تفرقه زیبنده جامعه قرآنی نیست
کد خبر: 4024108
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
در پاسخ به گزارش ایکنا مطرح شد

تفرقه زیبنده جامعه قرآنی نیست

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌ کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری توضیحاتی را در خصوص اظهارات اعضای اتحادیه قرآنی استان که در گزارشی با عنوان «مشکلات اتحادیه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری تمامی ندارد» بر روی خروجی ایکنا قرار گرفته بود ارائه داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوذر کارگریک ماه پیش گزارشی با عنوان «مشکلات اتحادیه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری تمامی ندارد» بر روی خروجی ایکنا قرار گرفت و در آن مشکلات و حواشی پیش آمده در فضای قرآنی استان از زبان اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و مراکز قرآنی استان مطرح شد. حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌ کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگویی تفصیلی با ایکنا توضیحاتی را در خصوص اظهارات مطرح شده داشته است که در ادامه می‌خوانیم.


بیشتر بخوانید:


ایکنا ـ نگاه مجموعه تبلیغات اسلامی استان به اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چگونه است؟

اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی مجموعه‌ای کاملاً مردمی است که بر پایه آورده‌های مردمی مدیریت می‌شود، این اتحادیه مستقل از نهادهای دولتی و حکومتی و دارای یک مجمع عمومی است که باید بتواند از ظرفیت‌های مردمی در راستای فعالیت‌های قرآنی استفاده کند؛ لذا قانون هیچ نهادی را مکلف به حمایت مالی و تجهیزاتی از اتحادیه نکرده است، با این حال اولویت واگذاری برنامه‌ها و دوره‌ها از سوی نهادهایی چون تبلیغات اسلامی و یا ارشاد اسلامی با اتحادیه و سپس مؤسسات قرآنی است. شنیدن صدای تفرقه از جامعه قرآنی زیبنده نیست. اداره‌ کل تبلیغات اسلامی استان در هر برنامه‌ای که اتحادیه اعلام آمادگی و یا درخواست حمایت داشته، این مجموعه را در اجرای برنامه‌ها یاری کرده است و این نگاه تسهیل‌گری و حمایتی همچنان پابرجاست.

ایکنا ـ از دیدگاه یک کارشناس قرآنی، عملکرد اتحادیه قرآنی استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

انسجام و وحدت درون‌سازمانی و پرهیز از اختلافات بر سر ابتداییات و دوری از حواشی را در میان اعضای اتحادیه شاهد نبودیم. عدم توفیق اتحادیه در جذب مبلغ مقرر برای افتتاح صندوق قرض‌الحسنه قرآنیان استان جای تأمل دارد چراکه این صندوق می‌توانست با حمایت خیران قرآنی تقویت و به منبع مالی قابل اتکایی برای قرآنیان استان تبدیل شود. اتحادیه قرآنی ظرفیت یک مجموعه توانمند را دارد و نباید سطح کارهای خود را به برپایی دوره آموزش عمومی قرآن در فضای مجازی تقلیل دهد چرا که یک مؤسسه قرآنی یا خانه قرآن نیز می‌تواند چنین دوره‌هایی را برگزار کند. نداشتن مکان و تجهیزات گویای آن است که اتحادیه قرآنی استان در طی چندین سال پیگیر نبوده و یا نتوانسته است طی تعامل خوب با استانداران و فرمانداران و نمایندگان مجلس و دیگر ظرفیت‌های موجود در ادارات و دستگاه‌ها و خیران استان برقرار و حمایت‌های آنان را جلب و جذب کند. با توجه به اینکه هنوز انتخابات اتحادیه برگزار نشده است، اعضای فعلی هیئت مدیره اتحادیه همچنان مرجعیت قانونی دارند اما کار قرآنی خوب و فعالیت قابل توجهی از این مجموعه مشاهده نمی‌شود و اتکا به کار در بستر فضای مجازی کافی نیست.

