رضوان الهی، بالاترین مرتبه بندگی است
کد خبر: 4207398
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۰

رضوان الهی، بالاترین مرتبه بندگی است

نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: خداوند متعال در آیات 162و 163 سوره آل عمران تأکید دارد کسی که رضوان خدا را طلب می‌کند، دارای درجاتی نزد پروردگار بوده و لذا رضوان الهی، بالاترین مرتبه بندگی خداست.

آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در استان، امشب، هشتم فروردین در دیدار نوروزی با جمعیت قرآنیان گیلان که در مصلی رشت برگزار شد، اظهار کرد: خانواده‌ها بسیار زحمت می‌کشند تا فرزندان‌شان در مسیر درست الهی قرار گیرند، پرورش این نوجوانان قرآنی تجلی حب پروردگار است در مقابل همتی که خانواده‌های به کار می‌گیرند.

وی با اشاره به آیات 162و 163 سوره آل عمران «أَفَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَ اللَّهِ كَمَنْ بَاءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ؛ آيا كسى كه خشنودى خدا را پيروى مى‌‏كند چون كسى است كه به خشمى از خدا دچار گرديده و جايگاهش جهنم است و چه بد بازگشت‌گاهى است» و «هُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ؛ [هر يک از] ايشان را نزد خداوند درجاتى است و خدا به آنچه مى‌كنند بيناست»، افزود: خداوند متعال در این آیات تأکید دارد کسی که رضوان خدا را طلب می‌کند، دارای درجاتی نزد پروردگار بوده و لذا رضوان الهی، بالاترین مرتبه بندگی خداست.

امام جمعه رشت در تفسیر درجات انسان گفت: خداوند متعال در آیه چهارم سوره انفال «أُولَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ؛ آنان هستند كه حقا مؤمنند براى آنان نزد پروردگارشان درجات و آمرزش و روزى نيكو خواهد بود» به ویژگی انسان‌های صالح اشاره دارد، با دقت در آیات مذکور درمی‌یابیم بین «هُمْ دَرَجَاتٌ» و «لَهُمْ دَرَجَاتٌ» فرق است و یکبار انسان خودش درجه است و بار دیگر به انسان درجه می‌دهند که این نشان می‌دهد بین درجه و صاحب درجه بینونت(جدایی) است اما اگر انسان خودش درجه باشد بین درجه و صاحب درجه عینیت است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه بین عینیت و بینونت فرق است، ادامه داد: خیلی مهم است که انسان خودش درجه باشد، ولی چرا عده‌ای خود درجه شدند و به عده‌ دیگر درجه دادند؟ که پاسخ آن در ابتدای آیه 162 سوره آل عمران «أَفَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَ اللَّهِ» آمده مبنی بر اینکه هرکسی طالب این باشد که در کاری‌ می‌کند رضای خدا را به‌دست آورد و اگر این موضوع نباشد امور اثرگذاری ندارد.

آیت‌الله فلاحتی بیان کرد: کتاب‌های دعا و نیایش در طول تاریخ توسط خیلی از عالمان نوشته شده نظیر کتاب‌های «مصباح المتهجد و سلاح المتعبد» از شیخ طوسی، «فلاح السائل و نجاح المسائل» از سیدبن طاووس، «زادالمعاد» از مرحوم مجلسی و غیره اما چطور مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی همیشه همراه و کنار قرآن است و یکی از دلایل آن اخلاص مرحوم عباس قمی است که همواره به دنبال جلب رضای خدا بود.

وی با تأکید بر اینکه اولین موضوع مهم در تمام زوایای زندگی جلب رضای الهی است، تصریح کرد: فقیه، قاری، مهندس، فیلسوف، سرمایه‌دار، عالم و غیره بسیار آمدند و رفتند اما شخصی ماندگار می‌شود که «هُمْ دَرَجَاتٌ» و «لَهُمْ دَرَجَاتٌ» باشد، تلاش برای رسیدن به این مرتبه رنج دنیوی می‌خواهد، گاهی انسان در مسیر به دنبال خودنمایی است که می‌طلبد برای رهایی و جلب رضای الهی از این امر خودمراقبتی کنیم.

امام جمعه رشت تأکید کرد: قاری به صوتش، خلبان به پروازش در آسمان، فقیه به فقاهتش و غیره همه در معرض تیرهای شیطان هستیم لذا باید مراقبت کنیم تا در معرض تیر شیطان در فراز و نشیب‌های زندگی قرار نگیریم. براساس روایات از زیرکی و هوشمندی مؤمن بترسید زیرا او با نور خدا همه چیز را می‌بیند.

نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: اینکه 14 معصوم داریم دارای راز و رمزی است، خدا می‌خواهد نشان دهد عصمت همین است که من انتخاب کردم. برخی افراد در جامعه شاید مرتبه علمی خاصی نداشته باشند اما چشم واقع بین دارند و حقیقت را می‌بینند. امام باقر(ع) روزی در مسجد الحرام بود و ابوبصیر که نابینا بود ناله طواف کنندگان را شنید و گفت «ما اکثر الحجیج و اکثر الضجیج، فمسح يده على عينيه...؛ چه قدر حاجی و سر و صدا زیاد است»، امام باقر(ع) دستی به صورتش کشید چشمانش باز شد، ابوبصیر دید هر چه می‌بیند اکثر بوزینه و خنازیر در دور کعبه هستند، امام فرمود حالا بگو «ما اکثر الحجیج و اقل الضجیج؛ ناله زیاد اما حاجی کم است» چون رضوان ‌الله نیست.

وی تأکید کرد: تلاش کنیم در هر کاری به رضای خدا بیاندیشیم، گاهی رضای خدا به سکوت، گاهی به فریاد، گاهی خلوص یا خیال است؛ ببینید رضای خدا چیست، اگر منفعت خود را در نظر گرفتیم این دنیا می‌گذرد و چیزی نصیب ما نمی‌شود.

گفتنی است، در دیدار جامعه قرآنی استان با آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان قاریان ممتاز نوجوان و جوان و پیشکسوت استان به تلاوتی از قرآن پرداختند و همچنین برای اولین بار از صندوقچه محافل خانگی قرآن کریم در استان رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha