بنای دولت مردمی گسترش فضایل اخلاقی است
کد خبر: 4137079
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۸
وزیر ارشاد:

بنای دولت مردمی گسترش فضایل اخلاقی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه در ادبیات و اندیشه سیاسی امام(ره) و رهبر انقلاب، جامعه‌ای که منتظر مصلح است باید خودش مصلح باشد و این با گسترش فضایل اخلاقی تحقق پیدا خواهد کرد، گفت: بنای ما در دولت مردمی در حوزه فرهنگ گسترش این موضوع است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیبه گزارش ایکنا از فارس، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه جمعه، 8 اردیبهشت‌ماه در آیین اختتامیه هفته فرهنگی بزرگداشت سعدی که در جوار آرامگاه شیخ اجل سعدی برگزار شد، سعدی را جزو افتخارات تمام ناشدنی تاریخ و فرهنگ ایران توصیف کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت مردمی در حوزه فرهنگ، تجلیل از مفاخر بزرگ کشورمان است.

وی با بیان اینکه وقتی از سعدی تجلیل می‌کنیم در حقیقت از یک شخص تجلیل نمی‌کنیم زیرا سعدی از نمادهای هویتی ملت ایران است، افزود: نظم و نثر سعدی بر همدیگر تقدم ندارند و این شاعر بزگ در اوج هنرنمایی این عرصه قرار دارد.

اسماعیلی با تصریح اینکه آنچه در مورد سعدی برای ما اهمیت دارد تنها هنرنمایی شعر و استفاده از آرایه‌های ادبی نیست بلکه سعدی یک معلم اخلاق است، گفت: سعدی یک معلم عبور جامعه به سمت فلاح و رستگاری است. به عنوان مثال عناوین بوستان و گلستان همگی درس اخلاق است.

کودکان فارسی را با آثار سعدی یاد بگیرند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه در گذشته اشعار و نثرهای سعدی به کودکان آموزش داده می‌شد اما امروز این آموزه‌ها از کودکان دریغ می‌شود، گفت: کودکان باید فارسی را با گلستان و بوستان یاد بگیرند زیرا با این کتب تنها فارسی را یاد نمی‌گیرد بلکه اخلاق را می‌آموزند.

وی با یادآوری اینکه امسال بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب یکسری پیمایش‌ها و پایش‌هایی صورت گرفت و 5 اولویت به تمام حوزه‌های کشوری و استانی اعلام شد، گفت: بخش مهمی از محتواهایی که در این اولویت‌ها وجود دارد، در بوستان و گلستان سعدی است.

اسماعیلی با تصریح اینکه وقتی حوزه آموزشی جامعه با این ۲ کتاب اخلاقی شکل گیرد کار در بسیاری از امور آسان می‌شود، گفت: در گذشته کودکان از 6 سالگی در مکتب‌خانه‌ها با گلستان و بوستان آشنا می‌شدند و امروز هم به چنین اتفاقی نیاز داریم نه برای گسترش زبان فارسی بلکه برای پاسداشت اخلاق و فضایل اخلاقی و انسانی.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب 5 گام را برای تحقق تمدن نوین اسلامی عنوان کردند که با نظام اسلامی، دولت اسلامی و جامعه اسلامی آغاز می‌شوند، گفت: جامعه اسلامی یعنی جامعه‌ای که در آن فضایل اخلاقی حاکم باشد و مردم در برابر هم فداکارانه حضور داشته باشند و ایثار، گذشت و سلوک مومنانه وجود داشته و جامعه‌ای عاری از گناه و پاکیزه و پر از فضایل باشد و این مراحل باید تحقق پیدا کند تا امکان تمدن‌سازی و اجرای بیانیه گام دوم انقلاب پدید آید.

وی با تصریح اینکه بیانیه گام دوم، افق انقلاب اسلامی را تمدن نوین اسلامی در پیوند با عصر ظهور عنوان کرده است و این ادبیات انقلاب اسلامی و مشی امام و سلوک رهبری انقلاب است، افزود: برای داشتن جامعه‌ای مهدوی باید فضایل در جامعه گسترش پیدا کند و این بر خلاف مشی است که منتظر شیوع آلودگی‌هاست تا جامعه وارد آن دوره نهایی شود.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه در ادبیات و اندیشه سیاسی امام(ره) و رهبر انقلاب، جامعه‌ای که منتظر مصلح است باید خودش مصلح باشد و این با گسترش فضایل اخلاقی تحقق پیدا خواهد کرد، گفت: بنای ما در دولت مردمی در حوزه فرهنگ گسترش این موضوع است و به یاری خدا و کمک همه عناصر فرهنگی و هنرمندان با قدرت آفرینش بی‌نظیری که خداوند در وجود اینان به ودیعه گذاشته است، باید این فضایل گسترش و ترویج پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تصریح اینکه برای تحقق این مسیر دست نیاز به سوی همه اهالی فرهنگ و هنر ایران زمین دراز می‌کنیم و همه آنان را برای تحقق جامعه الگو به یاری می‌طلبیم، گفت:  به همه اهالی فرهنگ و هنر و رسانه برای ساخت ایرانی آباد سرافراز و قوی نیاز داریم. این‌ها همه در کنار هم باید اتفاق افتد و باید جامعه یکپارچه، همگن و هم‌افزا با روحی واحد و استعلاطلب در مسیر کمال با وجود تمام تفاوت‌ها و سلایق مختلف داشته باشیم زیرا ایران عزیز متعلق به همه ملت ایران است.

منادیان آبادانی و عزت کشور

وی، سعدی، حافظ و فردوسی را منادیان آبادانی و عزت و پیشرفت کشورمان دانست و گفت: به این دلیل امروز در کنار آنان هستیم و آنان را گرامی می‌داریم زیرا خودمان نیازمند آن‌ها هستیم. سعدی به ما درس اخلاق، فروتنی و تواضع می‌دهد و با همه این‌ها می‌توانیم آن جامعه الگو، نمونه و اسلامی را بسازیم.

اسماعیلی بیان کرد: در استان فارس و شیراز تمام عناصر لازم برای پیشرفت فرهنگی و هنری فراهم است و مهم‌تر از آن تاریخ پرعظمت و مفاخر ارزشمند شیراز است و به یاری خدا این مسیر را با همکاری و حضور استاندار در استان فارس ادامه خواهیم داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سخنان استاندار فارس گفت: تمام موارد مطرح شده مورد اهتمام ماست و تمام آن‌ها را قبول داریم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی داریم و به یاری خدا امسال را به سال شکوفایی هرچه بیشتر فرهنگ و هنر در همه نقاط کشورمان به ویژه استان فارس و شهر شیراز تبدیل خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه روند احداث تالار مرکزی شیراز به سرعت در حال پیشرفت است و بخشی از منابع آن نیز هفته گذشته واریز شده است، گفت: طبق قولی که رئیس جمهور و بنده دادیم به یاری خدا این تالار تا قبل از پایان دولت سیزدهم در اختیار اهالی فرهنگ و هنر قرار خواهیم داد.

اسماعیلی با تصریح اینکه اتفاقات خوبی در لایحه بودجه امسال در حوزه فعالیت‌های فرهنگی رخ داده است، گفت: بند خوبی هم در تبصره بودجه در بحث شورای برنامه‌ریزی استان وجود دارد که در آن اختیار استاندار و مدیران برای حمایت 5 درصدی به منظور توسعه حوزه فرهنگی، گردشگری و همچنین موضوع اجرای جوانی جمعیت را فراهم می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بسیار به آینده حوزه فرهنگ و هنر کشور امیدوار و خوش‌بین هستم و همه عناصر این خوش‌بینی هم فراهم است و بحمد الهی شیراز مثل همیشه در این حوزه پیشتاز خواهد بود و به شیراز و هنرمندان و تاریخ پرافتخار آن افتخار می‌کنیم چرا که شیراز پای ثابت تمام برنامه‌های فرهنگی در خارج از کشور است.

وی در ادامه با بیان اینکه قدرت فرهنگی ایران امروز در شبه قاره هند، آسیای میانه و ترکیه وجود دارد، شعر را مهم‌ترین بستر گسترش فرهنگ ایرانی دانست و گفت: به یاری خدا این مسئله را با حضور تمام اهالی فرهنگ و هنر تقویت خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha