امیدآفرینی و پاسخگویی به سؤالات نسل جوان؛ از رسالت‌های ائمه جماعات
کد خبر: 4207218
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱

امیدآفرینی و پاسخگویی به سؤالات نسل جوان؛ از رسالت‌های ائمه جماعات

تولیت آستان قدس رضوی گفت‌وگو با مردم، پاسخگویی به سؤالات جوانان و تزریق امید به جامعه را از رسالت‌های مهم ائمه جماعات مساجد دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در دیدار ائمه جماعات حرم مطهر رضوی و مساجد موفق مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در دیدار ائمه جماعات حرم مطهر رضوی و مساجد موفق مشهد که در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد، با بیان اینکه گفت‌وگو با مردم، پاسخگویی به سؤالات جوانان و امیدآفرینی از رسالت‌های مهم ائمه جماعات مساجد است، اظهار کرد: امامان جماعت باید در مساجد با مردم گف‌وگو کنند و سخنان و دغدغه‌های آنان را بشنوند و سنگ صبور مردم و جوانان باشند.

وی افزود: هدف دشمن ایجاد یأس و خاموش کردن شعله‌های امید در دل مردم به ویژه جوانان است، لذا باید در جامعه امیدآفرینی کرد، افق‌های روشن کشور را به مردم نشان داد و موفقیت‎‌های کشور در عرصه‌های مختلف علمی و دفاعی، اقتدار و نفوذ ایران در منطقه و غیره را برای جامعه تبیین کرد.

تولیت آستان قدس رضوی حضور کمرنگ نوجوانان و جوانان در مساجد را از دغدغه‌های دلسوزان کشور مطرح و بیان کرد: نسل جوان سرمایه حقیقی اسلام و کشور محسوب می‌شوند، لذا این قشر باید مخاطب اصلی روحانیون و مساجد باشند. حضور در مساجد با فطرت انسان‌ها هم‌سو است، بنابراین با به کارگیری روش‌ها و راه‌های متناسب، قطعاً می‌‎توان بخش قابل توجهی از جوانان و نوجوانان را به این اماکن مقدس جذب کرد.

وی ضمن اشاره به اهتمام رهبر معظم انقلاب به مساجد، گفت: مساجد مشهد باید الهام گرفته از مکتب امام رضا(ع) و در کشور الگو باشند. رهبر معظم انقلاب از مصادیق بارز امامان جماعت موفق در مشهد هستند، رهبری معظم پیش از انقلاب امام جماعت موفقی در مساجد کرامت و امام حسن مجتبی(ع) بودند.

مروی با اشاره به استحکام و اقتدار رو به افزایش نظام مقدس اسلامی علی‌‎رغم تمام توطئه‌ها و فتنه‌انگیزی‌های استکبار بیان کرد: یکی از نمونه‌های بارز تأثیر انقلاب اسلامی در دنیای امروز را در غزه و فلسطین می‌بینیم. شکست و نابودی اسرائیل در غزه رقم خورده و این یک شعار نیست، بلکه یک واقعیت است. صدها کیلومتر زیر شهری که دائماً در رصد رژیم صهیونیستی بوده تونل زده شده بدون اینکه اسرائیل متوجه شود.

وی افزود: اینکه اسرائیل اینگونه همچون سگ هار به جان مردم افتاده، به دلیل ضربه جبران‌ناپذیری بوده که بر حیثیت او وارد شده است، اسرائیلی‌ها روزهای نخست خود را باخته بودند و حتی نگران بودند که تونل‌ها تا زیر اسرائیل کشیده شده باشد و سران استکبار یکی یکی برای روحیه دادن به آن‌ها می‌آمدند و این طلیعه شکست اصلی اسرائیل است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به نقش حرکت‌آفرین مساجد در تاریخ معاصر ایران، اظهار کرد: در طول تاریخ همواره مساجد منشأ برکات و آثار بزرگی بوده‌اند و در انقلاب اسلامی ایران نیز مسجد به‌عنوان مرکز آغازین شکل‌گیری حرکت آزادی‌خواهانه ملت ایران علیه ظلم طاغوت شاهنشاهی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است.

