تخریب مسجد بقیةالله ارومیه؛ از دروغ تا واقعیت!
کد خبر: 4155289
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
ایکنا گزارش می‌دهد

تخریب مسجد بقیةالله ارومیه؛ از دروغ تا واقعیت!

از اواخر هفته گذشته خبری بین مردم ارومیه به ویژه در فضای مجازی مبنی بر اینکه «مسجد بقیه‌الله ارومیه تخریب شد» دست به دست می‌شود که صحت و سقم آن از سوی ایکنا مورد واکاوی قرار گرفته است.

مسجد بقیةالله ارومیهاز اواخر هفته گذشته خبری بین مردم ارومیه به ویژه در فضای مجازی دست به دست می‌شود مبنی بر اینکه «مسجد بقیةالله ارومیه تخریب شد» که تبدیل به یک موضوع جنجالی در این شهرستان شده است. علاوه بر این خبر، انتشار یک کلیپ از اشک و اندوه جوانان و ریش‌سفیدان این مسجد هم باعث شده است احساسات مردم بیش از پیش برانگیخته شود تا در این میان برخی براساس تعلقات دینی و عده‌ای دیگر نیز صرفاً براساس غرض، به میدان آمده و با بازنشر این خبر موج جدید رسانه‌ای در ارومیه به راه بیاندازند که بعد از به مزایده گذاشتن مداحی در آرامستان‌ ارومیه، این بار این‌گونه مردم درگیر بازی‌های رسانه‌ای شوند و عده‌ای نیز این موضوع را بهانه‌ قرار داده‌ و نوک حملات خود را متوجه دستگاه قضایی استان کرده‌اند.

برای اطلاع از جزئیات این خبر و آگاهی از صحت و سقم آن خبرنگار ایکنای آذربایجان غربی، پای صحبت مسئولان نشسته‌‌است که از نظر گذرانده می‌شود:

می‌توانستیم برای ایمن‌سازی اقدام کنیم

حجت‌الاسلام ابراهیم قبله‌ای، امام‌ جماعت مسجد بقیةالله ارومیه در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: این مسجد از دو مغازه سرقفلی برخوردار بوده که اجاره داده شده بود و طبقه فوقانی آن هم یک دفتر احداث کرده‌ایم که این دفتر برای اداره امورات مسجد استفاده می‌شد، اما پس از شکایت انجام شده نهایت دفتر تخریب شد.

حجت الاسلام قبله ای

وی ادامه داد: نخستین انتقاد ما از تخریب این دفتر این است که چرا قبل از تخریب هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی انجام نشده بود و آنها اصلاً اجازه ندادند وسایل‌ها را از آنجا برداریم، هرچه بود خودشان بیرون انداختند. مسئله دیگر این است که مسجد یک مکان عمومی است، نیازی به قلع و قمع نبود و می‌توانستیم آنجا را مقاوم‌سازی‌ کنیم چراکه حرف مستأجرها این بود که ساختمان دفتر مقاومت ندارد، اما بدون اینکه به حرف ما توجه شود مبنی بر اینکه اینجا بیت‌المال بوده و مکان عام‌المنفعه است، قوه قضاییه از یک شخص حمایت کرده و دستور را صادر کردند که به این حکم معترض هستیم.

امام‌ جماعت مسجد بقیةالله اضافه کرد: طبق اعلام شاکی آمده که سازه‌ها ضعیف است که ما می‌توانستیم قبل از تخریب و صدور حکم سازه‌ها را تقویت کنیم، چون کار خاصی انجام نشده بود و فقط یک سقف را پوشانده بودیم که آن هم نیمه‌کاره بود و می‌شد ایمن‌سازی کرد.

قبله‌ای یکی از مهم‌ترین انتقادهای خود را این‌طور عنوان کرد که تخریب در آستانه محرم انجام شده است و در حال حاضر آواری که ایجاد کرده‌اند را جمع‌آوری می‌کنیم، چون در آستانه ماه محرم هستیم و باید برای عزاداری آماده شویم، اما با توجه به میزان بالای تخریب‌ها و آوارها فکر نمی‌کنم صحن مسجد برای محرم آماده شود بنابراین پارکینگ را آماده‌سازی می‌کنیم، تا از دوستداران اهل بیت(ع) میزبانی کنیم.

