روش امام رضا(ع) برای گسترش تشیع، برپایی کرسی آزاد‌اندیشی بود
کد خبر: 1446937
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
آیت‌الله ایمانی:

روش امام رضا(ع) برای گسترش تشیع، برپایی کرسی آزاد‌اندیشی بود

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه امام رضا(ع) توانست علم و دانش اهل بیت(ع) را آشکار کند، گفت: روش امام(ع) برای انجام این کار، برپایی کرسی آزاد‌اندیشی بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس جمعه، 14 شهریور در خطبه‌های نماز جمعه شیراز به ایام دهه کرامت و فرارسیدن میلاد امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: فضای زندگی امام هشتم(ع) آنچنان رقم خورد که توانست علم و دانش اهل بیت(ع) را آشکار کند و مبحثی که در اسلام سابقه داشت را به شکل مناظره بازگو فرماید.
وی اضافه کرد: دانشمندانی از اطراف و اکناف عالم سراغ امام هشتم آمدند و مشکلات علمی و اعتقادی خود را با امام در میان می‌گذاشتند و امام پاسخ لازم را به آنان عنایت می‌کرد، از این رو او را عالم اهل بیت(ع)  معرفی کردند.
آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه امروز هم ما به همان روش نیازمندیم، گفت: روش امام کرسی آزاداندیشی بود یعنی امام اجازه می‌داد مخاطبش هرچه دارد بگوید و به زبان بیاورد و جواب شافی و کافی را بشنود، چرا؟ چون اسلام پاسخگوی همه شبهه‌هاست. آنقدر اسلام از نظر محتوا غنی است که در آن هیچ سؤالی بدون جواب نیست؛ لذا امام فضا را برای مناظره باز کرد.

فضای برگزاری کرسی آزاداندیشی فراهم شود
منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان تأکید کرد: امروز هم باید این فضا برای مناظره باز باشد و رهبر معظم انقلاب ده‌ها بار به کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه اشاره کردند و به صراحت به‌عنوان یک ضرورت در عصر امروز آن را مطرح کنند اما متأسفانه آنچنان که باید این مهم در جامعه عملیاتی شود، نشده و جای آن خالی است.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های ما باید کرسی‌های آزاداندیشی را داشته باشند، گفت: طبیعتاً کسانی باید پاسخگو باشند که قدرت علمی لازم را داشته باشند و بتوانند شبهه را را پاسخ دهند.

اشاره به موارد تبیین شده در اجلاسیه خبرگان رهبری
آیت‌الله ایمانی در بخش دیگری از سخنان خود به اجلاسیه شانزدهم دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: این  دوره در حوزه فرهنگ، امنیت داخلی و خارجی، اقتصاد مقاومتی و جمعیت بحث و بررسی شد و بعضی از میهمانان نیز در این اجلاسیه حضور داشتند و در حوزه مسائل فرهنگی و امنیتی نکات لازم را بازگو کردند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای خبرگان با ایشان بحثی کلیدی را که قبلاً هم عنوان کرده بودند به‌طور مستدل مطرح کردند و آن اینکه ما باید به جهان، منطقه و کشور نگاه جامع و کلان داشته باشیم و همه چیز دنیا را با هم ببینیم و در ادامه فرمودند نظم حاکم بر جهان که از جنگ جهانی به‌وجود آمد اکنون در حال دگرگونی و تغییر است و پایه‌های نظم موجود جهان در حال فرو ریختن است و ما باید هوشیار باشیم و جایگاه خودمان را در دگرگونی آینده ببینیم و مسئولیت خودمان را در تغییری که در نظم جهان اتفاق می‌افتد پیدا کنیم و رسالت و مسئولیت خودمان را دنبال کنیم.
وی ادامه داد: معظم‌له فرمودند ما باید در چند عرصه ورود جدی داشته باشیم، عرصه علم و دانش و فناوری، عرصه اقتصاد، اقتصاد دانش‌بنیان و به دور از آسیب و اقتصاد مقاومتی مبتنی بر علم و دانش و در نهایت فرهنگ، چیزی که دشمن با همه امکانات به جنگ آن آمده و می‌خواهد آن را بشکند و از بین ببرد و فرمودند فرهنگ از همه آنها مهم‌تر است.
آیت‌الله ایمانی مسئله دیگر را جمعیت کشور دانست و گفت: اگر ما کشور پیری باشیم نمی‌توانیم در جهان سخن لازم را داشته باشیم و بالاخره همدلی و وحدت مردم و مسئولان آخرین نکته است.
امام جمعه شیراز گفت: رهبر معظم انقلاب باز هم برای چندمین بار اشاره فرمودند که دولت مسئولیت‌هایی دارد و آن را دنبال می‌کند و مردم باید همراهی کنند و نخبگان باید همراهی داشته باشند البته حمایت با انتقاد صحیح و با نقد منصفانه و دلسوزانه منافاتی ندارد اما تخریب و تضعیف صحیح نیست و امروز برای اینکه جایگاه خودمان را پیدا کنیم علم، اقتصاد،  فرهنگ، جمعیت و وحدت و همدلی نیاز داریم که به یاری خدا همه نخبگان جامعه در تأمین این اهداف همراهی لازم را خواهند داشت.
وی همچنین به تحریم‌های جدید اشاره و عنوان کرد: تحریم‌های جدید آمریکا نشان از خوی سلطه‌طلبی و استکباری اوست و این تحریم‌ها در شرایطی که طرفین در حال مذاکره هستند جز کارشکنی چیز دیگری نمی‌تواند باشد و طبعاً ایران اسلامی همه‌گونه همکاری در اجرای توافقنامه داشته و هرگونه خللی که وارد شود از سوی آمریکا و همدستان اوست و دنیا هم توجه لازم را به این نکته دارد.
آیت‌الله ایمانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اثرگذاری در زندگی سالم اسلامی و سبک زندگی صحیح با اعتقادات صحیح همراه است، گفت: اگر فردی باور صحیحی داشته باشد می‌تواند عمل صحیحی از خود نشان دهد.

اعتقاد به قدرت بی‌بدیل خداوند؛ عامل پیدایش سبک زندگی صحیح
وی افزود: ربوبیت عالم هستی یعنی اداره جهان آفرینش به عهده خدای بزرگ است و برگ درختی هم که جدا می‌شود از حیطه علم و قدرت خدای متعال خارج نیست و اگر چنین اعتقادی برای کسی پیدا شد خواه و ناخواه زندگی او اسلامی شده و سبک  زندگی او صحیح می‌شود.
آیت‌الله ایمانی ابراز کرد:‌ اینکه امروز تمام رسانه‌های دنیا با ابزار و روش‌های گوناگون سعی دارند اعتقادات جامعه اسلامی را در هم بشکنند و باورهای مردم را لگدکوب کنند، بخاطر این است که اگر باور و اعتقاد شکسته شد سایر کارهای شایسته هم فراموش می‌شود و از بین می‌رود و سبک زندگی از حالت اسلامی و الهی بودن خارج می‌شود؛ لذا ما باید هوشیار باشیم که این آسیب‌ها به افکار و اندیشه‌های ما وارد نشود.
امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه برای اینکه جامعه خداشناس باشد، باید فضای تقویت بنیه‌های اعتقادی را در جامعه خودمان دنبال کنیم، گفت: اگر خانواده بر اساس باور به خدا شکل گرفت، زندگی به زندگی اسلامی شباهت پیدا خواهد کرد.

captcha