زیارت، عنصر کلیدی متجلی شدن معارف الهی در انسان است
کد خبر: 4122527
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
موسوی بلده:

زیارت، عنصر کلیدی متجلی شدن معارف الهی در انسان است

داور بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه برای رسیدن به خدا باید به قرآن و خاندان نبوی رجوع کرد گفت: خداوند برای نورانی شدن معارف قرآن و عترت، زیارت را قرار داده است و عنصر زیارت برای شیعه باید یک عنصر کلیدی باشد تا این معارف در وجود انسان متجلی شود.

زیارت، عنصر کلیدی متجلی شدن معارف الهی در انسان استبه گزارش ایکنا از قم، سیدمحسن موسوی بلده، عضو فرهنگستان علوم پزشکی و داور بین‌المللی قرآن در سومین نشست تخصصی با عنوان «نقش فعالان قرآن جامعه پزشکی در ترویج جریان مقدس تلاوت» در راستای دهمین همایش قرآن عترت و سلامت که امروز 27 بهمن‌ماه در مجتمع امام خمینی(ره) برگزارشد، بیان کرد: اولین کاتب قرآن امام شیعیان بود و مصحف امام علی که در دوران خانه نشینی تهیه کردند و این مصحف به دست مسلمانان برسد و بنیان‌گذار تلاوت قرآن و جریان مقدس تلاوت در اسلام شیعه‌ها بودند که از ائمه شروع شد و بعد به شاگردان ائمه رسید.

وی با اشاره به اینکه وجود پیامبر ظرف قرآن شد و فقط قرآن می‌تواند قرآن را بپذیرد و در واقع آثار جسمی وحی بر بدن انسان همواره مشهود بود و هر کسی غیر از پیامبر(ص) بود جسمش متلاشی می‌شد، ادامه داد: امام علی(ع) می‌فرمود: من در شجاعت در مقابل پیامبر(ص) کم می‌آوردیم و در جنگ به ایشان پناه می‌بردیم و از همه جلوتر بود؛ جماعتی به امام علی(ع) گفتند که چرا لباس خشن به تنت است گفت اگر لباس پیامبر را می دیدید چه می‌گفتید؛ خداوند بر پیامبر تلاوت قرآن را در دل شب  واجب کرد که برای خودت بخوان؛ پیامبر چه نیازی به تلاوت داشته است و در واقع دلیل‌شان این قرائت عدم افتراق بود و پیامبر نمی‌توانست از قرآن جدا باشد.

استاد دانشگاه افزود: اگر به مطالعه باشد دشمنان از ما بهتر قرآن را مطالعه می‌کنند و در این امر متخصص هستند و برای دشمنی مطالعه می‌کنند؛ اما ما مؤمنان قرآن را تلاوت می‌کنیم و باید حق تلاوت را باید به جا بیاوریم که حق تلاوت این است که قرآن را بخوانیم، تلاوت کنیم، معانی را بفهمیم و به آن عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه خداوند برای نورانی شدن معارف قرآن و عترت، زیارت را قرار داده است و عنصر زیارت برای شیعه باید یک عنصر کلیدی باشد تا این معارف در وجود انسان متجلی شود، گفت: قرآن راه رسیدن به خداست، در جایی خداوند به نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند پیامبر به مردم بگو چیزی نمی‌خواهم جز مودت اهل‌بیت(ع) و در جای دیگر خداوند به پیامبر(ص) فرمودند به مردم بگو هیچ اجری از شما نمی‌خواهم جز اینکه هر یک اراده کرده راهی را در پیش گیرید تا به خدا برسید، گاه مردم گمان می‌کنند بین این دو امر تضاد وجود دارد اما هم اهل‌بیت(ع) و هم قرآن راه رسیدن به خدا هستند.

داور بین‌المللی قرآن اضافه کرد: برای رسیدن به خدا باید به قرآن و خاندان نبوی رجوع کرد، هر راهی جز اهل‌بیت و این مصحف شریف روید به خدا نمی‌رسید. باید هر دو در کنار هم قرار گیرند تا راه سعادت نمایان شود، لذا تلاوت و قرائت بُعد ظاهری توسل است.

موسوی‌بلده یادآور شد: خدا ما را راهنمایی کرده که  قرآن و عترت باید هر دو باید با هم جمع شوند و آنان جداناشدنی هستند، لذا جامعه پزشکی نیز باید در نظر داشته باشند تلاوت و قرائت خود را ‌با اهل‌بیت(ع) گره بزنند. 

انتهای پیام
captcha