توضیح روابط عمومی دادگستری

روابط عمومی دادگستری استان آذربایجان غربی نیز با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب این خبر، اعلام کرد: محل تخریب شده ارتباطی به مسجد بقیةالله(عج) ندارد و مربوط به واحد تجاری مقابل مسجد بوده که توسط مأمورین اجرائیات شهرداری ارومیه در راستای اجرای مصوبات کمیسیون ماده ۱۰۰ تخریب شده و هیچ ارتباطی به دادگستری و دستگاه قضایی ندارد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: بنای تجاری غیرمجاز و غیرمرتبط ناامن که سلامتی شهروندان را تهدید می‌کرد پس از بررسی‌های کارشناسی و قطعیت رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ توسط اجرائیات شهرداری و در جهت حفظ سلامتی و جان شهروندان تخریب شده است.

در پایان این اطلاعیه روابط عمومی دادگستری استان از فعالان و اصحاب رسانه خواست تا رعایت انصاف و اخلاق رسانه‌ای را داشته باشند و شهروندان هم اخباری را که به‌ صحت و سقم آن اطمینان ندارند باور نکنند.

تخریب در آستانه محرم درست نبود

شهریاری یکی از افرادی است که همواره در مراسم‌ و محافل دینی مسجد بقیةالله شرکت می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: این‌طور به نظر می‌رسد، ساخت و سازی اخیراً آنجا انجام شده است که ناایمن بود و با حکم قضایی تخریب شده است.

حیاط مسجد بقیةالله

وی با بیان اینکه عده‌ای بدون اینکه از جزئیات موضوع اطلاع داشته باشند، واکنش نشان دادند، گفت: نسبت به این موضوع در فضای مجازی اغراق رخ داده است، به طوری که یک عده معلوم نیست با چه هدفی درصدد هستند احساسات دینی مردم را جریحه‌دار کنند.

شهریاری اضافه کرد: صرف‌نظر از دلیل تخریب، درستی یا نادرستی حکم، به نحوه اجرای آن انتقاد داریم، سزاوار بود، قبل از هرگونه اقدامی علاوه بر هیئت امنا، مردم به ویژه کسانی که در مجالس این مسجد شرکت می‌کردند در جریان امر قرار می‌گرفتند و دلیل آن روشن عنوان می‌شد، تا یک عده دچار این سوءبرداشت نشوند که به ساحت مسجد توهین شده است.

وی با بیان اینکه کج‌سلیقگی در اجرای حکم باعث شد جو متشنج شود، اضافه کرد: نسبت به زمان اجرای حکم منتقد هستیم، در آستانه ماه محرم قرار گرفته‌ایم، همه مساجد و تکایا ازجمله هیئت امنای مسجد ما درصدد تدارک این ماه عظیم‌الشأن بودند ولی چنین رخدادی باعث رنجش مردم متدین و انقلابی ارومیه شده و به سوءبرداشت‌ها و تحلیل‌های غیرکارشناسی چه در فضای مجازی چه در محافل حقیقی دامن زد.

اجرای قانونی تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در طبقه فوقانی دو مغازه مسجد بقیةالله ارومیه این روزها نه‌ تنها در محافل مختلف مطرح می‌شود بلکه فضای مجازی را تحت‌تأثیر قرار داده است، اما باید به این نکته توجه داشت که اجرای قانون فصل‌الخطاب بوده و قشر متدین و مسجدی نیز باید در این زمینه الگو و پیشگام باشند، اما همچنین انتظار می‌رود، قبل از بازنشر و بازگویی یک واقعه به‌ ویژه رویدادی که ارتباط مستقیم با دین مردم دارد، ابتدا ابعاد قضیه واکاوی شود سپس نسبت به نشر و تکثیر آن اهتمام شود.

همچنین توقع بر خویشتن‌داری و سعه‌صدر از دستگاه‌های اجرایی به ویژه در آستانه مناسبت‌های دینی و درباره اماکن مقدس، انتظاری کاملاً بجا، شایسته و برحق است.

گزارش سونیا بدیع

انتهای پیام
captcha