حجتالاسلام اصغر دانشی، رئیس عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی لرستان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، گفت: گناهان به دو دسته صغیره و کبیره تبدیل میشوند و در برخی موارد گناهان صغیره به کبیره تبدیل میشود مثل اظهار شادمانی از گناه.
وی ادامه داد: برخی از گناهان کلیدی هستند یعنی درب محرمات و معاصی دیگری را نیز به روی انسان میگشایند، بهعبارت دیگر گناهان کلیدی گناهان دیگری را بهدنبال خود میآورند بهطور مثال حسادت را میتوان یک گناه کلیدی دانست زیرا انسان را به گناهان دیگری مانند غیبت، تهمت، بخل و ... نیز سوق میدهد.
حجتالاسلام دانشی بیان کرد: بین غبطه و حسادت تفاوت ظریفی وجود دارد، انسان حسود آرزوی زوال نعمتهایی را دارد که خداوند به سایر بندگانش بخشیده ولی غبطه به این معنی است که انسان آرزوی داشتن نعمتی که سایر بندگان خدا از آن بهرهمند هستند را داشته باشد بدون هیچگونه بدخواهی برای دیگران.
رئیس عقیدتی نیروی انتظامی لرستان گفت: در مذمت حسادت آیات و روایات فراوانی وجود دارد و طبق فرمایشات امام باقر(ع) عامل قطع رزق و روزی بیان شده، همچنین، امام صادق(ع) آنرا عامل بدبختی دنیا و آخرت دانسته است و در جایی دیگر فرمود: حسد ایمان را از بین میبرد همانطور که آتش، هیزم را. همچنین امام علی(ع) فرموده است: حسود هیچگاه بزرگوار نمیشود.
دانشی ادامه داد: در برخی آیات قرآن مانند آیه 5 سوره فلق، آیه 19 سوره بقره، آیه 59 سوره مبارکه نساء، آیه 120 سوره مبارکه آلعمران و در آیه 32 سوره مبارکه نسا به حسادت اشاره شده است.
وی در رابطه با علایم حسد بیان کرد: فرد حسود پشت سر کسی که به او حسد میورزد غیبت و بدگویی میکند ولی وقتی حضور دارد به تملق و چاپلوسی میپردازد، در وقت گرفتاری او را شماتت میکند و از بیچارگی او خوشحال میشود.
دانشی عنوان کرد: بهمنظور پیشگیری از رواج حسادت در جامعه باید روحانیان قبل از پرداختن به مسائل اعتقادی، مطالبی در رابطه با اخلاقیات مطرح کنند زیرا این بیماری اخلاقی اگر درمان نشود تبعات جبرانناپذیری برای فرد و جامعه بههمراه میآورد.
رئیس عقیدتی نیروی انتظامی لرستان اظهار کرد: معمولاً حسادت از خباثت باطن و کوری دل، نشئت میگیرد؛ کمااینکه امام صادق(ع) فرمود حسادت ثمره تاریکی قلب است، همچنین گاهی به دلایل دیگری مانند دشمنی بین افراد، حب ریاست، بخل، خودپسندی و خودبرتربینی و تبعیض احساس حسادت میان افراد شکل میگیرد.
دانشی ادامه داد: والدین باید از تبعیض قائل شدن میان فرزندان خود که انگیزه حسادت را در آنها قوی میکند اجتناب کنند حتی رؤسای ادارات نیز نباید میان کارمندان تبعیض قائل شوند؛ کمااینکه علت بسیاری از جرم و جنایتها مانند قتل هابیل به دست قابیل و خیانت برادران حضرت یوسف در اثر همین حسادت بوده است.
وی در پایان گفت: آدم حسود نسبت به نعمت نعمتهای خداوند معترض است؛ لذا خداوند هم از او بیزار است زیرا او بهدنبال نابودی سرمایههای خود در اجتماع است، لازم است این بیماری قبل از اینکه به مرز ناعلاجی برسد درمان شود.