ایکنا ـ تغییر مکان اداره امور قرآنی و نیز تغییر مدیریت گلایه‌ها و حواشی فراوانی به‌دنبال داشت که بعد از گذشت حدود دو سال همچنان ادامه دارد، در این خصوص چه صحبتی دارید؟

در سال ۹۸ و آغاز مدیریت جدید در اداره‌ کل تبلیغات اسلامی استان، بر اساس تصمیم مدیرکل مقرر شد که در این ساختمان تغییر کاربری صورت گیرد و به دبستان صدرا اختصاص یابد، لذا جابجایی اداره امور قرآنی و دیگر مجموعه‌ها از جمله دفتر اتحادیه قرآنی استان در دستور کار قرار گرفت. روزی که اداره امور قرآنی در اداره‌ کل مستقر شد به هیئت مدیره اعلام کردم که برای تهیه مکان اتحادیه اقدام کنند چرا که دیر یا زود باید ساختمان سابق امور قرآنی استان تخلیه شود‌، با این‌حال تا نهایی شدن کار تأسیس دبستان صدرا، اتحادیه به‌ مدت ۸ ماه در آن دفتر به فعالیت ادامه داد. با وجود این جابجایی‌ها، اتحادیه قرآنی تا ۸ ماه بعد از آن تاریخ در این دفتر مستقر بود و می‌توانست از امکانات ساختمان از جمله سالن جلسات برای اجرای برنامه‌ها استفاده کند، در همان زمان بنده در جلسه‌ای به اتحادیه قرآنی پیشنهاد دادم و توصیه کردم که برای جلب حمایت‌های بیشتر باید کار قرآنی خوب و استخوان‌دار ارائه بدهید و پیشنهاد کارهای قرآنی مشارکتی دادم که بخش اعظم هزینه‌ها را نیز اداره امور قرآنی متقبل می‌شد.

حتی اگر سؤالات و گلایه‌هایی در خصوص این جابجایی‌ها از ساختمان سابق اداره امور قرآنی که طبیعتاً در حیطه اختیارات مدیرکل قرار دارند، وجود داشته باشد می‌توان با طی یک مسیر منطقی و صحیح این گلایه‌ها را به مدیرکل انتقال داد اما این اتفاق نیفتاد و این روند طی نشد.

با نهایی شدن کار و تجهیز ساختمان مقدمات حضور دانش‌آموزان در دبستان صدرا فراهم شد و در این برهه زمانی ناچار شدیم که این ساختمان را به‌کلی تخلیه کنیم و حتی وسایل موجود در انبار ساختمان به ساختمان اداره‌ کل انتقال یافت. در این مدت دو بار نامه رسمی که موجود است به اتحادیه ارسال شد و چندین بار با هیئت مدیره اتحادیه قرآنی تماس گرفته و تأکید شد که به‌دلیل تغییر کاربری ساختمان هر چه زودتر وسایل خود را جابجا کنند و دفتر را تحویل دهند و تصمیم نیز بر آن شد که اتاقی در اداره‌ کل برای استقرار دفتر اتحادیه اختصاص یابد اما نامه‌ها بدون پاسخ ماند و هیچ اقدامی را از سوی اتحادیه شاهد نبودیم. در این بحبوحه رئیس هیئت مدیره اتحادیه درخواست جلسه‌ای با مدیرکل را داد و با این شرط که تمامی اعضای هیئت مدیره در جلسه حاضر باشند این جلسه تشکیل شد که متأسفانه فقط شاهد حضور دو تن از اعضای اتحادیه بودیم با این‌حال صحبت‌هایی انجام شد و هم مدیرکل و هم هیئت مدیره اتحادیه نظرات خود را اعلام کردند که صوت این جلسه نیز موجود است. در این جلسه مصوب و صورتجلسه شد که طی مدتی کوتاه و مشخص، دفتر اتحادیه در ساختمان سابق امور قرآنی استان تخلیه و وسایل آن جابجا شود که متأسفانه این اتفاق نیفتاد لذا یک هفته پس از تاریخ مقرر و طی نامه‌ای رسمی به اتحادیه اعلام شد که تا آخر وقت اگر جابجایی صورت نگیرد، با حضور حراست و اداره‌ کل تبلیغات اسلامی استان ناچار به جابجایی وسایل این دفتر هستیم که این اقدام انجام و تمامی اموال صورتجلسه شد.

