رضایتمندی جامعه قرآنی از قاری ایران در مالزی/ از قهرمانان قرآنی الگوسازی کنیم
کد خبر: 4164963
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
در بدو ورود نماینده کشورمان از مسابقات قرآن مالزی بیان شد

رضایتمندی جامعه قرآنی از قاری ایران در مالزی/ از قهرمانان قرآنی الگوسازی کنیم

مراسم استقبال از نماینده کشورمان در شصت و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی بامداد امروز چهارم شهریورماه با حضور مدیران قرآنی کشورمان برگزار شد، در این مراسم بر الگوسازی از قهرمانان قرآنی کشورمان تأکید و رضایتمندی جامعه قرآنی از قاری ایران در مالزی اعلام شد.

رضایتمندی جامعه قرآنی از قاری ایران در مالزی؛ الگوسازی از قهرمانان قرآنی

به گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا بیژنی، نماینده کشورمان در شصت و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی و امین پویا استاد راهنمای وی در این مسابقات، بامداد امروز شنبه چهارم شهریورماه وارد کشور شدند و مورد استقبال مدیران و مسئولان قرآنی کشورمان قرار گرفتند.

علیرضا بیژنی، در لحظه ورود به فرودگاه امام(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد عملکرد خود در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی بیان کرد: فارغ از اینکه چه رتبه‌ای به دست آمده حضور در این مسابقات را لطف خدا می‌دانم. خوشبختانه تلاوت خوبی انجام شد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که بسیاری از اساتید قرآنی کشورمان حق نماینده ایران را رتبه اول می‌دانستند، افزود: وقتی در مسابقات بین‌المللی حضور می‌یابیم باید نسبت به قضاوت هیئت داوران تمکین کنیم و بپذیریم، بحث‌های فنی را هم به اساتید و کارشنان قرآنی می‌سپاریم. آنچه که اهمیت دارد این است که تلاوتی قابل دفاع و در شأن جمهوری اسلامی ایران انجام شد. 

دارنده رتبه دوم شصت و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی تصریح کرد: قبل از روز تلاوت ارتباط چندانی با شرکت‌کننده‌ها برقرار نکردم اما بعد از تلاوت بسیاری از آنها اظهار لطف داشتند و بعضاً سوالاتی را هم مطرح می‌کردند. اغلب شرکت‌کنندگان قراء ما را می‌شناختند و مشخص بود تلاوت جمهوری اسلامی مبحث شناخته شده‌ای در جهان اسلام است.

مشکلی با رتبه دوم مالزی ندارم

بیژنی در ادامه اظهار کرد: در مورد کسب رتبه و نظر کارشناسان هم بهتر است اساتید بزرگوار و اهل فن نظر بدهند، شاید نظر شخصی من خیلی ملاک نباشد. با این وجود تلاوت من طبق آیین‌نامه‌ای که در کشور داریم و حتی آیین‌نامه‌ای که از مسابقات مالزی به ما داده بودند، انجام شد و بر همان اساس پیش‌بینی این بود که رتبه اول را کسب کنم اما صلاح هیئت داوران به هر دلیلی این بوده که رتبه دوم را به من بدهند و من هم پذیرفتم و مشکلی با این موضوع ندارم.

وی در پایان بیان کرد: در انتها لازم می‌دانم از بزرگوارانی که در ایران برای فرزند خودشان دعا کردند قدردانی کنم. از اساتید خودم به خصوص استاد خلوصی، استاد سعید بیژنی که بیشتر عمر قرآنی خودم را در خدمت ایشان بودم و نیز استاد پویا که حضورشان مایه برکت بود و یکی از دلایل کسب رتبه در این مسابقات به دلیل حضور این بزرگوار بود، قدردانی داشته باشم.

رضایتمندی جامعه قرآنی از قاری ایران در مالزی؛ الگوسازی از قهرمانان قرآنی

بر اساس گزارش ایکنا در حاشیه بازگشت نماینده ایران در مسابقات مالزی به کشور، امین پویا، استاد راهنمای نماینده کشورمان در شصت و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی نیز در گفت‌وگو با ایکنا، کسب رتبه دوم مسابقات قرآن مالزی را به مردم ایران تبریک گفت و افزود: این رتبه نه تنها برای آقای بیژنی بلکه برای کل مردم ایران است و باعث سربلندی کشورمان شده است. 

