عبادت راه رسیدن به یقین است
کد خبر: 4207314
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹
آیت‌الله عابدینی:

عبادت راه رسیدن به یقین است

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم، گفت: اگر کسی با فکر خودش به این نتیجه برسد که خدا و قیامت وجود دارد و همه چیز در ید قدرت خداست، این به معنای یقین است و راه رسیدن به یقین، عبادت است.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته، هفتم فروردین در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند در سینه من دریای علوم موج می‌زند، می‌خواهم این علوم را به افرادی منتقل کنم اما کم پیدا می‌شوند افرادی که شایستگی آن را داشته باشند.

وی افزود: حضرت در ادامه فرمودند یک گروه هستند که دین را برای دنیایشان می‌خواهند، یک گروه هم بسیار ساده‌لوح هستند و به محض اینکه کوچک‌ترین شبهه‌ای اتفاق افتاد به همه چیز دین شک می‌کنند، یک گروه هم به‌دنبال خوش‌گذرانی و شهوت‌پرستی هستند، دسته چهارم نیز تمام همتشان ثروت‌اندوزی است، من این علوم مواج سینه خود را به چه کسی بسپارم؟ این‌گونه است که وقتی عالمان می‌میرند، علم هم می‌میرد. 


بیشتر بخوانید:


امام جمعه قزوین تصریح کرد: حضرت در ادامه فرمود هیچ‌وقت زمین از عالم حقیقی خالی نمی‌ماند، یا این عالمان ظاهر و مشهورند، یا خائف و گمنامند که مصداق بارز آن‌ها وجود نازنین حضرت حجت(عج) است. امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمودند اگر این علما نبودند حجت‌های خدا خاموش می‌ماند و دلایل خدا برای مردم آشکار نمی‌شد، این علما هستند که مردم را متوجه حقایق ایمانی می‌کنند، به خدا سوگند تعداد آن‌هایی که به درد کار علی(ع) می‌خورند اندک است، اما منزلت و جایگاهشان نزد خدا بسیار بزرگ است.  

وی اظهار کرد: این کلام حضرت نشان می‌دهد که ما باید آرزویمان این باشد که نزد خدا قیمت پیدا کنیم تا وقتی در قیامت پرده‌ها کنار رفت و شخصیت حقیقی ما آشکار شد، ترس سراسر وجود ما را فرا نگیرد، قرآن برای این نازل شده که قیمت‌ ما نزد خدا بالا برود. خدای متعال خطاب به پیامبر(ص) فرمود ما این قرآن عظیم را به تو دادیم، این آیه یعنی ای آدم‌ها، عظمت در مقام و ثروت نیست، عظمت در قرآن است، هر چقدر قرآنی بودید همان قدر عظمت دارید، هر چقدر با قرآن زندگی کردید رشد می‌کنید.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدای متعال راجع‌به قرآن کریم فرموده این قرآن کتاب عزت است، یعنی ای آدم‌ها، عزت در مسائل دنیوی نیست، عزت در قرآن است، اگر زندگی ما براساس قرآن بود و شیرینی کلام خدا را چشیدیم، این برای ما عزت می‌آورد. امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمودند خدا حجتش را به وسیله این تعداد قلیل بر مردم تمام می‌کند. برای مثال خدا به وسیله امام(ره) چقدر مردم دنیا را بیدار کرد، چقدر انسان‌ها به ایمان، عدالت، قرآن و اهل بیت(ع) روی آوردند، امام(ره) نمونه‌ای از همان تعداد قلیل بود.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمود این تعداد اندک پای‌کار دین می‌مانند تا آنکه امانت دین را به نسل‌های بعد از خود و یا به امثال خودشان بسپارند. مطابق این فرمایش امیرالمؤمنین(ع) معلوم می‌شود ما باید این دغدغه را داشته باشیم که اگر چیزی از دین می‌فهمیم، آن را به دیگران هم برسانیم، این همان حقیقتی است که رهبر حکیم انقلاب همواره روی آن تأکید دارند و از آن تحت عنوان جهاد تبیین یاد می‌کنند، بنابراین ما موظفیم از انقلاب، دین، قرآن و ارزش‌های معنوی به دیگران بگوییم و نگذاریم دین مظلوم و غریب باشد.

این مفسر قرآن افزود: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمود به این تعداد اندک که می‌رسی علم با بصیرت به آن‌ها هجوم آورده است و از وجودشان می‌جوشد، این‌ها با روح یقین زندگی می‌کنند. اگر کسی فکر خودش را به کار بگیرد و با فکر خودش به این نتیجه برسد که خدا و قیامت وجود دارد و همه چیز در ید قدرت خداست، این به معنای یقین است.