ایکنا ـ اظهاراتی از سوی رئیس هیئت مدیره مبنی بر استفاده از اموال اتحادیه در اموری به جزء امور اتحادیه مطرح شده است، در این خصوص چه صحبتی دارید؟

تمامی اموال موجود در دفتر اتحادیه صورت‌جلسه شد و بجز سه قلم کالا شامل اسکنر، دستگاه کپی و فکس که فاقد برچسب اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوده و نیاز به اثبات مال دارند، مابقی اموال دارای برچسب‌هایی مورخ سال ۸۵ و به‌صورت قانونی جزو اموال این اداره هستند که تمامی اقلام بجز وسایل درون کمد که به دلیل ملاحظات درب آن باز نشد، صورتجلسه شده و این صورت‌جلسه به مدیرکل و هیئت مدیره اتحادیه ارسال شد.

از اتحادیه با سبقه کار چندساله این انتظار می‌رفت که با تکاپو و تلاش و رایزنی و نامه‌نگاری با استانداری و سایر نهادها و نیز از طریق خیران بتواند تجهیزات قابل توجه و خوبی را برای دفتر اتحادیه فراهم کند اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده است همچنان که مجمع خیران قرآن و عترت(ع) پس از چند ماه فعالیت توانستند تجهیزات کامل دفتر کارشان را تأمین کنند.

در نهایت، تمامی اموال برچسب اداره‌ کل تبلیغات اسلامی استان را دارند در این راستا جمع‌دار اموال اداره‌ کل تمامی این اموال را وارد سامانه کرد و سه مورد یادشده نیز که برچسب نداشتند به‌صورت بسته‌بندی شده نزد ما امانت است، اموال کمد دفتر اتحادیه نیز بعد از دو هفته توسط اتحادیه تخلیه شد.

ایکنا ـ با توجه به تغییر کاربری ساختمان سابق امور قرآنی و دفتر اتحادیه قرآنی، رویکرد تسهیل‌گرانه اداره‌ کل تبلیغات اسلامی استان در حیطه تأمین مکان در قبال اتحادیه چگونه تداوم یافت؟

سال‌هاست که در مقوله تأمین مکان برای اتحادیه قرآنی استان تسهیل‌گری صورت گرفته است اما با تغییر کاربری ساختمان نه‌تنها اتحادیه بلکه اداره امور قرآنی نیز ناچار به تخلیه ساختمان شدند. همچنین از ابتدای اقدام برای جابجایی اداره، بارها به اعضای هیئت مدیره اتحادیه اعلام شد که هر گاه اتحادیه اعلام نیاز به حمایت و مکان برای فعالیت داشته باشد‌، اداره‌ کل تبلیغات اسلامی آماده همکاری است. مدیرکل در یکی از جلسات صراحتاً اعلام کرد که اگر اعلام آمادگی داشته باشید بنده وظیفه دارم برای کار قرآنی تسهیل‌گری کنم تا کار قرآن معطل نماند. تا پیش از این دفتر کانون مداحان و هیئت‌های مذهبی در اداره‌ کل مستقر بودند اما به‌دلیل مشکل مکان از آنان خواسته شد که این دفتر را تخلیه کنند و این کار انجام شد اما این به‌معنای قطع حمایت و تسهیل‌گری نبود و این تشکل‌ها در صورت داشتن برنامه و نیاز به سالن جلسات یا سالن اجتماعات بلاغ، این امکانات در اختیار آنان قرار می‌گیرد و لذا این نکته را پذیرفته‌اند که تبلیغات اسلامی در قبال تأمین دفتر و مکان فعالیت برای این تشکل‌ها وظیفه‌ای ندارد ولی در صورتی که این امکان برایش فراهم باشد تسهیل‌گری می‌کند. همین موضوع به اتحادیه نیز اعلام شده است که در صورت داشتن هر برنامه‌ قرآنی و نیاز به سالن و مکان و تجهیزات، ما آماده کمک هستیم.

