شهید باقری عامل پیروزی عملیات فتح المبین بود
کد خبر: 4196654
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
محسن رضایی:

شهید باقری عامل پیروزی عملیات فتح المبین بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عملیات فتح المبین بلوغ و شاهکار شهید باقری بود و وی در این عملیات کمک کرد تا ارتش و سپاه به یک تفاهم برسند و همین امر به پیروزی عملیات فتح المبین منجر شد.

شهید باقری

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ اجلاسیه شهدای اطلاعات و گرامیداشت سالروز شهادت شهید حسن باقری امروز 9 بهمن در سالن همایش‌های دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این اجلاسیه؛ امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده جانشین رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح، سردار سرلشکر محسن رضایی فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس، سردار سرتیپ پاسدار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار سرتیپ پاسدار حسین معروفی معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج و جمعی از خانواده‌های معظم شهدا حضور داشتند.

محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن گرامیداشت یاد شهدای اطلاعات سپاه گفت: حق این بود چنین اجلاسیه‌ای در این ایام برگزار شود زیرا ماه رجب متعلق به خداپرستان است و شهدای اطلاعات سپاه، جزء خداپرستان هستند. از سردار سلیمانی بابت برگزاری این اجلاسیه کمال تشکر را دارم.

وی افزود: مسئله اطلاعات یکی از ارکان پیروزی ما در قبل و بعد از جنگ بود. اگر نیروهای اطلاعاتی نبودند در همان سال‌های اول، انقلاب از دست می‌رفت و خرمشهر نیز آزاد نمی‌شد. چنین اجلاسیه‌هایی باید با قوا و انرژی بیشتر در آینده ادامه داشته باشد تا مردم با داشته‌های خود آشنا شوند. ما در سپاه دو نیروی اطلاعاتی داشتیم. ابتدا اطلاعات امنیتی و سپس اطلاعات نظامی. در دهه شصت اطلاعات امنیتی سپاه تبدیل به وزارت اطلاعات شد. شهید باقری در تشکیل این سازمان نقش مهمی داشت. اما اطلاعات نظامی را خود شهید حسن باقری تأسیس کرد. به یاد دارم برای اولین بار وقتی با حسن باقری روبرو شدم که برای مصاحبه نزد من آمده بود وی به اندازه‌ای خوب و دقیق منافقین و جریانات ضد انقلاب را شناسایی و توصیف کرد که من بلافاصله همکاری با وی را آغاز کردم.

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ادامه داد: شهید باقری در ابتدای پیروزی انقلاب از تحرکات منافقان در دانشگاه اطلاعات کسب می‌کرد. بعد از آغاز جنگ من به همراه چند نفر که یکی از آنها باقری بود به اهواز رفتیم من برای انجام کارهایی مجدد به تهران بازگشتم و وقتی بعد از دو ماه دوباره به جبهه آمدم از شناخت زیادی که شهید باقری در این مدت کوتاه از نیروهایی عراقی به دست آورده بود، تعجب کردم. در آن مقطع، تصور رایج این بود که عراق 9 لشکر دارد اما شهید باقری ثابت کرد عراق 12 لشکر است.

رضایی ادامه داد: یک بار مقام معظم رهبری تعریف می‌کرد برای بازدید به اهواز رفته بود در آنجا فرماندهان جنگ حضور داشتند. در آن میان حسن باقری که جوانی در میان فرماندهان بود به پا خواسته و شروع به توصیف نیروهای دشمن کرد. او به اندازه‌ای این کار را دقیق انجام داد که همه با دیده تحسین او را نگریستند.

رضایی با بیان اینکه شهید باقری روی اطلاعات دشمن نیز، تسلط داشت گفت: یکی از روش‌هایی موفقیت شهید باقری به آشنایی او به اطلاعات ارتش عراق برمی‌گشت چون می‌گفت ما باید بدانیم دشمن درباره ما چگونه فکر می‌کند. در ضمن باید خودمان را برای دشمن ناشناخته نگاه داریم. شهید باقری در سنگرهای عراقی جزواتی پیدا می‌کرد. او جزوات را ترجمه و در میان فرماندهان پخش می‌کرد تا آنها با طرز نگاه دشمن نسبت به خودشان آشنا شوند. وقتی فرمانده سپاه شدم چهار نفر، تیم مرا تشکیل می‌دادند که یکی از آنها شهید باقری بود. وی در پیشبرد جنگ فرماندهان ارتش و اطلاعات ارتش نیز نقش چشمگیری داشت اما چون این اجلاسیه با محوریت شهدای اطلاعات سپاه برگزار می‌شود تمرکز من روی اطلاعات سپاه است. درباره این تیم چهار نفره باید بگویم که حسن باقری نقش مهمی در آن داشت به‌نحوی‌که هر گاه به دلیلی در جلسه حضور نداشت سعی می‌کردیم ادامه بحث را با حضور او پیگیری کنیم. به شخصه درس‌های زیادی از حسن باقری آموختم.

