مروری بر شب سعدی و قرآن در شیراز
کد خبر: 4051434
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴

مروری بر شب سعدی و قرآن در شیراز

آغازگر برنامه‌های هفته بزرگداشت یادروز سعدی در شیراز برنامه «محفل گلستان قرآن» یا همان شب سعدی و قرآن بود که با سخنرانی اساتید دانشگاه و علما و طنین نغمه‌های تلاوت آیات وحی همراه شد.

شب «قرآن و سعدی»، یادروز سعدیبه گزارش ایکنا از فارس، آغازگر برنامه‌های هفته بزرگداشت یادروز سعدی برنامه «محفل گلستان قرآن» یا همان شب قرآن و سعدی بود که شب گذشته، 31 فروردین در جوار آرامگاه این شاعر بزرگ ایران زمین برگزار شد.

حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این مراسم گفت: گلستان و بوستان سعدی از آثار ارزشمند فارسی محسوب می‌شوند که سعدی در آن‌ها از کلام الهی بهره گرفته‌است.

وی با بیان اینکه بسیاری از پندها و حکمت‌هایی بوستان و گلستان سعدی برگرفته از آیات قرآن کریم است، افزود: در تمام آثار این شاعر بزرگ حکمت‌هایی است که در آن فحوای کلام خدا است.

قانعی ابراز کرد: در برگزاری مراسم گشایش یادروز سعدی که با اولین شب از لیالی قدر متقارن شده، خوش‌سلیقگی به خرج داده شد و امیدواریم این برنامه‌ها کمک کند تا مردم بیش از پیش با آثار شعرا، فرهنگوران و شخصیت‌های تأثیرگذار کشور آشنا شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید رحیمیان، استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم گفت: سعدی یکی از شاگردان مکتب قرآن است که نغمه قرآن در آثارش ساری و جاری است.

وی با اشاره به اقتباس‌های سعدی از قرآن گفت: اقتباس‌های صریح لفظی از قرآن کریم در آثار سعدی وجود دارد؛ گاهی اوقات آیه‌ای و گاهی الفاظ و اصطلاحاتی از قرآن کریم در آثار او آمده است.

رحیمیان با تصریح اینکه جریان روح معانی و معارف قرآنی در لابه‌لای آثار سعدی نشان‌دهنده این است که در ضمیر خودآگاه یا ناخودآگاه او انس با قرآن کریم و معارف موج می‌زده است، اظهار کرد: این روح قرآنی در الفاظ، زبان و بلاغت او ظاهر می‌شده و نمونه‌های آن بسیار است.

سیدمحمدمهدی جعفری، قرآن‌پژوه و مترجم نهج‌البلاغه نیز در این مراسم گفت: درباره قرآن و سعدی سخن گفتن هم سهل و هم ممتنع است. به این دلیل سهل است که هم قرآن و هم اشعار سعدی در اختیار ما است و فراوان آن‌ها را خوانده‌ایم اما ممتنع است به این دلیل که بتوانیم چنان‌که سعدی از قرآن توشه برگرفته و مایه‌های ارزشمندی به آثار خود داده است از عهده آن بر آییم و آن را بیان کنیم.

جعفری گفت:‌ سعدی مضامین قرآن و حدیث را با چنان استادی و مهارت ادبی در آثار نظم و نثر خود گنجانده است که اگر کسی با قرآن و حدیث آشنایی ژرف نداشته باشد کمتر می‌تواند دریابد که سعدی این مضامین را از کجا گرفته است.

این استاد دانشگاه شیراز یادآور شد: برخی شاعران مضامینی که از قرآن می‌گیرند ترجمه یا تضمین می‌کنند اما سعدی آن را طوری در اشعار خود گنجانده که روح مطلب را بیان کرده است.

یادآور می‌شود، این مراسم که همزمان با شب قدر برگزار شد، همراه با تلاوت آیات وحی با نوای مهدی کریم‌پور و محمدرضا رمضانی، از قاریان استان فارس بود.

انتهای پیام
captcha