اطلاع‌رسانی ضعیف مسابقات قرآن اوقاف قم
کد خبر: 4162723
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
رتبه دوم حفظ کل مسابقات اوقاف قم مطرح کرد

اطلاع‌رسانی ضعیف مسابقات قرآن اوقاف قم

حائز رتبه دوم حفظ کل مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در قم گفت: یکی از بندهای آیین‌نامه مسابقات سراسری قرآن کریم آن است که مرحله استانی مسابقات سه هفته پیش از آغاز باید به کلیه مشارکت‌کنندگان و داوران اطلاع‌رسانی شود، اما متأسفانه این بند را امسال رعایت نکردند و سه روز مانده به آغاز مسابقات قرآن در کانال پیام‎‌رسان ایتا اعلام کردند.

مهدیه شکوری، حافظ کل قرآن کریممهدیه شکوری، حائز رتبه دوم حفظ کل مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به اینکه مسابقات قرآن اوقاف رسمی‌ترین و معتبرترین مسابقات قرآن کشوری است، بیان کرد: نحوه برگزاری مسابقات قرآن اوقاف مطلوب بود، از نظر کیفیت نیز شرکت‌کنندگان سطح بالایی داشتند و داوران هم که از داوران مطرح کشور و استان بودند. حضور دو داور در هر بخش نیز سطح کیفی مسابقات را افزایش داده است.

وی ادامه داد: با توجه به اعتبار و رسمیت این مسابقات انتظار می‌رود هر ساله از منظر کیفی و کمی بهبود پیدا کند و ایراداتی در حوزه روند برگزاری مسابقات و اطلاع‌رسانی وجود نداشته باشد، اما متأسفانه امسال اطلاع‌رسانی دیرهنگام مسابقات سراسری قرآن کریم در مرحله استانی باعث شد تا بسیاری از متسابقان برای حضور در مسابقات آمادگی کامل نداشته باشند.

شکوری با اشاره به اینکه یکی از اهداف بالای مسابقات قرآن کریم، مشارکت حداکثری علاقه‌مندان و جذاب‌سازی برای افزایش حضور چهره‌های جدید است، افزود: در این دوره از مسابقات، تعداد متسابقان کاهش پیدا کرده است زیرا با توجه به اینکه یکی از شروط حضور در این مسابقات، افراد بالای 18 سال است، بنابراین شرکت‌کنندگان این مسابقات یا شاغل هستند و یا برنامه‌ریزی مشخصی برای زندگی خود دارند که برای حضور در مسابقات باید برنامه‌ریزی کنند و اگر اطلاع‌رسانی زودهنگام انجام می‌شد، بسیاری از علاقه‌مندان امکان حضور در مسابقات را پیدا می‌کردند.

حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه تنها اطلاع‌رسانی مرحله استانی مسابقات قرآن کریم یک ماه پیش از آغاز مسابقات و برای ثبت نام در مرحله شهرستانی انجام شد، تصریح کرد: یکی از بندهای آیین‌نامه مسابقات سراسری قرآن کریم آن است که مرحله استانی مسابقات سه هفته پیش از آغاز باید به کلیه مشارکت‌کنندگان و داوران اطلاع‌رسانی شود، اما متأسفانه این بند را امسال رعایت نکردند و سه روز مانده به آغاز مسابقات قرآن در کانال پیام‎‌رسان ایتا اعلام کردند، برخی از متسابقان ممکن است در کانال ایتا عضو نباشند و یا این پیام‌رسان داخلی در تلفن همراه آن‌ها به‌ آسانی وصل نشود.

شکوری ضمن اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جذب حداکثری مردم در مسابقات و جشنواره‌های قرآنی، اظهار کرد: از مسابقات سراسری قرآن اوقاف انتظار می‌رود به‌عنوان اولین نماینده برای تحقق امر مقام معظم رهبری برای جذب حداکثری و حضور عموم مردم در مسابقات قرآن برنامه‌ریزی منسجم‌تری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مکان برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن در بخش بانوان مناسب نبود، تصریح کرد: برگزاری مسابقات قرآن بخش بانوان در امامزاده شاه‌ابراهیم به‌ جهت زیارت زائران و شلوغ بودن این مکان مقدس، علاوه‌ بر کاهش تمرکز متسابقان، باعث شد تا صدای تلاوت بسیاری از متسابقان بیرون از محل اجرا منتقل شود که موجب نارضایتی ما بود، در حالی که این مسابقات می‌توانست در دارالقرآن‌های استان قم برگزار شود.

شکوری با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته، در مرحله شهرستانی و استانی مسابقات قرآن اوقاف داوران در اتاقی جداگانه از محل اجرای متسابقان حضور داشتند، بیان کرد: مرحله استانی این دوره از مسابقات قرآن در بخش آقایان هم از این قاعده پیروی کرد، اما در بخش بانوان این موضوع رعایت نشد و داوران در سالن اجرای متسابقان حضور داشتند و سبب افزایش اضطراب متسابقان شد.

وی با بیان اینکه اداره اوقاف و امور خیریه استان قم باید نسبت به تعداد مشارکت‌کنندگان مسابقات قرآن کریم توجه ویژه‌تری داشته باشد، اظهار کرد: قم از منظر کیفیت و کمیّت دارای حافظان و قاریان تراز و موفقی است که حضور آنان در مرحله کشوری می‌تواند نقطه قوتی برای اداره اوقاف و امور خیریه قم باشد. بنابراین، اهتمام ویژه متولیان امر را می‌طلبد.

شکوری بیان کرد: انتظارات از استان قم بالاتر است و با توجه به سطح مسابقات سراسری قرآن کریم و پتانسیل و ظرفیت‌های اوقاف و امور خیریه استان قم انتظار می‌رود سطح کیفی و کمی مسابقات قرآن کریم در مراحل شهرستانی و استانی بالاتر باشد.

انتهای پیام
captcha