عبادت؛ پله نزدیک به خدا 

وی تصریح کرد: راه رسیدن به یقین، عبادت است، هر عبادتی قصد قربت می‌خواهد، قربت به معنای نزدیکی است، هر نمازی که می‌خوانیم قربت الی‌الله است، یعنی به وسیله آن یک پله به خدا نزدیک می‌شویم، اگر روزه ما حقیقی باشد، هر لحظه‌ای از روزه ما را به خدا نزدیک می‌کند. 

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: بنابراین عبادت اگر قربت الی‌الله باشد، قرب و نزدیکی به خدا را برای ما می‌آورد، هر چه به خدا نزدیک شدیم او را بهتر می‌شناسیم، تا جایی که این به اوج یعنی به مرحله یقین می‌رسد، خدای متعال در آیه ۹۹ سوره حجر می‌فرماید (و پروردگارت را عبادت كن تا يقين فرا رسد).

وی گفت: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمودند آن‌هایی که به یقین می‌رسند و لایق کلام علی(ع) می‌شوند موقعیتی دارند که آن چیزی که برای دنیاپرستان خوشگذران سخت است، برای این‌ها آسان و راحت می‌شود، این تعداد اندک وقتی در دنیا هستند، فقط بدن‌هایشان در دنیاست و اصلشان در ملکوت اعلی است. امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمود این‌ها جسمشان در دنیاست اما ارواحشان به ملکوت‌اعلی متصل است، این‌ها خلیفه خدا در زمین و دعوت‌کنندگان مردم به دین خدا هستند. 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اباذر وقتی به حکومت اشرافی اعتراض کرد، عثمان نسبت به او غضب کرد و او را به صحرای بی آب و علفی به نام ربذه تبعید کرد و این مرد بزرگ چه سختی‌هایی در این صحرا کشید، در آن زمان کسی جرئت نمی‌کرد از اباذر حمایت کند اما امیرالمؤمنین(ع) و فرزندانشان اباذر را بدرقه کردند.

وی تصریح کرد: حضرت خطاب به اباذر فرمودند اگر نسبت به برخی‌ها خشمگین شدی به خاطر خدا خشمگین شو، امیدت به همان کسی باشد که به خاطر او به دیگران غضب کرده‌ای، این مردم به‌خاطر دنیایشان از تو می‌ترسند، تو هم از آن‌ها می‌ترسی، منتها تو به خاطر دینت از آن‌ها می‌ترسی، آن چیزی که آن‌ها بخاطرش از تو می‌ترسند، تو آن را رها کن و به آن‌ها بسپار، آن‌ها چقدر به دین احتیاج دارند اما قدرش را نمی‌دانند و تو چقدر بی‌نیاز از دنیایی هستی که همه آرزوی آن‌هاست.

عابدینی گفت: حضرت در ادامه فرمود در آینده و فردای قیامت می‌بینی که تو سود کرده‌ای یا آن‌ها سود کرده‌اند، اگر همه دنیا نسبت به یک بنده‌ای سخت بگیرند و دنیا برای این بنده تیره و تار شود، همین که این بنده تقوای الهی داشته باشد، خدا راه گشایش برای او ایجاد خواهد کرد، جز به حق به هیچ چیزی دل نبند و هیچ چیزی غیر از باطل تو را به وحشت نیندازد.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در جای دیگری هم فرمودند یا ایها الناس، اگر طرفداران راه خدا کم بودند وحشت نکنید و نگویید چون تعداد این‌ها اندک است پس ما باید برویم به جمعیت بیشتر بپیوندیم، خیر این اشتباه است، اینکه می‌گویند خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو، این‌ جملات غلط است، شما باید به جماعت رنگ خدایی بدهید، نباید از دیگران رنگ اشتباه بگیرید.

امام جمعه قزوین در پایان اظهار کرد: حضرت در ادامه فرمود مبادا به‌خاطر کثرت جمعیتی، به این جمعیت وارد شوید، برای اینکه این مردم سر سفره‌ای جمع می‌شوند که سیر شدنش کوتاه است اما گرسنگی‌اش طویل است، درست است که در دنیا لقمه چرب و نرمی از حرام می‌خورند اما گرسنگی روز قیامتشان تمام‌شدنی نیست.

انتهای پیام
captcha