دفاع از سطح فنی تلاوت ایران

وی در مورد عملکرد نماینده کشورمان در این مسابقات گفت: با این تلاوت زیبا، جانانه و فاخری که آقای بیژنی در مالزی انجام دادند از سطح فنی قاریان ایران دفاع کردند. همه متوجه شدند که مستمعین و حاضران در سالن در زمان تلاوت نماینده ایران تا چه حدی به وجد آمدند. یکی از دلایل کسب رتبه دوم از سوی نماینده ایران، حضور نماینده کشور میزبان در مسابقات بود که انصافاً قاری بسیار خوبی بود.

پویا با اشاره به اینکه تلاوت نماینده ایران کاملاً با ملاک‌های مسابقات مالزی انجام شد، گفت: آقای بیژنی کاملاً به آیین‌نامه مسابقات مالزی واقف بودند و برنامه‌ریزی انجام شده، نفس به نفس و قطعه به قطعه بر اساس آیین‌نامه مسابقات مالزی بود. انصافاً هم تلاوت خوبی داشتند و بازخوردهایی که از داخل کشور گرفتیم بازخوردهای بسیار خوبی بود.

این قاری بین‌المللی کشورمان اظهار کرد: از نظر من و بسیاری از کارشناسان و اساتید درجه یک کشور رتبه اول متعلق به نماینده کشورمان است اما در مسابقات مالزی تعداد داوران مالزیایی خیلی زیاد است؛ ما رتبه دوم را پذیرفتیم و خدا را شاکریم که این رتبه را به دست آوردیم. 

وی در ادامه تصریح کرد: مسابقات مالزی یک مرحله‌ای برگزار می‌شود و تا روز اختتامیه و تمام شدن مسابقات کسی متوجه نمی‌شود چه کسی حائز رتبه اول است، چون نمرات را مثل مسابقات ایران اعلام نمی‌کنند. علاوه بر آن هیچ کس هم در پایان مسابقات نمی‌داند نفر چندم شده است. 

اعتراض به مسابقات در شأن ایران نیست

استاد راهنمای نماینده کشورمان در مسابقات مالزی در پاسخ به علت تمکین به نتیجه مسابقات و نداشتن اعتراض به نتایج، گفت: به هر حال اینکه ما می‌گوییم تمکین می‌کنیم به معنای اینکه از نتیجه اعلام شده راضی هستیم  حق خودمان را رتبه دوم می‌دانستیم، نیست. ما می‌گوییم از نظر ما حق نماینده ایران رتبه اول بوده و خوب تلاوت کرده است اما یک گروه داوری‌ آنجا نشسته که کار داوری را انجام می‌دهد، وقتی ما در مسابقات جهانی حضور می‌یابیم باید به نظر داوران هم احترام بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه اعتراض به مسابقات را در شأن ایران نمی‌دانم، افزود: مسابقات قرآن برای وحدت و دور هم جمع شدن قاریان از ملیت‌های مختلف است. ضمن اینکه آقای بیژنی با تلاوتی که انجام دادند حرف خودشان را زدند.

اذعان دو نفر از داوران به اول بودن بیژنی

پویا در ادامه اظهار کرد: زمان برگشت از مالزی دو نفر از گروه داوران که مالزیایی نبودند خیلی نسبت به قاری ایرانی محبت داشتند و اعلام کردند «انت اول» شما اول هستید. به نظر من این خیلی مهم است که دو نفر از گروه داوری این مطلب را بیان کنند. ما نظر خودمان را می‌گوییم و هیئت داوران هم نظر خود را گفته‌اند و به نظر من این دو منافات زیادی با هم ندارد.

رضایتمندی جامعه قرآنی از قاری ایران در مالزی؛ الگوسازی از قهرمانان قرآنی

وی در پایان در مورد همکاری نهادها و سازمان‌های داخلی و سفارت ایران در مالزی بیان کرد: از مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه که خیلی زحمت کشیدند قدردانی می‌کنم. ضمن اینکه باید از خبرگزاری بین‌المللی قرآن بسیار سپاسگزارم باشم که مسابقات را بسیار خوب پوشش دادند و خیلی دغدغه این مسابقات را داشتند. این رسانه ارتباط خودشان را در ایام مسابقات به خوبی برقرار کردند و ما نیز در حد وسع خودمان اخبار آنجا را منتقل کردیم. همچنین از شبکه قرآن و معارف سیما، شورای عالی قرآن و تمام کسانی که از اعزام تا برگشت همکاری لازم را داشتند قدردانی کنم. لازم است یک تشکر خیلی ویژه از سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در مالزی داشته باشم که محبت‌های زیادی داشتند و در ایام مسابقات پشتیبانی و حمایت خوبی به عمل آوردند و با حضور خودشان در روزهایی که مسابقات برگزار می‌شد باعث دلگرمی ما بودند.