وی با بیان اینکه عملیات فتح المبین بلوغ و شاهکار شهید باقری بود، گفت: وی در این عملیات کمک کرد تا ارتش و سپاه به یک تفاهم برسند و همین امر به پیروزی عملیات فتح المبین منجر شد. در عملیات طریق القدس نیز گوشه‌ای دیگر از ذکاوت شهید باقری را شاهد هستیم. وقتی با بزرگانی چون شهید باقری و شهید متوسلیان روبرو می‌شویم این سؤال در ذهن تداعی پیدا می‌کند که کدام مکتب و دینی توانسته چنین افرادی را تربیت کند. شهید باقری را هر کسی که می‌دید می‌توانست خداپرستی را در سیمای او ببیند. ظرفیتی که از آن به نام بردم به واسطه انقلاب اسلامی به وجود آمده و دشمن نیز از همین امر واهمه دارد.

شهید باقری در عملیات فتح‌المبین کمک کرد تا ارتش و سپاه به یک تفاهم برسند و همین امر به پیروزی عملیات فتح المبین منجر شد. در عملیات طریق القدس نیز گوشه‌ایی دیگر از ذکاوت شهید باقری را شاهد هستیم.

فرمانده سابق سپاه با تاکید بر اینکه دشمن تلاش می‌کند ذهن جوانان را منحرف کند، بیان کرد: جنگ امروز دشمن روی ذهنیت جوانان ما استوار است آنها تلاش می‌کنند به هر طریق ممکن جوانان را نسبت به تاریخ انقلاب بدبین کنند. تاکید می‌کنم هر کس می‌خواهد بفهمد آمریکا از چه چیز انقلاب واهمه دارد برود کارنامه شهید حسن باقری را در جنگ بخواند. من تا ماه‌ها شهادت شهید باقری را باور نداشتم این اتفاق بار دیگر بعد از رحلت امام (ره) رخ داد و من تا سه سال باور نمی‌کردم که امام دار فانی را وداع گفته است.

وی در انتهای سخنانش از خطیب وزیر اطلاعات درخواست کرد که تاریخ گذشته را برای جوانان افشا کنند تا آنها با داشته‌هایی عظیم انقلاب آشنا شوند.

در ادامه مراسم سردار سرتیپ غلام‌رضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: ۹ بهمن سال ۱۳۶۱ درحالی‌که رزمندگان آماده برگزاری عملیاتی بزرگ می‌شدند خبر تلخی میان رزمندگان پخش شد و آن شهادت حسن باقری و مجید بقایی بود؛ خبری که خیلی تاسف‌بار بود، به‌خصوص برای آن‌هایی که فرماندهی این دو شهید سرافراز را درک کرده بودند لذا شاید اتفاق‌هایی که در زمان عملیات «والفجر مقدماتی» روی داد بخشی از آن ناشی از شهادت این سرداران بزرگ بود.

سردار سلیمانی افزود: مردم در این سال‌ها نشان دادند راه شهدا را در گام دوم انقلاب اسلامی تا رسیدن به تمدن نوین اسلامی ادامه می‌دهند، زیرا شهدا تولیدکننده قدرت نرم ایران هستند، به‌همین جهت می‌خواهند این راه را همچنان با تمسک به شهدا ادامه دهند. امسال ۵۰ هزار یادواره و ۱۰ کنگره ملی شهدا به صورت مردم‌ پایه همراه چاپ صدها عنوان کتاب و تولید فیلم با تمسک به شهدا برگزار و انجام شده که این قابل ستایش است؛ البته برگزاری کنگره‌ها و یادواره‌های شهدا بسیار فراتر از آن هستند که بخواهیم در رابطه با آنها گزارشی ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: برای سال آینده پیش‌بینی شده تا این مراسم به صورت کنگره ملی برگزار شود؛ مردم کشورمان فرهنگ ایثار و شهادت را سرلوحه مسیر زندگی خود قرار داده‌اند تا با تمسک به آن به قله‌های رفیع تمدن نوین اسلامی دست یابند و در برابر همه استکبار که علیه انقلاب اسلامی صف‌آرایی‌ کرده، به پیروزی برسند.

در خاتمه این اجلاسیه از خانواد‌‌ه‌های شهیدان؛ حسن باقری، حمیدرضا هاشمی، توکل قلاوند، محمد تقی رضوانی، مجتبی مومنیان، مجید بقایی و جانباز رضا پالاش تجلیل شد. در انتها از شش کتاب؛ «از چادگان تا هیبت سلطان»،« تا آخرین نفس»، «حسن حر»، «حسام»، «آقا سید»، «سنگ صبور» رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha