آیات وجود دارد که از بعضی از اقوام که امر به معروف نمی‌کردند نام می‌برد به‌عنوان مثال، حضرت داوود(ع) بنی‌اسرائیل را به‌دلیل این‌که در مقابل منکرات یکدیگر را نهی نمی‌کردند، لعنت کرد.
وی با بین این‌که امام حسین(ع) احیای امربه معروف و نهی ازمنکر را دلیل قیام خود می‌داند، اظهار کرد: یکی از کارهایی که ما بعد از انقلاب و به جهت ادا حق مطلب باید انجام می‌دادیم امربه معروف و نهی ازمنکر بود، این درحالی لست که کار به جایی رسیده که آمرین به معروف امنیت ندارند، آمرینی مانند شهید خلیلی، که به‌دلیل امربه معروف و نهی ازمنکر مورد حمله قرار گرفت و در نهایت شهید شد.
حجت‎الاسلام هاشمی‌نژاد، ادامه داد: طرح قانون امربه معروف و نهی از منکر را به صحن علنی مجلس بردند، که امیدواریم این قانون سامانی گرفته و حق مطلب را بتوانیم ادا کنیم.
امام جمعه نورآباد، با بیان این‌که امربه معروف و نهی ازمنکر و اجرای آن مراتبی دارد، اذعان کرد: مرتبه اول تذکر لسانی است که وظیفه همه مسلمانان است، یعنی؛ مثل یک دوست، خواهر و یا برادر و به قصد کمک به یک نفر آمر به منکر تذکر بدهیم، و مرتبه دوم آن خشونت و عمل نیاز دارد که وظیفه حکومت، دستگاه قضا و نیروی انتظامی است.
وی با اشاره به این‌که در قرآن هم بیان شده که گروه‌هایی متولی امربه معروف و نهی ازمنکر شوند، تصریح کرد: قانونی که به مجلس رفته اگر تصویب شود می‌تواند کمکی باشد به این امر که کسانی رسماً متولی انجام امربه معروف و نهی ازمنکر در جامعه باشند.
حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد، با بیان این‌که امربه معروف و نهی ازمنکر یکی از ویژگی‌های مؤمنین است، عنوان کرد: برای امربه معروف و نهی ازمنکر از نظر فقهی نیز شرایطی بیان شده است که محترمانه و با اخلاص باشد نه به قصد مچ‌گیری و آبروریزی و این درحالی است که اگر احتمال آبروریزی و خطر جانی و مالی می‌رود، آن مورد را نباید علنی کند که دیگران نیز متوجه آن شوند.
امام جمعه نورآباد، در پایان اذعان کرد: امربه معروف و نهی ازمنکر یکی از واجبات بزرگ اسلامی است که وظیفه همه مسلمانان بوده، مخصوصاً در مرحله تذکر لسانی اما به شرطی که خطر مالی، جانی و آبرویی نداشته باشد، در این صورت باید در خفا باشد و یا اصلاً تذکر ندهیم تا موقعیت بهتری پیش بیاید.

captcha