برکت مراسم اربعین به جاده‌های آذربایجان غربی رسید
کد خبر: 4162931
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
ایکنا گزارش می‌دهد

برکت مراسم اربعین به جاده‌های آذربایجان غربی رسید

جاده‌های آذربایجان غربی از دیرباز همواره جزو خطرناک‌ترین جاده‌های کشور بود که از سال گذشته به برکت مراسم اربعین با بازگشایی مرز تمرچین و تردد زائران از این پایانه اقدامات جهادی برای جاده‌سازی در استان و تقویت زیرساخت‌های حمل و نقلی آغاز شد.

تور خبری بازدید از پروژه‌های اربعینبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، تور خبری بازدید از پروژه‌های اربعین با محوریت جاده‌سازی و تقویت زیرساخت‌های حمل و نقلی استان با همت اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی روز گذشته،‌ 24 مرداد برگزار شد.

آرش امینی، رئیس اداره حمل و نقل اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در مقصد نخست این تور که بازدید از قطعه ۲ سه‌راهی محمدیار ـ بناب بود، اظهار کرد: ساخت ۷.۵ کیلومتر از این محور از سال گذشته آغاز شده و تاکنون پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد داشته و تا پایان سال ۱۴۰۳ زیر بار ترافیک می‌رود.

وی افزود: ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث قطعه ۲ این محور پیش‌بینی شده و در صورت بهره‌برداری از آن مسیر محمدیار ـ بناب، ۴۰ کیلومتر کوتاهتر می‌شود که در کاهش بار ترافیکی و صرفه‌جویی در هزینه سوخت هم تأثیر خواهد داشت. همچنین قطعات سوم تا پنجم این محور پس از پیمان‌سپاری در سال‌های بعدی تکمیل می‌شود.

برکت اربعین در جاده‌های آذربایجان غربی/ جاده‌سازی آذربایجان غربی با تردد زائران اربعین رونق یافت

سه‌راهی محمدیار پرترددترین محور اربعین

سعید اسدی، سرپرست اداره نظارت بر ساخت راه‌ها در مقصد بعدی که بازدید از تقاطع غیر همسطح سه‌راهی محمدیار ـ نقده به‌عنوان اولین پروژه مسیر پیاده‌روی اربعین بود گفت: قطعه اول محور بناب ـ محمدیار یکی از نقاط حادثه‌خیز استان بود که در حال حاضر عملیات اجرایی آن تمام شده و تا اربعین تکمیل می‌شود و این پروژه جزو یکی از پروژه‌های افتتاحی دولت است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ احداث این محور آغاز شده و اعتبار آن یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است، اضافه کرد: طول رمپ این محور در مجموع ۳ کیلومتر بوده و چون این محور در مسیر کریدور غرب قرار داشته، پرترددترین محور استان است.

تور خبری بازدید از پروژه‌های اربعین

بهره‌برداری ۶ کیلومتر از محور حیدرآباد ـ نقده تا اربعین

سپس محسن حمزه‌لو، مدیرکل راه‌ و شهرسازی آذربایجان غربی نیز به تیم اضافه شد و پس از آن خبرنگاران راهی محور حیدرآباد به نقده شدند. مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در توضیح اطلاعات مربوط به این محور گفت: تقاطع حیدرآباد ـ نقده از آنجایی که محل تلاقی کریدور بزرگراهی غرب کشور و پایانه مرزی تمرچین بوده، پرتصادف‌ترین تقاطع استان بوده که با تأمین مالی عملیات اجرایی آن برای میزبانی از زائران اربعین آغاز شده است.

حمزه‌لو تصریح کرد: این محور در گذشته یک راه فرعی بود که روزانه ۲۵۰ دستگاه کامیون از آن عبور می‌کردند و در حال حاضر با زیرسازی و تعریض آن در نظر است این محور به یکی از راه‌های اصلی در محور تردد زائران تبدیل شود.

وی ادامه داد: ساخت قطعه اولیه این محور تمام شده و قطعه دوم آن نیز اخیراً افتتاح شده و عملیات اجرایی قطعه سوم آن از دو ماه پیش آغاز و در حال حاضر عملیات آسفالت‌ریزی آن انجام می‌شود و تا اربعین امسال سعی می‌شود قطعه سوم این محور به طول ۶ کیلومتر به پایان برسد.

آمادگی اسکان 27 هزار زائر اربعین

محمد نوبخت، فرماندار نقده در محل برپایی موکب‌های اربعین که مقصد بعدی بود با حضور در جمع خبرنگاران ضمن خوشامدگویی به آنها اظهار کرد: ۱۵ موکب برای پذیرایی از زائران اربعین برپا شده که زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی سه موکب در محور حیدرآباد به نقده فراهم شده است.

وی افزود: برای اسکان زائران مدارس، مساجد، نمازخانه‌های بین‌راهی و سالن‌های ورزشی در نظر گرفته شده که روزانه ظرفیت اسکان 27 هزار نفر را دارند.

برکت اربعین در جاده‌های آذربایجان غربی/ جاده‌سازی آذربایجان غربی با تردد زائران اربعین رونق یافت

اجرای فنی‌ترین پروژه جاده‌سازی آذربایجان غربی

در ادامه مسیر به بزرگراه بین‌المللی نقده ـ پیرانشهر رسیدیم که قطعه نخست آن 10 کیلومتر بوده که با اعتبار هزار میلیارد ریال عملیات تعریض و بهسازی آن در حال انجام است و تاکنون دو کیلومتر از این محور زیر بار ترافیک رفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: گردنه کلیج که در این محور قرار دارد یکی از نقاط حادثه‌خیز استان بوده و برای حذف آن و ادامه مسیر بزرگراه نیروهای این اداره‌کل به‌صورت دو شیف در حال کار هستند تا با تسهیل تردد  حمل و نقل در این مسیر ضمن کاهش تصادفات جاده‌ای، شاهد تردد زائران اربعین از این مسیر باشیم.

حمزه‌لو تصریح کرد: اجرای این پروژه یکی از فنی‌ترین و سخت‌ترین پروژه‌های راهسازی آذربایجان غربی است که در دو کیلومتر از این بزرگراه بتن‌ریزی شده است و پنج کیلومتر از قطعه دوم این محور تا اربعین امسال زیر بار ترافیک می‌رود.

 

آخرین مسیر تور خبری امروز بازدید از ورودی محور پیرانشهر به سردشت بود که به گفته مسئولان تاکنون دو کیلومتر از این محور آسفالت شده و عملیات عمرانی و زیرسازی چهار کیلومتر از آن در دست اجرا قرار دارد و دو کیلومتر دیگر از این محور تا یک ماه آینده آسفالت‌ریزی می‌شود.

پس از آن خبرنگاران برای صرف ناهار به یکی از رستوران‌های بین‌راهی رفته و از آنجا راهی دانشگاه آزاد پیرانشهر شدند که نشست خبری مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در آن مکان برگزار شد.

هزینه‌کرد 2 هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های اربعین

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در این نشست به ظرفیت‌های استان اشاره کرد و گفت: این استان به دلیل هم‌مرزی با سه کشور خارجی یکی از استان‌های مهم کشور برای تحقق اهداف دولت مبنی بر افزایش ترانزیت خارجی و صادرات است.

حمزه‌لو افزود: تقویت زیرساخت‌های جاده‌ای مهم‌ترین اقدام برای توسعه استان از این رو این هدف با جدیت دنبال می‌شود و از طرفی به‌دلیل قرارگیری در مسیر تردد زائران اربعین لازم است بیش از پیش به این موضوع توجه شود.

وی اضافه کرد: مجموع پروژه راه‌سازی در سطح استان برای آماده‌سازی پیاده‌روی اربعین ۴۲ کیلومتر بوده که از این مسیر ۱۳.۵ کیلومتر به صورت بزرگراه تا اربعین امسال به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه سال گذشته ۶۷ هزار نفر از طریق مرز تمرچین راهی عتبات عالیات شدند، امسال پیش‌‎‌بینی شده ۵۰۰ هزار نفر از این مرز تردد می‌کنند، ادامه داد: تاکنون بیش از دو هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های اربعین هزینه شده است.

وی طول بزرگراه کریدور غرب کشور یک هزار و 530 کیلومتر است که یک سوم آن در جغرافیای آذربایجان غربی قرار داشته و اجرای آن از جمله اولویت‌های این اداره‌کل بوده و اولویت بعدی هم تکمیل راه‌های منتهی به پایانه‌های مرزی و عملیات جاده‌سازی در راه‌های اصلی کمتر توسعه یافته در شهرستان‌های تکاب، سردشت و پیرانشهر در اولویت بعدی قرار دارد.

حمزه‌لو گفت: آزادراه ارومیه_تبریز تنها پروژه آزادراه تعریف شده در آذربایجان غربی بوده که به دلیل مشکلات مالی در سال‌های گذشته اجرایی نشده و اخیرا اقدامات لازم برای اجرای آن آغاز شده که قطعه ۱ و ۲ آن ظرفیت تبدیل به آزادراه را ندارد و اجرای قطعه سه بعد از پل شهید کلانتری با احداث دو تونل در حال انجام است و قطعه ۵ و ۶ آن نیز در حال طی کردن مراحل قانونی تعیین پیمانکار است.

پایان‌بخش برنامه بازدید از کارگاه شن‌ریز و تجلیل از خبرنگاران بود.

انتهای پیام
captcha