شرکت ۱۰ هزار ایثارگر نخبه در جشنواره «شهید پیشرفت»
کد خبر: 4199495
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
مدیرکل دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد اعلام کرد:

شرکت ۱۰ هزار ایثارگر نخبه در جشنواره «شهید پیشرفت»

مدیرکل دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید و ایثارگران گفت: ۱۰ هزار و ۲۰۰ ایثارگر نخبه در جشنواره «شهید پیشرفت» شرکت کردند و تا به امروز ۵۵ محصول دانش‌بنیان از جامعه ایثارگران تقدیم ملت ایران و انقلابی شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از ایثار، نشست خبری دومین جشنواره «شهید پیشرفت»، عصر دوشنبه، 23 بهمن با حضور عادل مهری، مدیرکل دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید و ایثارگران و مهدی نوروزی، داور بخش علمی مقالات در سالن رسول‌زاده برگزار شد.

مهری در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه امسال در جشنواره «شهید پیشرفت» سه حوزه را مد نظر قرار داده‌ایم، گفت: جوایز منتخبان ۳۰ بهمن ماه توسط رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اهدا می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه علمی سوابق علمی نخبگان جامعه هدف بررسی شده است، گفت: برگزیدگان برای رقابت در بخش کشوری معرفی شدند، در این بخش هم توانمندی‌های افراد بر اساس اختراعات، تعداد مقالات و تأثیر آن‌ها در محافل علمی داخلی و خارجی توسط داوران بررسی و نفرات برتر هر محور معرفی می‌شوند.

مدیرکل دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید و ایثارگران خاطرنشان کرد: حوزه کسب‌وکارهای نو پا (استارتاپ‌ها) بخش دیگر این جشنواره است که در استان‌ها توسط بنیاد شهید استان و پارک‌های علم و فن‌آوری انجام و نفرات اول سطوح فن‌آوری انتخاب و برای مرحله کشوری معرفی شدند داوری این مرحله هم در دو روز انجام و برگزیدگان معرفی خواهند شد.

داوری آثار 600 هنرمند نخبه

مهری با بیان اینکه حوزه بعدی این جشنواره، حوزه فعایت‌های هنری است، تصریح کرد: در مرکز دانش‌پژوهان بیش از ۶۰۰ هنرمند نخبه متعلق به جامعه ایثارگران هستند که آثار این افراد داوری و برگزیدگان انتخاب شدند و در مراسم اختتامیه از آن‌ها تجلیل می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر از جامعه ایثارگران عضو مرکز دانش‌پژوهان هستند، گفت: حمایت از دستاوردهای علمی ایثارگران براساس شاخص‌های نخبگی، سرآمدی و پیشتازی است. با توجه به منویات مقام معظم رهبری در حوزه جهاد تبیین، نخبگان شاهد و ایثارگر برای بازدیدهای علمی و تخصصی دعوت شدند و از مراکز راهبردی دیدن کردند. سپاه پاسداران و پارک‌های علمی در یک اردو به نام پیشرفت با ما همکاری خوبی داشتند.

۵۵ محصول دانش‌بنیان از جامعه ایثارگران

مدیرکل دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر با بیان اینکه اکنون بیش از ۵۵ محصول دانش‌بنیان داریم و تلاش می‌کنیم تا افراد برند دانش‌بنیان خود را ثبت کنند، افزود: همکاری میان بنیاد شهید و دانشگاه شاهد برای تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان این افراد نیز انجام می‌شود، سازمان اقتصادی کوثر برای تجاری‌سازی محصولات، این افراد را حمایت می‌کند.

وی افزود: نشست هم‌اندیشی نخبگان با مدیران بنیاد شهید و دستگاه‌ها در راستای استفاده از ظرفیت فکری این افراد انجام شده است، آن‌ها شأن اجتماعی پیدا کردند و ما از ظرفیت آن‌ها با تشکیل اتاق فکرها در استان‌ها توسط استانداری‌ها استفاده کردیم.

مهری گفت: حدود هزار و ۲۰۰ طرح استارتاپی شناسایی کرده‌ایم که امسال ۴۰۰ طرح به مرحله کشوری اضافه شده است و ۸۳ شرکت به داوری راه پیدا کرد و در نهایت مورد بررسی قرار گرفت و نفرات اول تا سوم معرفی می‌شوند.

مدیرکل دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر خاطرنشان کرد: سال گذشته در جشنواره «شهید پیشرفت» یادواره شهید فخری‌زاده برگزار شد و امسال با توجه به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه، انجام اقدامات تروریستی در کرمان و پاسخ موشکی ایران به تروریست‌ها، یادواره شهید حسن طهرانی‌مقدم برپا می‌شود.

شناسایی نخبگان، ایجاد انگیزه و استفاده از توانمندی

مهری ابراز امیدواری کرد جشنواره شهید پیشرفت در شناسایی نخبگان، ایجاد انگیزه و استفاده از توانمندی جامع هدف مؤثر باشد.

مدیرکل دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه امسال چند نفر در جشنواره شهید پیشرفت شرکت کرده‌اند، گفت: ۱۰ هزار و ۲۰۰ ایثارگر نخبه در جشنواره «شهید پیشرفت» شرکت کردند که در اختتامیه از هر استان یک ایثارگر نخبه برگزیده معرفی می‌شود.

برگزیدگان جشنواره شهید پیشرفت بعد از پایان جشنواره به پارک‌های علم و فناوری برای حمایت‌های مالی معرفی می‌شوند. سال گذشته از برگزیده هر شاخصه جشنواره یک نفر و در مجموع ۱۵ نفر را برای هم‌اندیشی با مدیران دستگاه‌ها معرفی کردیم.

ارتقای کیفیت اختراعات نسبت به سال گذشته

نوروزی داور بخش علمی مقالات نیز در این نشست گفت: طبق معیارها مقالات بررسی شد و نکته مهم کاربردی، بودن خروجی‌های علمی بود. ضریب استناد، جایگاه فرد در نویسنده بودن مقاله و امتیاز کنفرانس‌ها، عملیاتی شدن ایده‌ها، تعداد افراد، تأثیر آن در حل مسئله، سال ثبت اختراع، نوع ایثارگری، تطابق رشته مقطع تحصیلی و نوع اختراع بررسی شد. مقایسه سخت بود برخی از من که ۳۶ سال در دانشگاه تهران هستم سرآمدتر بودند که به این افراد افتخار کردم. بعد از شناسایی افراد در این جشنواره برنامه‌ریزی می‌شود که افراد در نظام حکمرانی از آن‌ها استفاده شود که یک مدیرپروری است.

وی افزود: کیفیت اختراعات امسال نسبت به سال گذشته از جایگاه بالاتری برخوردار بود و تعداد آن هم نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

انتهای پیام
captcha