وی افزود: انقلاب با عظمت اسلامی که حقیقتاً تجدید حیات اسلام و شیعه بود از مساجد آغاز شد و اگر انقلاب اسلامی خاستگاهی غیر از مسجد داشت، شعاع آن اینگونه گسترش پیدا نمی‌کرد.

مروی با اشاره به نقش مساجد در پایداری و دفاع از کشور و انقلاب در طول هشت سال جنگ تحمیلی، بیان کرد: تمام قدرت‌های دنیا در دوران جنگ تحمیلی در برابر کشور ایران ایستاده بودند، اما به برکت مساجد و نقش‌آفرینی دینی و فرهنگی این اماکن مقدس ملت ایران پیروز شد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به چالش‌ها و معضلات حاشیه شهر مشهد طی دهه‌های اخیر، تصریح کرد: به برکت مساجد و حضور فعال روحانیون، امروز تهدیدات حاشیه شهر به فرصت تبدیل شده است و این نشان از نقش مهم و تأثیرگذار مسجد و ائمه جماعت دارد.

وی اظهار کرد: کارکرد و نقش مهم مساجد هنگامی آشکار می‌شود که مساجد برای مدتی تعطیل شوند، آنگاه آشکار خواهد شد که وضعیت جامعه و کشور چگونه می‌‎‌‌شود. آرامش و سکون جامعه علی‌‎رغم تمام هجمه‌های ناپاک تبلیغاتی، روانی، اقتصادی و تحریم‌های دشمنان، از برکات مساجد است.

مروی به انقلاب‌های شکست‌خورده در سطح جهان همچون قیام اخوان المسلمین در مصر اشاره و اظهار کرد: جمهوری اسلامی با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود موضع‌گیری‌های انقلابی، شجاعانه و روشنگرانه و تمام دشمنی‌های استکبار به برکت مکتب اهل بیت(ع) و مساجد، با اقتدار و عزت ایستاده‌ و به راه نورانی خود ادامه می‌‌دهد.

تولیت آستان قدس رضوی به نقش‌آفرینی مساجد در مقابله با فتنه‌های دشمن به عنوان پایگاه‌های دینی و فرهنگی جامعه اشاره و تصریح کرد: هجمه‎‌های انبوه تبلیغاتی و شایعات علیه جمهوری اسلامی در فضای مجازی که یک نمونه آن را در اغتشاشات سال گذشته مشاهده کردیم، وظیفه مساجد را سنگین کرده است. ایمان مردم آماج تهاجم مستمر و چندلایه فرهنگی دشمن است و مساجد سنگر‌های دفاع و صیانت از اسلام، فرهنگ، اعتقادات دینی مردم و روشنگری افكار و اذهان هستند.

وی با تأکید بر اینکه درب مساجد باید به روی همه مردم باز باشد، اظهار کرد: مسجد باید توسط مردم ساخته و اداره شود و ائمه جماعات باید با مردم انس و دوستی داشته باشند.

مروی با اشاره به اهمیت و کارکردهای مسجد، بیان کرد: مسجد خانه خداست و چه فخری بالاتر از اینکه انسان اشتغال و لحظات عمرش را در خانه خدا سپری کند، زمین از مسجد‌الحرام پیدا و گسترش یافت و این امر پیام دارد، یعنی تمام کمالات، فضیلت‌ها و آنچه خداوند از بندگان انتظار دارد از مسجد آغاز می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی رمضان را ماه ضیافت الهی و بازگشت به خداوند و کسب توشه معنوی برای سال دانست و گفت: اسلام در ماه مبارک رمضان در کنار توصیه به تلاوت قرآن به «صله رحم» نیز سفارش کرده و آن را از جمله عبادت‌های پرفیض این ماه قرار داده است که این موضوع خود اهمیت توجه به دیگران بندگان خدا، هم نوعان و خویشاوندان و جامعیت اسلام را نشان می‌دهد.

انتهای پیام
captcha