رؤیاهای روشنفکری

رؤیاهای روشنفکری

ماجرای روشنفکران دینی متجددگرا جریان خاصی است که از دکتر شریعتی آغاز شده و با عبدالکریم سروش و مجتهد شبستری به اوج خود می‌رسد. در این میان سه دهه است که سروش از عناصر دین، وحی، اسلام، جامعه، حکومت، معرفت، رؤیا، صراط و شریعت به نظریه‌پردازی روی آورده و هر از گاهی مطالبی بیان می‌کند که سیل نقد و مباحثه را ایجاد می‌کند. در این پرونده به بازخوانی و بررسی نظریات وحی‌پژوهی و مباحث دین‌شناسانه وی می‌پردازیم.
حکیم مجاهد

حکیم مجاهد

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، فیلسوف، مجتهد و استاد پیشکسوت حوزه علمیه پس از عمری کوشش علمی در حوزه‌‎ اندیشه و قرآن 12 دی ماه دار فانی را وداع و به سوی معبود خویش شتافت. از این استاد برجسته آثار و برکات فراوانی برای اهل طریقت به یادگار مانده است. به تعبیر دقیق مقام معظم رهبری که در پیام تسلیت ایشان آورده‌اند: رحلت ایشان خسارتی برای حوزه‌ علمیه و حوزه‌ معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویایی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ دینی و نگارش کتب راه‌گشا و در تربیت شاگردان ممتاز اثرگذار و در حضور انقلابی در همه‌ میدانهایی که احساس نیاز به حضور ایشان می‌شد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسایی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است. به انگیزه مروری بر اخبار و سخنان بزرگان در وصف این چهره دینی «حکیم مجاهد» را به روی مخاطبان ایکنا گشوده‌ایم.
جهانمرد مقاومت

جهانمرد مقاومت

یک سال گذشت؛ سالی بدون حضور سرداری که امنیت می‌بخشید و حضورش دلگرمی جهانی برای مقاومت. طی این یک سال تلخ نام و عنوان بسیار بسیار در وصف مقام سرباز رشید وطن گفتند و گفتیم که هر یک راهی بود به سوی شناخت ابعاد زندگی این مرد بزرگ و اما ایکنا در آستانه اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی پرونده ویژه «جهانمرد مقاومت» را به روی دیدگان مخاطبان عزیز گشوده است و بر آن است در این مجال مروری کوتاه بر سبک زندگی و مشی اجتماعی مردی که مکتب ساز بود داشته باشد.
بررسی سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت

بررسی سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت

سند راهبردی توسعه کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت تیر سال جاری تصویب شد. فراهم‌سازی بنیان‌های علمی و ملزومات اجرایی برای بهره‌گیری روشمند از آموزه‌های قرآنی و تبیینی در مسیر ایجاد و نهادینه‌سازی نگرش فراگیر و کل‌نگر به مسئله سلامت انسان از جمله محور‌هایی است که به عنوان چشم‌انداز این سند معرفی شده که تلاش دارد به اصولی همچون محوریت قرآن کریم و آموزه‌های تبیینی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) در نظام تولید معرفت در «مطالعات قرآن، اسلام، سلامت» با رویکرد میان‌رشته‌ای و .... دست یابد. ایکنا در این پرونده خبری به بررسی نقاط ضعف و قوت سند و ساز و کارهای مورد نیاز برای رسیدن به اهداف می پردازد.
بررسی کالبدی شهر ایرانی - اسلامی در دنیای مدرن

بررسی کالبدی شهر ایرانی - اسلامی در دنیای مدرن

با توجه به رشد سریع شهرنشینی در کشور که از دهه‌های گذشته آغاز شده است، باید اندیشید که آیا این مقوله با موازین تاریخی و اسلامی این سرزمین هماهنگی دارد یا شهرها بدون در نظر گرفتن شرایط اجتماعی از لحاظ تمدن شهری، که به معماری اصیل ایرانی ـ اسلامی متکی است، بر مبنای سبک‌های غیرایرانی و غیربومی رشد می‌کنند. پاسخ به این سؤالات را در پرونده «گفت‌وگو با اهالی جامعه‌شناسی و شهرسازی جویا می‌شویم.
خانواده در گذر از کرونا

خانواده در گذر از کرونا

شیوع کرونا، سبک زندگی خانواده‌ها را با تغییرات متعددی همراه کرد؛ محدود شدن دورهمی‌ها و دیدار با دوستان، تغییر سبک تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان، تغییر شکل در کسب و کارها، در کنار هم بودن زوجین برای مدت زمان طولانی‌تر در قرنطینه خانگی، کاهش زمینه‌های حضور در مناسک دینی و در نهایت سوگ‌های بدون سوگواری از جمله این تغییرات است که تبعات منفی مختلفی به همراه دارد. خانواده برای عبور از این بحران نیاز به آموزش و کسب مهارت دارد. ایکنا در گفت‌و‌گو با کارشناسان حوزه های جامعه‌شناسی، روانشناسی و روانپزشکی درصدد است تا گامی در راستای زیست مؤمنانه و تقویت انسجام این نهاد اجتماعی داشته باشد.
دانستنی‌های کرونایی

دانستنی‌های کرونایی

شناسایی عوامل گسترش شیوع کرونا و بالا رفتن میزان آگاهی‌های علمی در مورد ویروس کووید 19 و افت و خیز میزان ابتلاها، بخش وسیعی از پروژه مقابله با ویروس کرونا محسوب می‌شود و مشارکت مردم مهم‌ترین عامل موفقیت در شکست کروناست. بدین جهت در این پرونده خبری به ارائه آخرین دستاوردهای علمی مقابله با این ویروس می‌پردازیم.
حق‌الناس در آئینه کرونا

حق‌الناس در آئینه کرونا

آنجا که رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در تجمعات به عنوان مسئولیت اجتماعی برعهده افراد قرار گرفت، برخی به خیال آبادانی آخرت از حضور در مناسک دینی و برخی برای آبادانی دنیا از گشت و گذار و دورهمی‌های دوستانه نکاستند؛ محصول این خودخواهی‌ها‌ به گسترش زنجیره انتقال کرونا انجامید و حق‌الناسی که ماند بر گردن هنجارشکنان. در این پرونده خبری به بررسی زمینه‌های بی‌تفاوتی افراد به شیوع کرونا و گسترش روحیه خوددوستی و تأثیری که حق‌الناس بر زندگی فردی و اجتماعی مردمان جامعه خواهد گذاشت می‌پردازیم.
دانشمند شهید محسن فخری‌زاده

دانشمند شهید محسن فخری‌زاده

غروب جمعه هفتم آذرماه 99 با خبر شهادت محسن فخری‌زاده یکی از تاریخ‌های تلخ و خونین تقویم ایران اسلامی را رقم زد. دکتر فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و از دانشمندان هسته‌ای کشور در حادثه تروری که از سوی قسم خوردگان خائن به این آب و خاک برنامه‌ریزی شده بود به شهادت رسید. به این مناسبت در این پرونده به مرور اخبار و واکنش‌های ملی و بین‌المللی چهره‌ها و جریان‌های سیاسی و علمی پس از شهادت این مرد بزرگ می‌پردازیم.
دلیل دانایی

دلیل دانایی

هفته کتاب در حالی آغاز شد که کتاب و اهالی آن با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند. کرونا و تعطیلی بسیاری از مشاغل در کنار قدرت خرید پایین مردم و وضعیت نامناسب اقتصادی ناشی از تورم و تحریم، باعث شده که چوب‌های زیادی لای چرخ اقتصادی نشر کتاب از تولید محتوا گرفته تا انتشار و توزیع وجود داشته باشد. با این همه کتاب همان دوست دیروز و یار امروز بشر است؛ در پرونده «دلیل دانایی» اخبار و تولیدات ایکنا در هفته کتاب و کتابخوانی را دنبال می‌کنیم.
احیاگر سنت در قاب سیاست

احیاگر سنت در قاب سیاست

ویژگی ممتاز مرحوم استاد فیرحی بهره‌‌گیری از میراث گذشته برای حل بحران‌های دوران معاصر بود. پروژه فکری و روش ابداعی او در قالب نواندیشی دینی، تلاشی برای نظریه‌پردازی درباره دولت و ارائه تفسیری دموکراتیک از دین با بهره بردن از امکانات فقه بود. او در این پروژه تلاش شایسته‌ای در مسیر نقادی سنت فقهی موجود و ارائه تفسیری سازگار با ارزش‌های جهان جدید از فقه، به انجام رساند.
ساقی بزم وجود

ساقی بزم وجود

رفیع بودن جایگاه پیامبر اسلام، نیاز به اثبات عقلی و ارجاع تاریخی و نگاه کلامی ندارد. هر روز در هنگام نماز، شهادت به پیامبری‌اش می‌دهیم. نام مقدسش پربسامدترین نامی است که مسلمانان برای فرزندانشان انتخاب می‌کنند، برای صلوات بر او و خاندانش، ثوابی عظیم در نظر گرفته شده و این‌ها همه ابتدای عظمت پیامبر مهربانی است. به انگیزه سالروز میلاد پر برکتش در پرونده خبری «ساقی بزم وجود» با ما همراه باشید.
چهل‌وسومین مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف

چهل‌وسومین مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف

امسال در شرایط شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از رویدادهای مهم کشور، شاهد اجرای متفاوتی از مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه خواهیم بود. رقابت‌هایی که هرساله برترین، قاریان، حافظان، دعاخوانان، گروه‌های مدیحه‌سرایی و... را از میان مردان و زنان کشورمان معرفی می‌کند و محکی برای سنجش محفوظات و هنرنمایی جوانان این مرزوبوم است. در این پرونده می‌توانید با این روند متفاوت بیشتر آشنا شده و با شرکت‌کنندگان این رویداد قرآنی همراه شوید.
از جنجال فقهی تا جدال احسن

از جنجال فقهی تا جدال احسن

همواره در طول تاریخ، به ویژه در زمان معصومین(ع) پیش آمده است که برخی افراد نظرات شاذ و دیدگاه‌های آسیب‌زایی دارند، اما شیوه قرآن کریم و اهل بیت(ع) همواره در جدال احسن است. به ویژه اینکه برخورد غیرمنطقی و پاسخ دهی با اتهام تفسیق باعث مخدوش شدن چهره حق و جنجال‌سازی رسانه‌ای به نفع جریان مقابل می‌شود. در این پرونده سعی می‌شود، مسیر گذار از مراء و جنجال به سمت نقد صحیح و جدال احسن بررسی شود.
درنگ آگاهی

درنگ آگاهی

سرویس معارف خبرگزاری قرآن در طی سال‌ها موضوعات متعددی در جامعه را با رویکرد تخصصی قرآنی و جامعه‌شناسی مورد بررسی قرار داده است. در این پرونده نمونه‌هایی از این گزارش‌ها و تحلیل‌ها ارائه می‌شود.
بایسته‌های تحول در حوزه علمیه

بایسته‌های تحول در حوزه علمیه

یکی از نیازهای مهم حوزه علمیه در شرایط کنونی، اجرای طرح تحول در حوزه و برنامه‌ریزی بلندمدت، دقیق و زمان‌بندی‌شده براساس این طرح تحول و اهداف مورد نظر است. امروز حوزه‌های علمیه در زمینه‌های گوناگون می‌تواند نقش‌آفرین باشد و باید رسالت خود را دقیق، علمی، قانع‌کننده و ناظر به اندیشه‌های رایج جهان از طریق اجتهاد پاسخ. بی‌توجهی به این امر می‌تواند به حذف دین از صحنه زندگی و انزوای روحانیت منجر شود.
به تو از دور سلام

به تو از دور سلام

به تو از دور سلام به سلیمان جهان؛ از طرف مور سلام به تو از دور سلام دل من واسه زیارت می‌زنه شور، سلام! به تو از دور سلام به حسین از طرف وصله ناجور سلام! این چند سطر کوتاه و زیبا؛ سخن دل عشاق حسین(ع) است که این روزها با افسوس زیارتی که از آن جا مانده‌ایم، زمزمه می‌شود. ولی قصه عاشقی محبان اهل بیت(ع) در همین افسوس باقی نم‍ی‌ماند، معرفت‌نشینی در مکتب سیدالشهدا(ع) مکان و زمان نمی‌شناسد. ایران یک صدا موکب حسینی است و این خانه عزادار حسین(ع) است.
برای مردان بی‌ادعا

برای مردان بی‌ادعا

چهل ساله شد؛ سالروز دفاع جانانه مردان بی ادعای وطنم. مردانِ مرد، بلندقامتان شریف سرزمینم، فرزندان رشید ایران و چه خوش گفت فریدون مشیری شاعر نامی: رزمنده یلان سرود‌ها می‌خواندند وز خانه خویش، خصم را می‌راندند سر بود، که بی‌حساب می‌بخشیدند جان بود که بی‌دریغ می‌افشاندند... پرونده خبری «برای مردان بی ادعا» به انگیزه انعکاس و مروری بر رویدادهای چهلمین سالروز دفاع مقدس ایرانیان ایجاد شده است.
توهین به قرآن و پیامبر(ص)؛ اهانت به انسانیت

توهین به قرآن و پیامبر(ص)؛ اهانت به انسانیت

در هفته‌ گذشته مسلمانان جهان شاهد بودند که در اروپا افراد تندرو و اسلام‌ستیز اقدام به سوزاندن قرآن در سوئد و پاره کردن کلام وحی در دانمارک کردند. از سوی دیگر مجله طنز شارلی ابدو در فرانسه با بازچاپ کاریکاتور‌های توهین‌کننده به پیامبر اسلام(ص)، بار دیگر نشان داد که اسلام‌ستیزی در این کشور همچنان ادامه دارد. برخی عقیده دارند که این اقدامات و رفتارهای مشابه در سال‌های اخیر به دلیل قدرت گرفتن سیاستمداران پوپولیست و گروه‌های راست‌گرای افراطی است که اقلیت‌های اجتماعی و مهاجران را دلیل مشکلات مختلف در جوامع غربی دانسته و تلاش دارند که اقلیت‌های اجتماعی و دینی (مانند مسلمانان) را به بهانه‌های مختلف مانند حمایت از تروریسم از جوامع غربی طرد کنند. در این پرونده بر آنیم آخرین اخبار و گزارش ها را درباره این موضوع که احساسات مسلمانان جهان را بر انگیخته است، مورد بررسی قرار دهیم
در حریم محرم

در حریم محرم

آغاز سخن تویی آن جوهر پاکیزه که در عالم قدس ذکرِ خیرِ تو بود، حاصل تسبیح ملک بسم الله الرحمن الرحیم، سخن گفتن از امام حسـین(ع) و آنچه در کربلا بر او و خانـدان و اصـحابش گـذشت، بسـی سـهل و ممتنع است، چراکه از یک سو، دریایی از اطلاعـات و اخبـار در اختیـار مـاست که می‌توانیم از آن بهره ببریم؛ از سوی دیگر، آمیخته شـدن اخبـار سـره و ناسـره و واقعی و داسـتانی در روایت تاریخی کربلا چندان بالا گرفته است که نوشـتن و سـخن گفتن را سـخت دشوار می‌کند. و اما ایکنا در این مجال با پرونده «در حریم محرم» سعی دارد با در نظر گرفتن شرایط روز ایران و جهان که همانا گرفتاری در بند ویروس ناخوانده کروناست؛ به تولید و انعکاس محتوای قرآنی، تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و ... حول محور عظیم و تاریخ ساز قیام امام حسین(ع) و یارانش بپردازد. همچنین به خوبی بر آن آگاهیم این پنجره بسی کوچک و کم سوتر از آن است که بتواند حق مطلب این مهم را ادا کند. باشد که در درگاه حضرتش مقبول افتاد و قرین برکت حرکت کند. آمین یا رب العالمین.
تکیه‌ای به وسعت جهان

تکیه‌ای به وسعت جهان

ایام حزن و اندوه سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) در میان مسلمانان و شیعیان در سراسر جهان جایگاهی خاص دارد. امسال اما به دلیل تهدید بیماری کرونا شیعیان و دوستداران امام حسین(ع) در سراسر جهان از نخستین روزهای محرم با برپایی متفاوت مجالس عزاداری، این ایام را به سوگ نشسته و عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان کربلا ابراز کرده‌اند که در این پرونده همراه با اخبار، گزارش، یادداشت، مصاحبه، عکس و فیلم نگاهی به این مجالس خواهیم داشت
تسخیری؛ زبان گویای جهان اسلام

تسخیری؛ زبان گویای جهان اسلام

کارنامه‌ این مرد نستوه و خستگی‌ناپذیر در انواع خدمات برجسته در مجامع جهانیِ اسلامی حقاً درخشان است. عزم راسخ و دل پرانگیزه‌ ایشان حتی بر ناتوانی‌های جسمانی در چند سال اخیر فائق می‌آمد و حضور مؤثر و برکت وی را در هر نقطه‌ لازم و مفید استمرار می‌بخشید. مسئولیت‌ها و خدمات ایشان در داخل کشور نیز فصل جداگانه و ارزشمندی از تلاش‌های این روحانی فاضل و متعهد است. این جملات در پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب برای درگذشت آیت الله محمدعلی تسخیری آمده است. برای آن مرد بزرگ جهان اسلام نوشتن و گفتن ساده نیست. برای بازخوانی شخصیت ایشان پرونده «زبان گویای جهان اسلام» را مرور می کنیم.
ای کلامت بعد قرآن مبین؛ خیر الکلام..

ای کلامت بعد قرآن مبین؛ خیر الکلام..

مسئله غدیر، مسئله انسان است و فریاد غدیر فریاد انسان و این حقیقت، زنده است و دفاع و یادآوری آن وظیفه است، تا روزی که زندگی باشد و انسان و روز. این پرونده به منظور بازخوانی اخبار، گفتگوها و گزارشهای ایام عید بزرگ غدیر خم ایجاد شده است.
مسلمانان جهان و حج 1441 ه.ق در سایه کرونا

مسلمانان جهان و حج 1441 ه.ق در سایه کرونا

انتشار ویروس کرونا در جهان و محدودیت‌های ایجاد شده برای ممانعت از شیوع این ویروس حج را هم تحت تاثیر قرار داده است. مقامات عربستان در این باره اعلام کردند که حج 1441 با تعداد محدودی از زائران برگزار می‌شود. در این پرونده اخبار، عکس، فیلم، گزارش و گفت‌وگوهای ایکنا با کارشناسان خارجی را با موضوع حج متفاوت سال جاری در سایه تهدید بیماری همه‌گیر کووید 19 دنبال کنید
حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست...

حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست...

سفر معنوی و عبادی حج و آداب و مناسک آن به عنوان یکی از مهمترین عرصه‌های عملی و عرفانی مسلمانان جهان؛ هر ساله با شور و شعف و لحظه شماری برای زائران بیت‌الله الحرام از اقصی نقاط جهان برگزار می‌شود. امسال اما جهان در حال کسب تجربه جدیدی از این ایام است. سفری که به دلیل شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا به شکلی دیگر برگزار می‌شود. امسال منتظران زیارت حرم امن الهی از صفا و مروه کعبه دل‌ها جا ماندند و فرصت حاجی شدن به سال دیگر و عمری دیگر گذاشته شد. پرونده خبری «حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست» با هدف بهره از حال و هوای معنوی ذی‌الحجه و عید سعید قربان و همچنین رصد اتفاقات و اظهارات کارشناسان حول حج تمتع سال 99 در ایران و جهان ایجاد شده است.
چهل سال خودباوری با جهاددانشگاهی

چهل سال خودباوری با جهاددانشگاهی

به نظر من جهاددانشگاهي فقط يك نهاد نيست، بلكه يك فرهنگ است، يك سمت‌گيري و حركت است. هرچه بتوانيم ما اين فرهنگ را در جامعه گسترش دهيم و آن را پايدار و استوار كنيم. كشور را به سمت سربلندي و عزت و استقلال حقيقي بيشتر پيش برده‌ايم. شما اسم‌تان جهاددانشگاهي است،‌ روي اين اسم تكيه كنيد و به مقتضاي اين اسم تمسك كنيد و حقيقتا جهاد كنيد. (بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در جمع جهادگران دانشگاهی) پرونده خبری «چهل سال خودباوری با جهاددانشگاهی» به انگیزه بازخوانی رویدادها و گزارشهای چهلمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی ایجاد شده است.
مقاومت قرن

مقاومت قرن

طرح یکجانبه و صهیونیستی معامله آمریکایی قرن اقدامی بی اثر است که نتیجه فوری آن را در وحدت بیشتر مردم و گروه‌های سیاسی فلسطین می‌توان مشاهده کرد؛ این طرح جدید استعماری و بدتر از آپارتاید، مقاومت را بیش از هر زمان دیگر بر اعتقاد به «مقاومت تا پیروزی» مصمم‌تر کرده است؛ صهیونیست‌ها اگر فکر می‌کنند با پشت گرمی به ترامپ و لابی صهیونیستی در آمریکا می‌توانند کرانه باختری، جولان و مزارع شبعا را به سرزمین‌های اشغالی ملحق کنند، باید بدانند که علائم افول آمریکا و خروج نیروهای بیگانه از منطقه شروع شده است و رژیم جعلی اسرائیل و صهیونیسم جایی در آینده منطقه ندارد.
مروری بر اسناد راهبردی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی

مروری بر اسناد راهبردی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی

با توجه به تقسیم وظایف کمیسیون‌های تخصصی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جلسه اول این شورا در 28 مهر 1388، اسناد راهبردی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی به مسئولیت هر یک از این کمیسیون‌ها تهیه شده است و برای تصویب در هیئت وزیران به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری ارسال و سپس ابلاغ می‌شود.
آمدم ای شاه پناهم بده...

آمدم ای شاه پناهم بده...

نام تو رخصت رويش است و طراوت زين سبب برگ و باران تو را می‌شناسند هم تو گل‌های اين باغ را می‌شناسی هم تمام شهيدان تو را می‌شناسند از نشابور بر موجی از «لا» گذشتی ای که امواج طوفان تو را می‌شناسند بوی توحيد مشروط بر بودن توست ای که آيات قرآن تو را می‌شناسند گرچه روی از همه خلق پوشيده داری آی پيدای پنهان تو را می‌شناسند اينک ای خوب، فصل غريبی سر آمد چون تمام غريبان تو را می‌شناسند کاش من هم عبور تو را ديده بودم کوچه‌های خراسان تو را می‌شناسند
بهشتی زادۀ اهل بهشت

بهشتی زادۀ اهل بهشت

7 تیرماه یکی از تلخ‌ترین تاریخ‌هایی است که در حافظه تاریخی ایرانیان مصادف با از دست دادن مردان بزرگ و شریفی از این سرزمین. امروز 39 سال از وقوع حادثه تلخ و سیاه «هفتم تیرماه 60» و شهادت آیت‌الله بهشتی و 72 یار با وفای او در دفتر حزب جمهوری اسلامی و به دست منافقان کوردل می‌گذرد. اما گذر زمان، فراموشی از یاد آن عزیز و عزیزان سفرکرده را به خود نخواهد دید. بهشتی آن بهشتی زادۀ اهل بهشت/ آن ابوذر صورتِ اَشتَر سرشت/ بر سَرِ پیمانِ با پیر خُمین/ کرده برپا کربلایی چون حسین... یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد
روش‌های تدبر در قرآن

روش‌های تدبر در قرآن

مباحث روش‌های تدبر در قرآن با تدریس اسماعیل عاکفی، مدرس و پژوهشگر قرآنی به همت ایکنا روزهای یکشنبه و پنجشنبه منتشر می‌شود.
خروش جهان بر ضد نا برابری

خروش جهان بر ضد نا برابری

بعد از اینکه جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دلیل اعمال خشونت پلیس این کشور در شهر مینیاپولیس کشته شد، ناآرامی‌های گسترده‌ای به دلیل اعتراض به وضعیت رنگین‌پوستان آمریکایی و تبعیض نژادی گسترده علیه آنها شهرهای آمریکا را در برگرفت. در این پرونده به بررسی موضوع تبعیض نژادی در آمریکا و وجود شکاف طبقاتی گسترده در جامعه این کشور خواهیم پرداخت.
تفسیر و فقه پله‌ای از نردبان اوست

تفسیر و فقه پله‌ای از نردبان اوست

سخن در باب آفاق علم، فقاهت و عقلانیت و شخصیت اخلاقی امام صادق(ع) مرز و پایانی ندارد، اما در این مجال اندک، تلاش می‌کنیم تا در گفت‌وگو با اندیشمندان، قطره‌ای از این دریای بیکران برگیریم.
طرح ملی قرآنی 1454

طرح ملی قرآنی 1454

برای چهاردهمین سال متوالی اجرای طرح ملی و قرآنی، این بار به دلیل گذشت هزاروچهارصدو پنجاه و چهار سال از نزول قرآن کریم با عنوان ۱۴۵۴ را طی تابستان سال 99 شاهد خواهیم بود. شبکه قرآن و معارف سیما این طرح را امسال با شعار «قرآن، خانواده و آرامش» با محوریت مفاهیم قرآن و همراهی دیگر شبکه‌های ملی و استانی صدا و سیما و نهادهای قرآنی اجرا می‌کند.
روایت خردادهای بدون یار

روایت خردادهای بدون یار

ابعاد علمی و تألیفات امام خمینی(ره) حکایت از علو مقام ایشان در آن ابعاد و در آن رشته‌ها دارد، در عرفان مخصوصاً ذوق عرفانی یک طرف، پشتکار در جهات عرفانی علمی یک طرف، استاد خوب یک طرف، این‌ها همه دست به دست هم داد و امام را در مسائل عرفانی به سطح بسیار بالایی رساند.
برای قدس شریف

برای قدس شریف

بی تردید ستم سترگ و کم نظیری که بر اثر اشغالگری صهیونیستی بر مردم فلسطین رفته است قابل اغماض نیست. فلسطین به عنوان سرزمین مبارکی که به اشغال دشمن درآمده و دهها سال ظلم فاحشی که بر این ملت مظلوم وارد شده به خودی خود و با هر مبنایی که داشته باشیم براساس انسانیت، اخلاق، دین و قوانین مورد وفاق جهان سزاوار بیداری و نهضت و قیام است. این امر محل تردید نیست. جهان اسلام باید بداند گرامیداشت مقام قدس تکریم امت اسلام است.
رایحه قرآن

رایحه قرآن

ماه مبارک رمضان آمد؛‌ ماه بندگی و راز و نیاز با خالق یکتایِ مهربان. خواندن آیات سرخ گل ز قرآن چمن در بهارستان بسم الله الرحمن الرحیم لقمه‌ای نان و نیایش در حضور آسمان بر لب ایوان بسم الله الرحمن الرحیم با ما در پرونده خبری «رایحه قرآن» همراه باشید.
خانه‌های نورانی

خانه‌های نورانی

طرح خانه‌های نورانی از سوی ستاد مقابله فرهنگی با کرونا مستقر در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا تا انتهای فروردین‌ماه ۹۹ اجرا خواهد شد. در این طرح، برخی نهادها و مراکز مختلف قرآنی ازجمله ایکنا، شورای عالی قرآن، رادیو قرآن و... با معاونت همکاری خواهند داشت.
هنر تلاوت قرآن

هنر تلاوت قرآن

کلیپ‌های تصویری آموزش نکاتی درباره مقامات و الحان هنر تلاوت قرآن کریم روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه در سایت و شبکه‌های اجتماعی ایکنا منتشر می‌شود. این مجموعه آموزشی به درخواست ایکنا با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است.
مسلمانان قربانی تعصب هندوها

مسلمانان قربانی تعصب هندوها

پس از گذشت یک هفته از حمله وحشیانه نظامیان و هندوهای افراط‌گرای هند به مسلمانان همچنان روند جنایات علیه مسلمانان که تنها خواستار اصلاح قانون شهروندی هستند، ادامه دارد. افزایش دامنه خشونت‌ها و جنایات ضداسلامی باعث شده که نگرانی‌ها از افزایش تنش‌های دینی و قومی در بزرگترین کشور دموکرات دنیا بیش از پیش شود.
در سوگ اندیشمند تقریب

در سوگ اندیشمند تقریب

در این پروند به بازخوانی شخصیت فرهنگی و تقریبی استاد خسروشاهی می‌پردازیم که از فحول تقریب در نیم قرن اخیر بود که با شناخت و رویکرد اعتدالی، نقش والایی در همگرایی نخبگان شیعه و سنی و اسلام و مسیحیت آن دوره ایفا کرد.
ایران من

ایران من

بهمن ماه از راه رسید، بهمن سال 98 ایران و ایرانی عزیز چهل و یکمین سال پیروزی خود را دهه فجر انقلاب اسلامی جشن می‌گیرد. انقلابی که قامت تنومند و استوار آن امروز جایی برای خیالبافی‌های خام دشمن باقی نگذاشته است. به انگیزه مروری بر دستاوردهای ایران پس از انقلاب پرونده خبری «ایران من» را مرور می‌کنیم.
تپش ایران برای سیستان

تپش ایران برای سیستان

استان سیستان و بلوچستان پس از استان کرمان به عنوان دومین استان پهناور کشور در جنوب شرقی ایران واقع است. این استان با حدود ۱۸۰٬۷۲۶ کیلومتر مربع وسعت کمابیش اندازه کشور سوریه بزرگی دارد و بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را دربرمی‌گیرد. این خاک پهناور بیش از 5 روز است گرفتار سیلاب شده است. در این رهگذر ایران و ایرانیان تاب بی‌تابی این جگرگوشه خود را نداشته و ندارند. هر کس به نوع و ابرازی در این درد سهیم شده است و گوشه‌ای از درمان را عهده‌دار شده است.
سردار قاسم سلیمانی به سوی بهشت

سردار قاسم سلیمانی به سوی بهشت

سردار حاج قاسم سلیمانی چشم و چراغ ایران عزیز بود؛ نیمه بامداد امروز ۱۳ دی ماه ۹۸ به دست دشمنان قسم خورده ایران به شهادت رسید و به سوی حق شتافت و در این سوگ ایرانی را در عزا نشاند. شهادت به دست بزرگترین طاغوت جهان، پاداش ابر مردی بود که تمام عمرش را با شجاعت، بصیرت و نهایت خلوص با طاغوت‌های جهان جنگید. آری این دنیا برای او تنگ و تاریک و کوچک بود. شهادتت مبارک ای مرد خدا!
سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان

سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان

سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان، 12 تا 14 آذرماه در رشته‌های مختلف در دو بخش آقایان و بانوان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی در شیراز برگزار می‌شود.
خوان رحمت

خوان رحمت

انسان مهربان و رقی القلب هر جا وارد شود از اولین اقداماتی که انجام می‌دهد به خوبی قابل شناخت است و این ویژگی را به خوبی می‌توان در رفتار پیامبر اکرم(ص) مشاهده نمود؛ حضرت اولین اقدامی که در مدینه انجام داد ساخت مسجد به عنوان مرکز عبادت و فراگیری مسائل اسلامی بود، چرا که مسجد تنها مرکز پرستش نبود بلکه تمام معارف و احکام اسلامی، اعم از نعلیمات دینی علمی و حتی امور مربوط به خواندن و نوشتن در آنجا انجام می‌گرفت و تا آغاز قرن چهارم اسلامی غالباً مساجد، در غیر اوقات نماز حکم مدارس را داشت.
کنکاش ناکارآمدی در وادی وقف

کنکاش ناکارآمدی در وادی وقف

وقف سنت حسنه‌ای است که از دیرباز به اشکال گوناگون در تاریخ بشر وجود داشته و اسلام آن را در مسیری روشن، منطقی، هدفدار، مترقی و دقیق نهاده است. وقف در لغت به معنای ایستادن، ماندن و آرام گرفتن است و در اصطلاح فقهی، نگهداشتن و حبس کردن عین ملک است و مصرف کردن منافع آن در راه خدا. برخی از فقها گویند وقف حبس عین است بر ملک خدای تعالی. همزمان با هفته وقف ایکنا مروری بر کارنامه وقف و موانع کارآمدی بهتر آن داشته است.
دانشجومعلم و متدبر قرآن

دانشجومعلم و متدبر قرآن

طرح‌های دانشجومعلم در چهل‌وپنج دوره و دانشجومتدبر قرآن در دو دوره از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی برپا شده که در این پرونده، ضمن آشنایی با شرکت‌کنندگان، نظرات آنان را نیز جویا می‌شویم.
پرواز پیاده تا حسین

پرواز پیاده تا حسین

اربعین به معنای چهلم است و 20 صفر را که چهل روز بعد از شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا است اربعین حسینی یا روز اربعین می‌نامند. اهمیت این روز به این دلیل است که طبق نقل‌های تاریخی جابر بن عبدالله انصاری، در این روز به‌عنوان اولین زائر بر سر مزار امام حسین(ع) حاضر شده است. در برخی منابع، علاوه بر جابر، گفته شده است بازماندگان حادثه کربلا نیز در این روز به کربلا بازگشته و قبر امام حسین(ع) و سایر شهدای کربلا را زیارت کرده‌اند
چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن

چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن

چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه ویژه آقایان و بانوان بزرگسال در رشته‌های متعدد در بازه‌های زمانی مختلف طی هفت‌ماهه اول سال 98 در مراحل شهرستانی، استانی و کشوری برگزار شد. مرحله پایانی نیز مهرماه در اصفهان برپا می‌شود.
۲