بررسی مقاومت مردم فلسطین براساس 5 آیه قرآن
کد خبر: 4212687
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
مقاومت قرآنی مردم غزه و وعده نابودی اسرائیل/ 4

بررسی مقاومت مردم فلسطین براساس 5 آیه قرآن

مدرس تفسیر قرآن کریم گفت: به نظر می‌رسد مقاومت جانانه مردم فلسطین براساس آیه 139 سوره آل عمران «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» به خاطر احساس برتری است که دارند، برتری به خاطر مدد، کمک و برکت ایمان به قرآن، نه به معنای کبر. این سست نبودن و احساس برتری از ثمرات ایمان به قرآن است.

مردم فلسطیناین روزها مردم جهان متأثر از جنایات رژیم صهیونیستی هستند و تظاهرات زیادی در مراکز شهرهای جهان برگزار می‌شود. طی روزهای اخیر اعتراضات گسترده‌ای در آمریکا و به دنبال آن در برخی کشورهای اروپایی شکل گرفت چیزی که می‌توان از آن با عنوان «خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا» یاد کرد، دانشجویان و اساتیدی که به سبب تظلم‌خواهی و دفاع از مردم مظلوم فلسطین مورد شدیدترین برخوردها قرار گرفته و تا روز گذشته بیش از ۵۰۰ دانشجوی آمریکایی به‌ جرم حمایت از غزه بازداشت شدند.

باید به این حقیقت اذعان کرد که حملات اسرائیل به غزه و مقاومت مردم فلسطین که از دید جهانیان موضوعی عجیب و خارق‌العاده بود، علاقه بیشتری را به اسلام در جهان برانگیخته است. شاید بتوان گفت مردم آمریکا و اروپا پس از بحران اخیر غزه، برای اولین بار شروع به دیدن حقیقت کرده‌اند. این سؤال برایشان پیش آمده که دین مردم فلسطین چیست و چقدر قوی است که آنها حتی وقتی همه‌ چیزشان از دست رفته باز هم در اولین فرصت از خداوند تشکر می‌کنند.

از آغاز این جنگ تا به امروز همه ما در فضای مجازی صحنه‌های عجیبی از زنان و مردان، کودکان و افراد سالخورده دیده‌ایم که در اوج مصیبت، غم و سختی آیاتی از قرآن را تلاوت می‌کنند، از جمله زمانی که پسران و نوه‌های اسماعیل هنیه، رهبر حماس به شهادت رسیدند، آنچه از زنان این خانواده دیده شد ایستادگی، مقاومت و تکیه بر آیات قرآن کریم بود، یا کودکی که هنگام عمل جراحی به دلیل کمبود ماده بیهوشی با تلاوت آیات قرآن سعی در تسکین درد خود داشت و هزاران موارد دیگر که مردم مسلمان غزه و فلسطین وقتی همه زندگی خود را از دست داده و در سوگ عزیزانشان هستند همچنان خدا را شاکر و با امید به پیروزی و شکست ظلم، جانانه مقاومت می‌کنند.


بیشتر بخوانید:


این مقاومت‌های بی‌نظیر از دید مردم دنیا و غیر مسلمان پنهان نمانده است، مردم برای فهمیدن دلیل این مقاومت باورنکردنی، ایمان، قدرت اخلاقی و شخصیتی که در فلسطینی‌های مسلمان مشاهده می‌کنند به قرآن روی آورده‌اند. برانگیختگی مردم جهان علیه جنایات رژیم صهیونیستی، هزاران غیرمسلمان را مشتاق این کرده تا شروع به خواندن قرآن کنند.

تشکیل مجمع نخبگان طرفدار برقراری صلح عادلانه در فلسطین، برپایی نماز جماعت توسط بیش از ۵۰۰۰ نفر از تظاهرات کنندگان حامی فلسطین در قلب امریکا، واشنگتن دی سی طی دو سه روز گذشته، مسلمان شدن تعدادی از مسیحیان غرب و اسلام آوردن مربی فرانسوی مشهورترین باشگاه الجزایر و ژوزه مورایس مورایس، سرمربی پرتغالی سپاهان به دین اسلام در روز گذشته، نوید گرایش مردم دنیا به اسلام و قرآن کریم را می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ثروتی، مدرس تفسیر قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، مقاومت مردم غزه را براساس چند آیه قرآن کریم مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: آیه 39 سوره حج می‌فرماید: «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ» خداوند به کسانی که مورد ظلم، هجوم و جنگ قرار گرفتند اجازه مقابله داده است؛ این فرهنگ قرآن برای مقابله کردن با ظلم است. در آیه 190 سوره بقره نیز می‌فرماید: «وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ» با کسانی که با شما می‌جنگند مبارزه کنید ولی از حدودی که برای شما مشخص شده تجاوز نکنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ثروتی، مدرس تفسیر قرآن کریم در همدان

این دو آیه به خوبی حق وارد جنگ شدن و دفاع کردن با کسی که جنگ و ظلمی را به ما تحمیل کرده را بیان می‌کند، این جنگ و دفاع از نظر اسلام نه تنها اشکال ندارد بلکه لازم هم است.

جایگاه قرآن کریم در مقاومت مردم غزه را اگر بخواهیم بررسی کنیم به آیه 26 سوره فصلت باید اشاره کنیم که از زبان کفار آن را بیان می‌کند «وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَٰذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ»، می‌گوید به این قرآن گوش ندهید، نگذارید حتی آن به گوش شما برسد سخنان لغو و بیهوده در بین مطالب قرآن وارد کنید و بیندازید تا مطالب آن (قرآن) آن‌طور که هست در جامعه مطرح نشود، شاید از این راه پیروز شوید. 

از این آیه این‌طور برداشت می‌شود که برنامه کفار برای پیروزی بر منطق قرآن این است که قرآن به گوش‌ها نرسد و آن‌طور که هست افراد جامعه آن را نشنوند. اینکه در برخی موارد در نقاطی از دنیا به ساحت قرآن کریم جسارت می‌کنند، هدف این است که کاری کنند تا قرآن از جامعه حذف شود. نکته دوم در بحث جایگاه قرآن کریم در مقاومت مردم غزه، در آیه 24 سوره مدثر آمده است: «فَقَالَ إِنْ هَٰذَا إِلَّا سِحْرٌ يُؤْثَرُ» این قرآن نیست مگر سحری که آموخته شده.

این آیه در مورد انسان منحرفی است که قرآن کریم او را نفرین می‌کند. او وقتی می‌خواهد با قرآن مقابله کند آن را سحر و جادوی آموخته شده بیان می‌کند. از این آیه برداشت می‌شود که حتی منکران قرآن به این قائل هستند که این کتاب یک اثر غیر طبیعی و عجیبی دارد. خداوند در این مورد می‌فرماید این اثرگذاری از سوی خداست «لَوْ أَنْزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ ۚ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ» (حشر/ آیه 21 ).

در آیه 138 و 139 سوره آل عمران نیز بیان می‌شود: «هَٰذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» این قرآن هدایت و پندی است برای کسانی که تقوا دارند و از نافرمانی خدا پرهیز می‌کنند، ناراحت نشوید و سست نشوید شما برترید اگر به این قرآن ایمان داشته باشید.

به نظر می‌رسد عده‌ای از مسلمانان یا همه مسلمانان در فلسطین و غزه براساس این آیه احساس برتری (به خاطر ایمان به قرآن کریم) دارند. نمونه‌هایی از انس و ارتباطی که این مردم با قرآن کریم دارند و در اوج مصیبت و مشکلات به آن پناه می‌برند به نظر می‌رسد ریشه در این احساس برتری دارد، برتری به خاطر مدد، کمک و برکت ایمان به قرآن، نه به معنای کبر. این سست نبودن و احساس برتری و دست بالاتر داشتن از ثمرات ایمان به قرآن است.

امیداوریم ایمان به قرآن، سستی و ناراحتی را از همه ما دور کند و موجب شود که ما نیز همیشه احساس برتری داشته باشیم، برتری به این معنا که شرایط خود را شرایط بهتری بدانیم. در  آیه فوق نمی‌گوید اگر قرآن را بخوانید یا حفظ کنید برتر هستید بلکه می‌گوید اگر ایمان داشته باشید برترید، منظور باور به علاوه گرایش است که در این صورت، احساس برتری خواهیم داشت.

راه نهادینه شدن ایمان واقعی و تجلی پیدا کردن آیات در زندگی، گوش فرا دادن به آیات الهی است، اینکه در همه عرصه‌های زندگی، مشکلات و مصیبت‌ها حس برتری داشته باشیم تا بتوانیم بر مشکلات پیروز شویم. کسی که می‌خواهد ایمانش بیشتر شود باید بیشتر به حرف خدا گوش فرا دهد، هر کسی که کمتر گوش داده و گناه کند ایمانش ضعیف‌تر می‌شود، ارتکاب هر گناه ایمان را ضعیف‌تر و گوش فرا دادن به حرف‌های خدا و انجام اعمال نیک، ایمان را بیشتر می‌کند.

انتهای پیام
captcha