دورهمی مادر و فرزندی در شباب‌القرآن بندرانزلی
کد خبر: 4200497
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱

دورهمی مادر و فرزندی در شباب‌القرآن بندرانزلی

یک مادر قرآنی گفت: اخلاق استاد شرط اول در یک کلاس برای جذب و ادامه حضور قرآن‌آموز است لذا از سختگیری‌های بی‌مورد باید پرهیز شود زیرا باعث می‌شود کودکان خردسال اعتماد به نفس خود را برای ادامه آموختن قرآن از دست بدهند.

همایش شباب القرآن انزلی

به گزارش ایکنا از گیلان، حضور در اولین همایش شباب‌القرآن مؤسسه خانه قرآن حضرت زهرا(س) بندرانزلی فرصتی بود تا از نزدیک شوق و شور قرآن‌آموزان و از همه مهمتر اشتیاق والدین را ببینم. وقتی بعد از یک روز پرکار، از پله‌های مؤسسه خانه قرآن بالا می‌رفتم تا به نمازخانه در طبقه دوم و محل برگزاری همایش برسم پسر بچه‌ای با سرعت از کنارم رد شد و هر دو پله یکبار به عقب برمی‌گشت و می‌گفت «مامان بدو دیر نشه» و مادرش هم به هوای او، پله‌ها را با سرعت بالا می‌آمد و انرژی آنها هم مرا به شوق آورد و به هوای اینکه نفسی تازه کنم، تصمیم گرفتم قبل از شرکت در برنامه با این مادر و پسر مصاحبه بگیرم.

امیرمهدی جاوید با صورت گل‌انداخته سر پله‌ها ایستاد و بعد از معرفی اظهار کرد: هشت سال دارم و کلاس دوم هستم؛ یک‌ماه است که در کلاس‌های شباب‌القرآن شرکت می‌کنم و خیلی کلاس‌ها را دوست دارم.

وی افزود: درس‌های مدرسه را می‌خوانم و مطالبی که معلم قرآن گفته، تمرین و حفظ می‌کنم و اصلاً خسته نمی‌شوم و معلم قرآنم را خیلی دوست دارم، چون در کلاس مهربان است، قرآن می‌خوانیم، بازی می‌کنیم، جایزه می‌گیریم و دوست‌های خوبی هم اینجا پیدا کردم.

مادرانه‌های قرآنی در عصری با شباب‌القرآن بندر انزلی

امیرمهدی دل توی دلش نیست و من هم بیش از این وقتش را نمی‌گیرم تا به برنامه برسد.

ژیلا همتی، مادر این نوجوان قرآنی می‌گوید علاوه بر امیرمهدی پسر دیگرش که کلاس پنجم است نیز در این کلاس‌ها شرکت دارد.

همتی با بیان اینکه خودم و همسرم علاقه زیادی به فراگیری قرآن داریم ولی متأسفانه نتوانستیم به طور جدی آیات نورانی وحی را فرا بگیریم، تصریح کرد: می‌خواهیم فرزندانمان در مسیر قرآن باشند لذا آنها را در کلاس‌های قرآن ثبت‌نام کردیم و همراهی می‌کنیم.

وی افزود: بچه‌ها سال گذشته در مؤسسه دیگری بودند ولی به آن کلاس علاقه‌ای نشان ندادند اما طی یک ماه اخیر که در خانه قرآن و طرح «شباب القرآن» شرکت کردند، رضایت دارند و با علاقه مطالبی که در کلاس‌ها ارائه می‌شود را دنبال می‌کنند.

این مادر تصریح کرد: آموزش به کودکان وقتی با زبان کودکانه، شاد، همراه با بازی و جایزه باشد می‌تواند موجب جذب و انگیزه ادامه حضور کودکان باشد که این‌ مسئله در خانه قرآن و طرح شباب‌القرآن وجود دارد.

