بسیاری از مشکلات اجتماعی با کار فرهنگی حل می‌شوند
کد خبر: 4203220
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم البرز:

بسیاری از مشکلات اجتماعی با کار فرهنگی حل می‌شوند

فرید نجف‌نیا تدابیر پیشگیرانه از جرم را به سه دسته فرهنگی و اجتماعی، وضعی و قضائی تقسیم کرد و گفت: بسیاری از مشکلات اجتماعی با کار فرهنگی حل می‌شوند.

فرید نجف‌نیا، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز

به گزارش ایکنا از البرز، فرید نجف‌نیا، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز، صبح یکشنبه، 13 اسفندماه در نشست هم‌اندیشی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل البرز و سازمان بسیج رسانه استان، تدابیر پیشگیرانه از جرم را به سه دسته فرهنگی و اجتماعی، وضعی و قضائی تقسیم کرد و گفت: اولین گام در اقدامات پیشگیرانه، مربوط به پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی بوده که درصدد از بین‌بردن ریشه‌ها و علل ارتکاب جرم است و می‌توان آن را نوعی تلاش برای ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی و حقوقی مردم تلقی کرد.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز به دومین نوع پیشگیری یعنی پیشگیری‌های وضعی اشاره کرد و افزود: این نوع پیشگیری‌ها، شامل مجموعه تدابیری است که به دنبال از بین بردن فرصت‌ها و موقعیت‌های ارتکاب جرم است و سلب ابزار و فرصت‌های ارتکاب جرم، کاهش منافع ناشی از جرم و کاهش گمنامی در این دسته از پیشگیری قرار می‌گیرند. پیشگیری‌های قضائی مانند بازپروری و استفاده از نهادهای ارفاقی از جمله تدابیر پیشگیرانه دسته سوم است.

وی با اشاره به اینکه مراجع نظامی، انتظامی و قضائی به‌ویژه اداره‌کل زندان‌ها سهم بسزایی در این نوع از پیشگیری‌ها دارند، همکاری با سازمان بسیج رسانه را هم‌راستا با پیشبرد اهداف پیشگیری‌های اجتماعی دانست و در خصوص محورهای این تعامل بیان کرد: طراحی و تولید آثار گرافیکی و رسانه‌ای، برگزاری دوره‌های ارتقای سواد رسانه برای اقشار مختلف به‌ویژه والدین دانش‌آموزان، کمک به فرآیند جامعه‌پذیری و نقش‌پذیری شهروندان و افزایش نظارت همگانی از جمله اقدامات پیشگیرانه فرهنگی و اجتماعی است که با همکاری و تعامل با بسیج رسانه میسر می‌شود.

این مسئول بر اطلاع‌رسانی در خصوص راهکارهای پیشگیری از بزهکاری یا بزه‌دیدگی شهروندان تأکید کرد و گفت: بسیج رسانه می‌تواند با اطلاع‌رسانی در خصوص اموری از قبیل مراقبت از اموال، رعایت اصول صحیح در ثبت قراردادها، استفاده از مشاوران حقوقی در انجام معاملات، کنترل خشم، تربیت فرزندان و افزایش مهارت‌های زندگی در پیشگیری از وقوع جرم مؤثر باشد.

نجف‌نیا تحلیل اجتماعی و روان‌شناسانه جرائم در قالب تولید خبر، تحلیل و آثار رسانه‌ای نوین را در کاهش وقوع جرم مؤثر دانست و اظهار کرد: ارائه توصیه، هشدار و آموزش‌های لازم به شهروندان، از وقوع مجدد جرائم پیشگیری می‌کند و به تصویرکشاندن عقوبت قانونی و کیفری مورد انتظار مجرمان موجب عبرت‌آموزی افراد مستعد ارتکاب جرم می‌شود.

انتهای پیام
captcha