سخنان سعدی در خصوص دشمن‌شناسی، حرف امروز ماست
کد خبر: 4135877
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲
آیت‌الله دژکام:

سخنان سعدی در خصوص دشمن‌شناسی، حرف امروز ماست

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه اگر مؤمنین و اهل فرهنگ، سخن سعدی را مطالعه و عرضه کنند، جلوی جولان‌های باطل در جامعه گرفته می‌شود، افزود: در مجموعه ديوان، جناب سعدی درباره شناخت دشمن مباحثی مطرح کرده است و همچنین سخنان این مرد بزرگ در خصوص معارف دشمن‌شناسی حرف امروز ماست.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، اول اردیبهشت در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: خداوند در قرآن کریم در آيات متعدد مسئله دشمنی کفار با مسلمانان را یادآور می‌شود، اینکه دشمن را بشناسیم و در مقابل دشمن و حیله‌های دشمن کاری کنیم که دشمن ناکام شود و هر روز عزت و عظمت مسلمانان بیشتر شود.

وی افزود: متأسفانه بسیاری از ما دشمن‌شناسی به‌عنوان یکی از آموزه‌ها و معارف انقلاب اسلامی از یادمان می‌رود و بعضاً کسانی وقتی بحث دشمن را مطرح می‌کنیم، غرض‌ورزانه می‌گویند که چرا درباره دشمن صحبت می‌کنیدو رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های خود به كرّات تاکید کردند که دشمن وجود دارد و نباید فریب بخوریم و تأکید کردند که امام راحل یکی از ارکان حرکت انقلابی‌شان دشمن‌شناسی بوده است، اگر از این مسئله غفلت کنیم برای ما ضرر دارد.

آیت‌الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن یادروز بزرگداشت سعدی گفت: سعدی در مجموعه دیوانش به معارف دینی به صورت ویژه پرداخته و سخنان ارزشمند و بلندی ارائه کرده و شایسته است همه کسانی که به ایران و اسلام علاقه‌مند هستند به مطالعه دیوان سعدی بپردازند.

امام جمعه شیراز ادامه داد: در همین ایامی که گذشت مشاهده کردیم کسانی سنگ سعدی را به سینه می‌زدند اما از مرام و کلام سعدی هیچ اطلاعی ندارند؛ بعضاً در آرامگاه ايشان رفتارهایی می‌شود که موافق نگاه سعدی نیست. باعث تأسف است کسانی که باید با سعدی آشنا باشند و ارائه کنند، مطلب را کوتاه می‌آیند، این دو طرف سبب شده جولانی برای دشمن ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اگر مؤمنین و اهل فرهنگ سخن سعدی را مطالعه و عرضه کنند، جلوی اين جولان‌های باطل گرفته مي‌شود، افزود: در مجموعه ديوان جناب سعدی درباره شناخت دشمن مباحثی مطرح کرده است و همچنین سخنان این مرد بزرگ در خصوص معارف دشمن‌شناسی حرف امروز ماست.  

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: به عنوان ایرانی و مسلمان باید دشمن خودمان را بشناسیم؛ این نکته مهمی است لطمه‌ای که در زمان پهلوی خوردیم به این دلیل بود که با دشمن دوست شده بودند و ۱۳ سال یک نفر نخست وزیری کرد که دشمن امام زمان(عج) بود اين‌ها به دلیل آن است كه دشمن‌شناس نبودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در حرم رضوی در خصوص تحول در ابتدای سال جاری گفت: تحول به فرموده مقام رهبری به معنای شناسایی نقاط ضعف است. مسلما در مجموعه نظام‌، در نقاطی ضعف داریم و این نقاط ضعف نباید از نگاه دلسوزان انقلاب اسلامی پنهان باشد. برخی گمان می‌کنند که پنهان کردن یک نقطه ضعف از چشم دلسوزان کار درستی است، در حالی که چنین نیست زیرا ندانسته اقدامی برای رفع نقطه نمی‌شود.

نقاط ضعف شناسایی و برطرف شوند

وی با تأکید بر اینکه اول نقاط ضعف باید شناسایی شود، دوم این نقاط باید برطرف شود و تبدیل به نقاط قوت شود؛ سوم این کار به فرموده رهبری با یک حرکت جهادی باید انجام شود، افزود: نقاط ضعف را باید برطرف کنیم و ما آمده‌ایم که مشکل مردم را حل کنیم به عنوان مثال یک پروژه بنا بوده ۴ ساله تمام شود و اکنون ۲۴ سال است تمام نشده است و پیمانکار هر سال از آن می‌خورد. حرکات جهادی یعنی این‌ها را کنار بگذاریم. این نوع رفتار با بودجه عمومی کشور آن هم بودجه‌ای که به اندازه کافی نیست، درست نیست.

آیت‌الله دژکام گفت: به عنوان مثال یک مزایده برگزار شده است کمترین قیمت؛ دو برابر قیمت تمام شده به اضافه ۳۰ درصد سود بوده است، برای چه این کارها می‌شود؟ کمترین قیمت برای برنده شدن در مناقصه ۲ برابر قیمت تمام شده به اضافه ۳۰ درصد سود است یعنی چقدر می‌خواهد از یک پروژه بخورد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه تحول مدنظر رهبر معظم انقلاب یعنی جلوی چنین کارهایی  گرفته شود، افزود: این ظلم‌ها را نکنند گرفتاری مردم بیش از این‌هاست. توجیه هم دارند که مزایده و مناقصه برگزار شده و درست بوده است، بله ظاهرش قانونمند بوده است اما واقعا چه می‌کنند؟ بعضاً اعلام شده پروژه‌ای که در حال کار است پیمانکارش در کانادا است با پول این ملت. این افراد در قیامت چه می‌خواهند انجام دهند و نباید گمان کرد که خوردن چنین پول‌هایی آسان است. این حاصل خون هزاران شهید است که باید برای مردم نان و رفاه شود. سود باید متعارف و معقول باشد اما این سود است یا از مردم باج می‌گیرد؟ خون مردم را در شیشه می‌کنند. این ظلم‌ها با نگاه تحولی رهبر معظم سازگار نیست.

وی از مسئولان خواست تا فکری به حال این قضیه کنند و سپس افزود: در راستای بحث تحول ۲ مناسبت در هفته آینده داریم که دو نگاه تحولی از این دو مناسبت یادآور می‌شویم. نکته اول، روز یکشنبه روز بزرگداشت شیخ بهایی و روز معماری است. ما در معماری بزرگانی نظیر شیخ بهایی و برخی بزرگان از جمله علامه فخری و شاگردانش و مکتبی در معماری ایرانی اسلامی داریم که یکی از کانون‌های مهم آن شیراز است. این مکتب به مناسبت روز معماری و روز بزرگداشت شیخ بهایی باید بازشناسی شود.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه مصرف بهینه را در جامعه جا بیندازیم، گفت: یک میلیون مسکن سالانه ساخته می‌شود اگر این ریخت و پاش آب و برق و گاز باشد چطوری باید آب و برقش تأمین شود.

وی با بیان اینکه مسئولان مصرف بهینه را در ساخت و سازهای جدید لازم‌الاجرا کنند، گفت: استاندار دستور چنین کاری را داده‌اند، برخی از پیمانکاران برای اینکه آسان باشد نمی‌خواهند چنین چیزی اجرا کنند. این‌ها رنج‌آور است یک میلیون خانه در سطح کشور اضافه می‌کنید بعد زمستان به ما می‌گویند به مردم بگویید گاز کمتر مصرف کنید.

با موعظه کار درست نمی‌شود

امام جمعه شیراز اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در نگاه تحولی گفتند با موعظه کار درست نمی‌شود چون مردم به اندازه کافی می‌دانند که اسراف حرام است مگر اینکه مهندس فکر کرده باشد با یک بخاری خانه گرم شود با یک شمع یک حمام گرم می‌شده چون آن‌ها فکر داشتند. اگر روز بزرگداشت شیخ بهایی می‌گوییم برای اینکه این‌ها می فهمیدند دارند چکار می‌کنند.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: در زمینه مصرف انرژی و مصرف آب مواردی که رهبر معظم در حرم مطهر تذکر دادند كه فکری غیر از موعظه کنیم چرا مجموعه‌های علمی و دانشگاهی ما شروع نمی‌کنند. توانمندی علمي را دارند از آن طرف مجموعه‌های دولتی هم همکاری کنند مصرف را بهینه کنند. رهبر معظم فرمودند اسراف و مسابقه تجمل ریخت و پاش‌های اشراف گونه و عدم تعصب درباره تولیدات داخلی عدم اغماض و گذشت نسبت به یکدیگر مشکلاتی است که در فرهنگ ما کار دستمان می‌دهد اینها را سعی کنیم به خوبی طبق چیزی که معظم‌له تبیین کرده در برنامه کار امسال قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در نقشه مهندسی فرهنگی این اولویت‌ها مشخص است، افزود: در رابطه با بحث‌های عمرانی و ساخت و ساز رهبر معظم انقلاب چارچوب دادند اگر همه فکر کنیم و تلاش کنیم به نقطه مناسبی خواهیم ‌رسید.

انتهای پیام
captcha