انس با قرآن با «قرآنکده مجازی حَبّه»
کد خبر: 4210734
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷
مهدی کاشیان بیان کرد:

انس با قرآن با «قرآنکده مجازی حَبّه»

مدیر «قرآنکده مجازی حبه» گفت: سیاستگذاری این مرکز بر این اساس است که فعالیت‌های قرآنی را طراحی و اجرا کند تا بخشی از جامعه که امکان دسترسی به استادان متبحر و مجرب یا فرصت و امکان شرکت در جلسات حضوری را ندارند، به راحتی بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

مهدی کاشیان، مدیر «قرآنکده مجازی حبه» در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به فعالیت‌های این پلتفرم و برنامه‌های پیش‌روی آن گفت: قرآنکده مجازی در سال ۱۳۹۷ و پیش از شیوع کرونا ذیل فعالیت‌های دانشگاهی با رویکرد ارائه خدمات متنوع قرآنی در بستر جلسات و کلاس‌های برخط قرآن کریم تأسیس شد و از سال ۱۴۰۲ با عنوان «قرآنکده مجازی حبّه» به طور مستقل به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: سیاستگذاری قرآنکده بر این اساس است که با توجه به مزایای فراوان آموزش‌ها و جلسات برخط نظیر عدم محدودیت جغرافیایی، استفاده بهینه از زمان و انرژی، صرف هزینه کمتر، رهایی از دود و ترافیک، استفاده از امکانات متنوع فضای جلسات برخط، بهره‌مندی از عدالت آموزشی و … فعالیت‌های قرآنی را طراحی و اجرا کند تا بخشی از جامعه که امکان دسترسی به استادان متبحر و مجرب یا فرصت و امکان شرکت در جلسات حضوری را ندارند، به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

مدیر قرآنکده مجازی حبه با اشاره به اینکه فعالیت‌های این قرآنکده در شش محور اصلی شامل سه محور به عنوان دوره‌های آموزشی مستمر و سه محور به عنوان فعالیت‌های موسمی قابل توصیف است، گفت: طرح طوبی اولین دوره آموزشی ما است که شامل دوره‌های تخصصی آموزش قرائت، حفظ، مفاهیم و تدبر قرآن کریم، زیر نظر داور و قاری بین‌المللی استاد صالح اطهری‌فرد، قاری بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه به برگزیدگان این دوره گواهی معتبر از سوی سازمان دارالقرآن کریم ارائه می‌شود، گفت: البته این عزیزان در بدو امر تعیین سطح می‌شوند. بعد از آن دوره‌هایی شامل روخوانی و روان‌خوانی تخصصی، تجوید تخصصی، ترجمه و مفاهیم، حفظ تخصصی، صوت و لحن شامل قرائت تدویر، قرائت تحقیق تقلیدی، تطبیقی و آزاد و تدبر در قرآن کریم را آموزش می‌بینند.

کاشیان ادامه داد: محور بعدی ما طرح «قرآنی‌شو» است. این دوره شامل بسته آموزشی است که دربردارنده سه دوره عمومی ویژه تمامی علاقه‌مندان بدون نیاز به تعیین سطح، شامل تصحیح قرائت نماز و آموزش روخوانی و تجوید مقدماتی، بررسی فتاوای مربوطه و رفع اشکال خوانش مخاطبان و همچنین مقدمات تدبر در قرآن کریم و سبک زندگی قرآنی است.

وی در ادامه گفت: محور بعدی ما طرح «توت فرهنگی» است که طی آن دوره‌های آموزشی هنری-قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۲ سال شامل روخوانی مقدماتی، حفظ سوره‌هایی از جزء ۳۰، فهم قرآن، ترجمه کلمات پرکاربرد قرآن، خوشنویسی با خودکار، طراحی و نقاشی، عکاسی و فتوشاپ مقدماتی، فیلمبرداری و تدوین مقدماتی و داستان‌نویسی ارائه می‌شود.

مدیر قرآنکده مجازی حبه تصریح کرد: محور بعدی ما «مسابقات قرآن کریم» است که در مناسبت‌های خاصی از سال در رشته‌های متنوع و مختلف برگزار شده و به برگزیدگان جوایز ارزنده‌ای اهدا می‌شود. همچنین طرح «جزءخوانی مشارکتی» یکی دیگر از محورهای ما است. در این طرح با شروع ماه مبارک رمضان، تمامی کاربران به صورت رایگان در جلسات نورانی جز خوانی ثبت‌نام و شرکت کردند.

کاشیان ادامه داد: در این دوره افراد در صورت تمایل می‌توانند نزد برترین اساتید بین‌المللی، جزء روزانه را تلاوت کردده و از راهنمایی‌های اساتید بهره‌مند شوند. این جزءخوانی همه روزه در دو جلسه مجزا و هم‌زمان ویژه بانوان و آقایان برگزار شد.

تجربه جدیدی از انس با قرآن در «قرآنکده مجازی حبّه»

وی با بیان اینکه بنای ما خلوت کردن کلاس‌های حضوری نیست، گفت: بلکه بنای ما شلوغ‌تر کردن گعد‌ه‌های قرآنی در سطح جامعه به روش‌های مختلف است؛ در حالی که ما ناگزیر بخش قابل توجهی از عزیزانمان بنا به دلایل مختلف از نبود وقت تا نداشتن استاد یا هزینه زیاد امکان حضور در کلاس‌های قرآن را ندارند؛ دوره‌های قرآنکده حبه به این جهت راه‌اندازی شد تا قرآن‌دوستان از این خدمات به صورت ویژه بهره‌مند شوند و بتوانند در هر شرایطی با قرآن انس داشته باشند.

مدیر قرآنکده مجازی حبه اظهار کرد:‌ متاسفانه در ایام شیوع کرونا بسیاری از افراد با هر پلتفرمی و با هر سطحی اقدام به آموزش قرآن به صورت مجازی می‌کردند که موجب شد تا برخی نگاه‌ها نسبت به آموزش مجازی منفی شود، اما سعی ما بر این بوده که هم به لحاظ محتوا‌های آموزشی و هم به لحاظ انتخاب اساتید از درجه‌ بالای علمی استفاده کنیم و به لحاظ فنی نیز سعی کرده‌ایم در قرآنکده مجازی از بالاترین قابلیت‌ها و کیفیت‌ها بهره‌مند شویم.

انتهای پیام
captcha