همتی با بیان اینکه پرداختن به قرآن باعث برکت وقت و زمان می‌شود، تصریح کرد: چون خودم نیز علاقه دارم و طرح شباب‌القرآن این فرصت را فراهم کرده تا والدین همراه فرزندان در کلاس حاضر شوند من هم پابه پای بچه‌ها می‌آموزم و برایم بسیار دلنشین است و بهانه‌ای شده تا خودم هم آموزش ببینم.

وی افزود: در خانه هم آموخته‌های قرآنی و مباحث ارائه شده در کلاس را با بچه‌ها تمرین می‌کنم و پرداختن به قرآن باعث شده که زندگی‌ام با برنامه بیشتری همراه باشد.

امیرعباس میری، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در طرح شباب‌القرآن است که در خصوص علاقه‌اش به حضور در این دوره‌ها گفت: سوره ضحی را از بین سوره‌های دیگر جزء ۳۰ بیشتر دوست دارم چون آهنگ و وزن زیبایی در هنگام تلاوت دارد.

مادرانه‌های قرآنی در عصری با شباب‌القرآن بندر انزلی

امیرعباس معطل سؤال بعدی نمی‌ماند و با همان صدای کودکانه شروع به تلاوت می‌کند و من حیفم می‌آید قرائت زیبایش از سوره ضحی را قطع کنم. بعد از اتمام سوره و گفتن صدق الله، می‌پرسم حفظ کردن آیات سخت نیست؟ خیلی قاطع پاسخ می‌دهد نه، حفظ کردن قرآن سخت نیست و به درس‌هایم لطمه نمی‌زند و دوست دارم کل قرآن را حفظ کنم.

وی افزود: حس می‌کنم که قرآن باعث شده با ادب‌تر باشم و به دوستانم هم توصیه می‌کنم که در کلاس‌های قرآنی شرکت و قرآن را حفظ کنند، چون دوست دارم همه بچه‌ها در کلاس‌های قرآنی شرکت کنند.

میری تصریح کرد: در طرح شباب‌القرآن علاوه بر حفظ سوره‌ها، مفاهیم قرآنی را نیز یاد می‌گیریم و این برای ما بسیار شیرین و جذاب است چون در یک محیط شاد و دوستانه قرآن را یاد می‌گیریم و باعث می‌شود باز هم در کلاس‌های قرآنی شرکت کنم.

وی در خصوص ویژگی مربی قرآن خوب افزود: معلم اگر مهربان باشد کلاس برایم جذاب‌تر است و دوست دارم که بیشتر در کلاس وقت بگذارم.

مرسده فلاحتی، مادر امیرعباس نیز در ادامه با بیان اینکه دبیر آمادگی دفاعی مدارس هستم و از کودکی در کلاس‌های استاد بذربخش قرآن را حفظ می‌کردم ولی متأسفانه وقفه‌ای ایجاد شد و نتوانستم ادامه دهم، اظهار کرد: هم اکنون مادر سه پسر، پنج ماهه، پنج ساله و امیرعباس ۱۰ ساله هستم، پسر بزرگم نصف جزء ۳۰ را حفظ کرده و پسر پنج ساله‌ام نیز در حال حاضر چندین سوره جزء آخر قرآن را حفظ است و علاقه زیادی به ادامه راه دارد.

فلاحتی گفت: با حضور بچه‌ها در خانه قرآن، همه خاطرات دوران کودکی خودم برایم زنده شده و با توجه به امکان حضور والدین همراه بچه‌ها در کلاس‌هایی که به واسطه طرح شباب القرآن فراهم شده، به بهانه بچه‌ها من هم دوباره در کلاس‌های قرآنی حضور دارم.

این مادر قرآنی با اشاره به اینکه در شباب‌القرآن علاوه‌ بر حفظ، قواعد و مفاهیم نیز به کودکان آموزش داده می‌شود، تصریح کرد: اساتید خوبی هم آموزش این دوره را بر عهده دارند. اخلاق استاد شرط اول در یک کلاس برای جذب و ادامه حضور قرآن‌آموز است لذا از سختگیری‌های بی‌مورد باید پرهیز شود زیرا باعث می‌شود کودکان خردسال اعتماد به نفس خود را برای ادامه آموختن قرآن از دست بدهند.

چشم می‌گردانم تا نفر بعدی مصاحبه را انتخاب کنم. وقتی از امیرمحمد پیری می‌خواهم برای مصاحبه چند لحظه‌ای بیرون از کلاس بیاید، شرط مصاحبه را حضور سریع در کلاس عنوان می‌کند؛ این همه علاقه برای حضور در کلاس آنهم از یک پسر نوجوان برایم عجیب و قائل تحسین بود.

امیرمحمد پیری، قرآن‌آموز ۱۴ ساله که برق چشمانش خبر از شوق حضور در کلاس و فراگیری قرآن را می‌دهد، تصریح کرد: از کلاس خیلی راضی هستم، ایرادات و اشکالات‌مان را می‌گیرند، هر چقدر خواستیم می‌توانیم سوره حفظ کنیم و سختگیری نمی‌کنند و برای هر سوره یک جایزه در نظر می‌گیرند. دوست دارم تا حفظ کل ادامه بدهم و نه تنها مانع بقیه کارهایم نمی‌شود، حتی باشگاه هم می‌روم و قرآن باعث شده تا رفتارهایم هدفمند شود.

پیری در خصوص طرح شباب‌القرآن بیان کرد: همه بچه‌های کلاس فرصت قرآن خواندن، پرسش و پاسخ دارند؛ علاوه‌ بر قرآن معارف را هم فرا می‌گیریم، با قواعد قرائت از جمله ادغام، اظهار، اخفا و غیره آشناتر می‌شویم.

مادرانه‌های قرآنی در عصری با شباب‌القرآن بندر انزلی

وی با تأکید بر اینکه قرآن را دوست دارم زیرا آیات نورانی وحی آهنگین است و وزن آن به دل می‌نشیند، افزود: استاد دوره، مهربان است و باعث می‌شود که کلاس خوش بگذرد هرچند این باعث نمی‌شود که کلاس را سرسری بگیریم و همیشه آماده سر کلاس می‌آییم.

افسانه علیزاده، مادر امیرمحمد پیری نیز در ادامه صحبت‌های پسرش اظهار کرد: ۶ ماه است که به خانه قرآن می‌آییم و امیرمحمد تقریباً جزء ۳۰ را حفظ است؛ بعد از یک دوره وقفه باز آمدیم اینجا و دلیلش این بود که در خانه قرآن با جدیت پیگیر حفظ و فراگیری بچه‌ها هستند و برایشان مهم است.

وی افزود: اینکه مادران و فرزندان با هم در کلاس هستند خیلی خوب است و اشکالات خود من هم در این کلاس‌ها رفع می‌شود اگر خداوند بخواهد دوست دارم که امیرمحمد حافظ کل قرآن شود.

گفتنی است، اولین همایش «شباب القرآن» ۱۸ بهمن ماه سالجاری با حضور و اجرای برنامه حافظان قرآن پنج گروه آموزشی این طرح در نمازخانه مؤسسه خانه قرآن حضرت زهرا(س) بندرانزلی برگزار شد. سنین شرکت‌کنندگان طرح شباب القرآن بین ۵ تا ۱۵ سال بود و در این طرح علاوه‌‌ بر آموزش تخصصی تلفظ صحیح حروف و کلمات قرآن به همراه حفظ، ترجمه آیات و مجموعه‌ای از مفاهیم قرآن به روش پرسش و پاسخ آموزش داده و در پایان هر جلسه آموزشی مسابقه‌ای برگزار و به نفرات برتر جوایز نقدی اهدا می‌شود.

مادرانه‌های قرآنی در عصری با شباب‌القرآن بندر انزلی

انتهای پیام
captcha