برپایی پنجاه‌و‌پنجمین سالگرد تأسیس یکی از قدیمی‌ترین دبیرستان‌‌های شیراز
کد خبر: 4212018
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵

برپایی پنجاه‌و‌پنجمین سالگرد تأسیس یکی از قدیمی‌ترین دبیرستان‌‌های شیراز

آیین گرامیداشت پنجاه‌‌و‌پنجمین سال تأسیس دبیرستان توحید (دبیرستان دانشگاه سابق) در شیراز برگزار می‌شود.

پنجاه و پنجمین سالگرد تأسیس دبیرستان توحید، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، حسین وزیریان، دبیر آیین گرامیداشت پنجاه‌‌وپنجمین سال تأسیس دبیرستان توحید، امروز، چهارم اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران گفت: دبیرستان توحید در سال ۱۳۴۷ توسط زنده‌یاد اصغر رضویه (مؤسس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز) با نام دبیرستان دانشگاه تاسیس شد و نخستین دبیرستان در ایران بود که دانش‌آموزانش را با تست هوش انتخاب می‌کرد و از سراسر ایران دانش‌آموز می‌پذیرفت. تمام دبیرستان‌هایی که بعدها زیر نظر دانشگاه‌های تراز اول کشور شروع به فعالیت کردند، با الگوبرداری از دبیرستان دانشگاه شیراز راه‌اندازی شدند.

وی افزود: با توجه به اینکه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان(سمپاد) حدود یک دهه بعد و در سال ۱۳۵۵ تأسیس شد، باید گفت زنده‌یاد اصغر رضویه با تأسیس این دبیرستان نخستین گام مهم و اساسی در زمینه‌ پرورش استعدادهای درخشان را در ایران برداشت.

وزیریان تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی دبیرستان دانشگاه با نام توحید و با شعار «استعداد و استضعاف» همچنان به پرورش استعدادهای درخشان با توجه ویژه به مناطق محروم و کم‌برخوردار روستایی ادامه داد.

دبیر آیین گرامیداشت پنجاه‌وپنجمین سال تأسیس دبیرستان توحید افزود: طی سال‌های دفاع مقدس ۵۸ تن از دانش‌آموزان و دبیران این دبیرستان به فیض عظیم شهادت نائل آمدند.

وزیریان گفت: کامران باقری لنکرانی(وزیر اسبق بهداشت)، علیرضا طهماسبی سروستانی(وزیر اسبق صنایع)، جواد اوجی(وزیر نفت)، افسانه صفوی(پرمقاله‌ترین دانشمند زن کشورهای جهان سوم)، شهریار مندنی‌پور(نویسنده)، میلاد عرفان‌پور(شاعر) و... تعدادی از دانش‌آموختگان برجسته و سرشناس این دبیرستان هستند.

وی همچنین ادامه داد: تعدادی از چهره‌های شناخته شده‌ علمی و فرهنگی از جمله علی‌اصغر تجویدی(استاد نگارگری)، جهانشاه سی‌سختی(نویسنده و مترجم)، مجید ارشاد لنگرودی(رئیس سابق دانشگاه شیراز)، حبیب شریف(رئیس بنیاد نخبگان فارس)، قاسم کاکایی(نویسنده و مترجم)، منصور پایمرد(نویسنده و شاعر) و... نیز در ادوار مختلف عهده‌دار شغل خطیر معلمی در این دبیرستان بوده‌اند.

وزیریان بیان کرد: آیین گرامیداشت پنجاه‌و‌پنجمین سال تأسیس دبیرستان توحید روز پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه جاری با برنامه‌هایی از قبیل یادبود زنده‌یاد اصغر رضویه(بنیانگذار دبیرستان)، تجلیل از مدیران و دبیران سابق دبیرستان، تجدید میثاق با شهیدان دبیرستان، تجلیل از خانواده‌های عظیم‌الشأن شهدای دبیرستان، افتتاح موزه و مرکز اسناد دبیرستان، برپایی نمایشگاه آثار هنری دانش‌آموزان، برپایی نمایشگاه تالیفات دانش‌آموختگان و... در محل این دبیرستان برگزار می‌شود و دانش‌آموختگان دبیرستان می‌توانند با تکمیل فُرم b2n.ir/toh55 در این مراسم شرکت کنند.

انتهای پیام
captcha