به گزارش ایکنا؛ شاهرخ ابراهیمی، مدرس و کارشناس سواد رسانهای در جدیدترین پست خود در یکی از شبکههای اجتماعی داخلی به مهارت سواد رسانهای و کاهش تأثیرات منفی رسانهها پرداخت و نوشت:
آیا هنگامی که خبری را میخوانید تحت تأثیر آن رسانه قرار گرفته و هرچه رسانه میپسندد را میپذیرید؟ آیا رسانهها به مفاهیم ذهنی شما بهدرستی پاسخ میدهند؟ در مواجهه با تبلیغات کالا و خدمات چه عکسالعملی نشان میدهید، آیا صاحبان کالاها میتوانند با تبلیغات شما را برای خرید محصولشان قانع کنند؟
زمانی که کنترل بیشتری نسبت به رسانهها داشته باشیم، میتوانیم تأثیرات مثبت ناشی از آنها را تقویت و تأثیرات منفی را کاهش دهیم. بیشتر اوقات مخاطبان، تعریف اشتباهی از سواد رسانهای دارند؛ انتقاد کردن از رسانه به معنای استفاده نکردن از رسانه نیست. سواد رسانهای به معنای تماشای با دقت تلویزیون است. سواد رسانهای سانسور کردن نیست.
سواد رسانهای به معنای کشف نکاتی است که در رسانهها هنجار تلقی میشود. برای مثال صاحبان تبلیغات سعی میکنند ما را متقاعد کنند که مشکلاتی داریم و کالای آنها میتواند برای ما سودمند باشد. سواد رسانهای، درکی متکی بر مهارت است که میتوان انواع رسانهها را از یکدیگر تمیز داد و انواع تولیدات رسانهای را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
همچنین سواد رسانهای آمیزهای از تکنیکهای بهرهوری مؤثر از رسانهها و کسب بینش و درک برای تشخیص رسانهها از یکدیگر است. با بهرهمندی از سواد رسانهای میتوانیم کنترل بیشتری نسبت به محتوای رسانهها که بهسوی ما بهعنوان مخاطب پیام منقل میشود داشته باشیم.
انتهای پیام