عزم ایران و قزاقستان برای گسترش روابط دینی
کد خبر: 4168684
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱

عزم ایران و قزاقستان برای گسترش روابط دینی

سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان با مفتی اعظم قزاقستان دیدار و بر گسترش روابط فرهنگی و دینی میان دو کشور تأکید کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی‌اکبر جوکار، سفیر و علی‌اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی ‌ایران در قزاقستان با نوروز بای حاجی تاغان اولی، مفتی اعظم قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کردند.
مفتی اعظم قزاقستان با ذکر خاطرات خود از سفر به کشورمان و شرکت در کنفرانس تقریب مذاهب اسلامی در استان گلستان گفت: قزاقستان و ایران ظرفیت‌های عظیمی برای گسترش روابط فرهنگی و دینی دارند.
نوروز بای حاجی تاغان اولی افزود: بیش از 3 هزار مسجد در قزاقستان وجود دارد که مسئولیت اداره دینی مسلمانان قزاقستان نظارت بر همه امورات این مساجد است.
وی برگزاری نشست بین‌المللی با هدف انسجام، هم‌افزایی و تقریب دیدگاه کشورهای اسلامی به منظور مقابله با چالش‌های مختلف مسلمانان در ابعاد مختلف را از مؤثرترین اقدامات اداره دینی مسلمانان قزاقستان برشمرد.
نوروز بای حاجی تاغان اولی ادامه داد: این نشست در سال جاری با حضور بیش از 150 اندیشمند از 80 کشور جهان برگزار شد و موضوع اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم محکوم شد و کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس برخورد با مسببان اصلی این توطئه شوم را خواستار شدند.
وی افزود: رئیس‌جمهور کشورمان نیز طی بیانیه‌ای این اقدام سخیف را محکوم و خواستار برخورد با ریشه‌های اینگونه توطئه‌های خبیث و نفرت‌انگیز شد.
مفتی اعظم قزاقستان از آمادگی اداره دینی مسلمانان این کشور به منظور هماهنگی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی مشترک با رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان شد.
سفیر کشورمان در قزاقستان نیز در سخنان خود، بیان کرد: اسلام، دین رحمت و پیامبر اکرم(ص)، پیامبر رحمت و مهربانی است و سیاست دولت و به‌ویژه اداره دینی مسلمانان قزاقستان سیاست میانه‌روی است و ما خرسندیم که رئیس‌جمهور قزاقستان در جریان توهین به ساحت مقدس قرآن کریم طی بیانیه‌ای این اقدام موهن را محکوم و خواستار پیشگیری و مقابله با این گونه حرکت‌های مذبوحانه و بزدلانه شدند.
جوکار از نقش محوری قزاقستان در برگزاری گفت‌وگوهای دینی تمجید و تجلیل کرد و گفت: این گونه نشست‌ها و گفت‌وگوها باعث نزدیکی دیدگاه‌های ادیان مختلف و کاهش چالش‌ها و ارائه راهکارهای عملی با هدف برون‌رفت از بحران‌ها خواهد شد و نقش اداره دینی مسلمانان قزاقستان قابل تقدیر است.
سفیر کشورمان در ادامه این دیدار از مفتی اعظم قزاقستان به منظور شرکت در کنفرانس تقریب مذاهب اسلامی که مقرر است مهرماه سال جاری در تهران برگزار شود، دعوت کرد.

انتهای پیام
captcha