دفاع از حیثیت فنی تلاوت ایران

همچنین محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن نیز در مراسم استقبال از نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، بیان کرد: انصافاً نماینده ایران برای کشورمان بسیار شایسته بودند و حق مطلب را به معنای واقعی کلمه ادا کردند. ایشان تلاوت بسیار خوب، فنی و فاخری انجام دادند و از حیثیت فنی تلاوت قرآن در جمهوری اسلامی ایران به خوبی دفاع کردند.

وی افزود:‌ کارشناسان، اساتید، آنهایی که در صحنه مسابقات بودند و یا کسانی که از طریق رسانه‌ها تلاوت را پیگیری کردند، قضاوت می‌کنند که رتبه اول متعلق به نماینده کشورمان است یا نماینده کشور مالزی،‌‌ ما وارد این قضایا نمی‌شویم چون اهمیتی ندارد، مهم این است که رضایت‌مندی از این تلاوت در جامعه قرآنی کشور وجود داشت و این رضایت حاکی از این بود که ایشان توانستند کار خود را به خوبی انجام دهند. 

میرزاجانی در ادامه با اشاره به اینکه تلاوت نماینده کشورمان از معنویت بسیار بالایی برخوردار بود، تصریح کرد: در کنار بحث فنی، این معنویت خیلی به چشم آمد. از ایشان دلیل این معنویت را جویا شدم، ایشان با تواضع خاص خودشان اشاره کردند چون در روز شهادت حضرت رقیه(س) تلاوت داشته‌اند نیت کرده‌اند این تلاوت را تقدیم به ساحت مقدس حضرت رقیه(س) کنند، اکنون رمز و راز این معنویت برای من رازگشایی شد که علت این معنویت چه بوده است.

رضایتمندی جامعه قرآنی از قاری ایران در مالزی؛ الگوسازی از قهرمانان قرآنی

الگوسازی از نخبگان قرآنی

معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن در مورد حمایت‌هایی که سازمان‌های قرآنی می‌توانند از نمایندگان کشورمان در مسابقات مختلف داشته باشند، گفت: در این حوزه باید دو اتفاق بیفتد، یکی پشتیبانی‌های مادی از این عزیزان است تا با دغدغه کمتر بتوانند به صورت حرفه‌ای به امر تلاوت بپردازند و اتفاق دوم هم در حوزه مسائل معنوی است که باید از این دوستان یک الگوسازی صورت بگیرد.

وی در پایان بیان کرد: افرادی همچون آقای بیژنی که شخصیت قرآنی برجسته‌ای بوده، طلبه حوزه علمیه و متخلق به اخلاق قرآنی هستند و در این سطح از تلاوت هنرنمایی می‌کنند باید به عنوان الگو به جامعه معرفی شوند، فکر می‌کنم نهادهای زیربط به خصوص صدا و سیما و رسانه‌ها باید چنین الگوهایی را به جامعه بشناسانند تا جوانان و نوجوانان به این عزیزان اقتدا کنند و از این طریق فضای عمومی قرآنی در جامعه شکل گیرد. 

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد اعزام قاریان و حافظان به مسابقات بین‌المللی و فرایندی که منتهی به اعزام این افراد می‌شود گفت:‌ قبل از هر چیز باید از خبرگزاری ایکنا قدردانی کنم که یار اصلی ما در فعالیت‌های قرآنی در کشور است. 

عملکرد مناسبت کمیته اعزام 

وی افزود: فرایندهای مربوط به اعزام شرکت‌کنندگان به مسابقات بین‌المللی سایر کشورها تقریباً به نوعی از مسابقات کشوری آغاز می‌شود. یعنی از آن لحظه که یک شرکت کننده با یک توانِ مشخصِ کیفی و تخصصی بالا وارد مسابقات سازمان اوقاف می‌شود، به نوعی او گزینه اعزام به مسابقات بین‌المللی است. 

رضایتمندی جامعه قرآنی از قاری ایران در مالزی؛ الگوسازی از قهرمانان قرآنی

مجیدی‌مهر بیان کرد: ما یک کمیته به نام کمیته اعزام و دعوت از قاریان داریم که در سال‌های اخیر بسیار فعال، هدفمند و ضابطه‌مند فعالیت کرده است. به نظرم طی این سال‌‌ها اعزام‌هایی داشته‌ایم که اگر شرایط مطلوبی در عرصه برگزاری مسابقات حاکم می‌بود، منتج به نتیجه می‌شد؛ چراکه در انتخاب افراد سعی شده است بهترین گزینه‌ها و منطبق‌ترین افراد با ضوابط و آیین‌نامه‌های مسابقات بین‌المللی در کشورهای مختلف انتخاب شوند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه در پاسخ به این سوال که برخی از نمایندگان کشورمان که به مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شوند، مستحق رتبه اول هستند اما رتبه‌ای به آنها داده نمی‌شود، چه حمایتی از این افراد خواهد شد، گفت: برخی تفاوت‌ها در کشورهای وختلف وجود دارد که باید در مورد این موضوع عرض کنم در کشورهای مختلف، بعضاً تفاوت‌هایی در آیین نامه و سطح داوری وجود دارد پس نمی‌توان این را عنوان کرد که رتبه‌ای به نماینده ایران داده نمی‌شود، برخی اوقات هم ممکن است در دوره‌ای اتفاقاتی بیفتد. به نظرم باید روی انطباق‌ها و تعامل با مسابقات سایر کشورها بیشتر کار کنیم.

بلوغ تلاوت در ایران

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران در عرصه مسابقات به بلوغ رسیده است و برای او اهمیتی ندارد نماینده ایران اول شود یا سایر کشورها، شاهد مثال این موضوع هم مسابقات مالزی است. ما به دنبال این هستیم که این نوع نگاه در مسابقات بین‌المللی قرآن در دنیا حاکم شود.

وی افزود: همانطور که رئیس جمهور در اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن بر لزوم تشکیل اتحادیه یا مجمع جهانی کشورهای برگزار کننده مسابقات قرآن اشاره کردند، اگر آن مجمع را راه‌اندازی کنیم، این نگاه‌ها بیشتر به هم نزدیک خواهد شد و قطعاً ضریب موفقیت نمایندگان ایران در مسابقات سایر کشورها بهتر خواهد شد. امیدوارم با این تعاملات بتوان به سمتی رفت که فضای نتیجه‌گیری شرکت کنندگان هم بهتر شود گرچه از نظر ما همه اینها حائز رتبه هستند.

مجیدی‌مهر تصریح کرد: ما به عنوان دبیرخانه ستاد عالی مسابقات قرآنی کشور وظایفی داریم که به دنبال تحقق آن هستیم. در کمیته طرح و برنامه ستاد عالی مسابقات، طرحی در دست بررسی است که براساس آن مسیر امتیازدهی به شرکت کنندگان و نمایندگان ایران به خارج از کشور معطوف به کسب رتبه نخواهد شد. یعنی وقتی یک شرکت کننده به عنوان نماینده ایران برای مسابقات بین‌المللی انتخاب شد از نظر ما حائز امتیازاتی خواهد بود که اگر در مسابقات مالزی هم شرکت می‌کرد و رتبه می‌آورد، همان امتیازات را می‌گرفت. این باعث می‌شود قاری اعزامی تلاوتی با خیال راحت داشته باشد. اگر روزی به این نقطه برسیم به نقطه ایده‌آل در مسابقات رسیده‌ایم. 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان اظهار کرد: در پایان لازم می‌دانم از نماینده کشورمان نهایت تشکر را داشته باشم، همچنین یک تشکر ویژه از استاد امین پویا، استاد راهنمای نماینده کشورمان داشته باشم. 

تیمور کاکایی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیما محسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۵ - ۰۷:۰۴
0
0
سلام
تبریک خدمت آقای بیژنی
بهتر است از قهرمانان اخلاقی الگوسازی کنیم.
صرف قاری، حافظ ،‌مبتهل و... بودن ، الگوی مناسب برای فرزندان ما نمی سازد
captcha