عدم فروش محصولات؛ مهم‌ترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان
کد خبر: 4181416
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶

عدم فروش محصولات؛ مهم‌ترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی گفت: عدم فروش محصولات و نداشتن بازار فروش از جمله مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری هستند.

محصولات دانش بنیانجواد نوری‌نیا، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی، با اشاره به فعالیت ۱۶۳ واحد و شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری استان اظهار کرد: علاوه بر واحدهایی که در مرکز استان مستقر هستند در مرکز رشد میاندوآب هشت واحد، در مرکز رشد خوی ۶ واحد و در مرکز رشد ماکو نیز دو واحد مستقر هستند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی در حوزه برق، الکترونیک و تجهیزات پیشرفته فعالیت دارند، افزود: رشته‌های IT و کشاورزی در رده‌های بعدی رشته‌های پرطرفدار در استان هستند که با استقبال همراه هستند.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با بیان اینکه وجود معادن زیاد یکی از ظرفیت‌های مهم استان است، ادامه داد: متاسفانه با وجود این ظرفیت تنها دو شرکت فناور در حوزه معدن فعالیت دارند که نیاز است با برنامه‌ریزی مناسب برای تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه اقدام شود.

وی با اشاره به مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: عدم فروش محصولات و نداشتن بازار فروش عمده مشکل و چالش شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری هستند که علت این مشکل نیز به این موضوع برمی‌گردد که محصولات تولیدی توسط شرکت‌های فناور یک محصول نو و دانش‌بنیان بوده و مردم آشنایی زیادی با آنها نداشته و در نتیجه مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.

نوری‌نیا گفت: همچنین به دلیل تحریم ایران، شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات خود را از طریق فرآیند ری‌برندینگ در بازارهای جهانی به فروش می‌رسانند که همین کار نیز هزینه اضافی به شرکت‌ها تحمیل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اما با وجود همه این مشکلات در سال گذشته ۵۰ محصول دانش‌بنیان توسط شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری استان صادر شد که ارزش این صادرات در مجموع ۳۳ هزار و ۹۵۰ دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۷۰ درصدی داشته است.

پرداخت ۷ میلیارد تومان تسهیلات

رئیس پارک علم وفناوری آذربایجان‌غربی با اشاره به حمایت‌های انجام شده از شرکت‌های دانش بنیان استان تصریح کرد: هیچ اولویتی درحمایت از شرکت‌ها و جذب آن‌ها در پارک وجود ندارد و هر شرکتی که محصول و ایده فناورانه قابل قبولی داشته باشد، حمایت می‌شود و در این راستا در سال گذشته ۷ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌ها و واحدهای تحت حمایت پارک علم و فناوری استان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از حمایت‌های مالی از شرکت‌ها، برگزاری نمایشگاه‌ها و دوره‌های تخصصی و دادن مشاوره‌های حقوقی است که برای این کارها نیز سال گذشته یک میلیارد تومان هزینه صرف شد.

خبرنگار: سمیرا محمدی

 

 

 

 

   

 

انتهای پیام
captcha