جایگاه مجاهدان راه حق از نگاه نهج‌البلاغه
کد خبر: 4043160
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۳

جایگاه مجاهدان راه حق از نگاه نهج‌البلاغه

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با اشاره به جایگاه ویژه کسانی که در راه دین خدا تلاش می‌کنند، گفت: در این بیان امام علی(ع) می‌فرماید «کسانی که در راه خدا تلاش می‌کنند گویا گام به گام من در میدان جهاد هستند.»

حجت‌الاسلام محمدرضا خدایی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستانحجت‌الاسلام محمدرضا خدایی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با اشاره به شرح فرازی از خطبه دوازدهم نهج‌البلاغه با مضمون «وَ قَدْ قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ وَدِدْتُ أَنَّ أَخِي فُلَاناً كَانَ شَاهِدَنَا لِيَرَى مَا نَصَرَكَ اللَّهُ بِهِ عَلَى أَعْدَائِكَ فَقَالَ لَهُ أَهَوَى أَخِيكَ مَعَنَا؟ فَقَالَ نَعَمْ. قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا، وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِي عَسْكَرِنَا هَذَا أَقْوَامٌ فِي أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاءِ سَيَرْعَفُ بِهِمُ الزَّمَانُ وَ يَقْوَى بِهِمُ الْإِيمَان»، اظهار کرد: انسان موحد همه چیز را در آزاده خداوند می‌داند و نصرت واقعی از آن خداست.

وی با بیان اینکه یکی از اصحاب جمل بعد ار پیروزی در جنگ می‌گوید که ای کاش برادر من هم همراه ما بود و در یاری شما مشارکت می‌کرد، افزود: امام علی(ع) می‌فرماید نه تنها او بلکه کسانی که در آینده موجب تربیت ایمان می‌شوند گویا شاهدان جمل هستند و همراه من در راه خدا تلاش می‌کنند.

خدایی با بیان اینکه این کلام کلامی است که در آن امام علی(ع) فراتر از زمان و مکان صحبت می‌کند، اضافه کرد: هر کسی در آینده به دنیا بیاید اگر دل او برای سیره علوی می‌تپد و وجود او موجب تقویت دین خدا شده و در راه ترویج مکتب اسلام تلاش می‌کند، تردیدی نکنید که همراه من خواهد بود به معنای دیگر کسی که در راه دین خدا تلاش می‌کند گویا گام به گام همراه با حضرت علی(ع) است.

وی با اشاره به اینکه این خطبه از خطبه‌های امیدآفرین است و تحول‌آفرین است، گفت: در این خطبه به نوعی ارزش و منزلت کسانی که در راستای ترویج و توسعه احکام اسلامی جهاد و تلاش می‌کنند بیان شده است.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه در بیانی از امام صادق(ع) آمده است که وقتی حضرت ظهور می‌کند قاتلان و فرزندان قاتلان حضرت سیدالشهدا را مُی‌کشد، افزود: مراد از فرزندان قاتلان در این حدیث مراد آن دست از فرزندانی است که به کار پدرانشان افتخار می‌کنند.

وی با بیان اینکه فرد عمل‌کننده به ظلم، راضی به ظلم و حمایت‌کننده از ظلم هر سه با هم شریک هستند، افزود: چیزی که بین مردم پیوند ایجاد می‌کند رضایت و ناپسندی مشترک است؛ انسان‌های راضی به یک کار در قیامت با هم هستند کمااینکه هر کسی راضی به کاری باشد گویا اندرون آن کار است و آن را انجام داده است،

خدایی با اشاره به اینکه اگر کسی راضی به کاری باشد گویا آن کار را انجام داده است، ادامه داد: مراقب باشیم دل ما با کدام کار موافق است. اگر کسی در مشرق کشته شد و کسی در مغرب راضی به این کار شد، گویا شریک قاتل است.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با بیان اینکه این خطبه به عملکرد و رفتار اهل جمل اشاره دارد، افزود: بعد از آن به اهل بصره می‌فرماید مردم بصره شما سپاهیان زنی بودید که در جمل نقش محوری داشته است که در جنگ جمل سوار بر اشتر بوده کمااینکه مشوق اصلی جنگ جمل معاویه بوده که طلحه و زبیر و عایشه را ابزار کار خود قرار می‌دهد.

انتهای پیام
captcha