اعلام برنامه‌های طرح «با قرآن در زلال اعتکاف»
کد خبر: 1402702
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳

اعلام برنامه‌های طرح «با قرآن در زلال اعتکاف»

گروه فعالیت‌های قرآنی: سازمان دارالقرآن با اجرای طرح «با قرآن در زلال اعتکاف» همزمان با برگزاری مراسم اعتکاف در مساجد کشور برنامه‌های متعددی را در حوزه قرآن و نماز در این مساجد اجرا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌الملی قرآن(ایکنا)، طرح «با قرآن در زلال اعتکاف» با هدف توسعه برنامه‌های قرآنی در مراسم اعتکاف امسال از 13 تا 15 ماه رجب به همت سازمان دارالقرآن الکریم در مساجد کشور اجرا می‌شود. در طول اجرای این طرح در هر مسجد یک مربی قرآن آقا و یک مربی قرآن خانم حضور داشته و برنامه‌های متعدد قرآنی را با مشارکت معتکفان اجرا می‌کنند.
برنامه‌های پیش‌بینی شده برای اجرا در طرح «قرآن در زلال اعتکاف» شامل اصلاح قرائت نماز، اجرای زنده تلاوت قرآن و اذان، اجرای تلاوت ترتیل عمومی یک صفحه از قرآن و برنامه تلاوت قرآن است.
در بخش اصلاح قرائت نماز، کلیات و نحوه لفظ 10 حرف ویژه و ضرورت و اهمیت آن در صحت نماز در روز اول اعتکاف توسط مربی قرآن حاضر در مسجد به معتکفان آموزش داده می‌شود.
همچنین، اجرای بنده تلاوت قرآن و اذان از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در طرح «قرآن در زلال اعتکاف» است که در این بخش اجرای تلاوت قرآن و اذان به صورت زنده توسط اساتید اعزامی به مساجد انجام می‌شود و شرکت‌کنندگان در مراسم که توانایی این کار را داشته باشند نیز می‌توانند به اجرای برنامه بپردازند.
اجرای تلاوت ترتیل عمومی یک صفحه از قرآن از دیگر برنامه‌ها برای انس بیشتر با قرآن و معارف قرآنی است که بر این اساس هر روز در مراسم اعتکاف پس از نماز صبح و بین نماز ظهر و عصر یک صفحه از سوره مبارکه حدید تلاوت عمومی می‌شود؛ پس از تلاوت سوره مبارکه حدید، مفاهیم کاربردی صفحه مربوطه حداکثر در پنج دقیقه توسط امام جماعت مسجد بیان و در غیر این صورت حداقل ترجمه صفحه تلاوت شده توسط مربی قرآن اعزامی قرائت می‌شود.
در بخش تلاوت قرآن نیز دو برنامه «ختم کل قرآن» و «تلاوت قرآن روز آخر مراسم» پیش‌بینی شده که با توجه به فرصت مغتنم و فضای معنوی حاکم در مراسم اعتکاف، ختم کل قرآن حداقل یکبار و به صورت جمعی و اختیاری برای معتکفان در نظر گرفته شده است.
همچنین، یکی از اعمال مربوط به مراسم اعتکاف، اعمال «ام‌داوود» مربوط به روز آخر مراسم است که پس از نماز عصر آغاز می‌شود. در این بخش به منظور اجرای برنامه تلاوت قرآن که حدود پنج جزء است هماهنگی‌هایی با مرتلان استانی و شهرستانی انجام می‌شود تا با حضور در مساجد به مرتل‌خوانی بپردازند.
یادآور می‌شود، طرح «با قرآن در زلال اعتکاف» امسال در مساجدی که اعلام آمادگی کرده‌اند اجرا می‌شود، اما برای سال‌های آینده توسعه پیدا کرده و در مساجد بیشتری برگزار می‌شود.

captcha