ایکنا ـ با توجه به تعویق چندماهه انتخابات هیئت مدیره و بازرسین اتحادیه و با توجه به اینکه در جلسه اخیر اعضای هیئت مدیره مقرر شد که ۲۰ دی‌ماه این انتخابات و مجمع برگزار شود، چه صحبتی در این خصوص دارید؟

البته این موضوع هنوز به ما اعلام نشده است اما از برگزاری انتخابات استقبال می‌کنیم و مطالبه وجود دارد که این اتفاق زودتر محقق شود، از اتحادیه قرآنی استان انتظار می‌رود که به دور از حواشی هر چه زودتر مجمع عمومی را متشکل از مدیران مؤسسات قرآنی استان تشکیل دهند، در این راستا و برای دعوت از قرآنیان برای اعلام کاندیدایی، اداره امور قرآنی برای رایزنی با افراد اعلام شده از سوی اتحادیه و دعوت از آنان اعلام آمادگی می‌کند.

اگر مدیرعامل اتحادیه هر چه زودتر تعیین و معرفی شود، مراحل بعدی کار اعم از تامین مکان و تجهیزات و ارائه برنامه و ساختار کار قرآنی از سوی این اتحادیه پیش خواهد رفت. اگر اتحادیه جدید دغدغه‌مند و پیگیر انجام کار قرآنی در استان باشد، یقیناً تسهیل‌گری و برنامه‌ریزی و حمایت از سوی اداره‌کل تبلیغات اسلامی را با خود خواهند داشت و حمایت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری محقق خواهد شد تا کار قرآنی معطل نماند چرا که همگی این تشکیلات با هدف خدمت به قرآن کریم موجودیت یافته‌ و هویت و رسالتی جز این مهم ندارد. اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی برنامه‌های زیادی دارد که می‌توانند در قالب تفاهم‌نامه با اتحادیه به سرانجام مطلوب برسند و این امر صرفه مادی و معنوی در پی خواهد داشت، قطعاً مابقی نهادهای مرتبط نیز پای کار می‌آیند. به رئیس هیئت مدیره اتحادیه قرآنی اعلام کردم که دفتر امور قرآنی دفتر اتحادیه است و هر گاه نیازمند مکانی برای تشکیل جلسه یا گردهمایی و غیره داشتید بنده این دفتر را در اختیار اتحادیه قرار می‌دهم و پذیرایی از مهمانان شما را نیز انجام می‌دهیم به شرط آنکه پای کار باشید و چه‌بسا حتی کارهای مشارکتی خوبی بتوان انجام داد.

ایکنا ـ با وجود انتشار فراخوان و دعوت از قرآنیان برای اعلام کاندیدایی در انتخابات هیئت مدیره و بازرسی، عده کمی از قرآنیان مدارک خود را به اتحادیه تحویل دادند، علت این امر از دیدگاه شما چیست؟

اطلاع‌رسانی علمی و اصول‌مند و اتکا نکردن به اعلام فراخوان در فضای مجازی و نیز اهتمام به دعوت تشویقی و انگیزشی به‌صورت چهره به چهره قطعا‌ً در این امر دخیل است لذا به‌نظر می‌رسد باید قرآنیان را در جلسه‌ای گرد هم آورده و از آنان برای این موضوع دعوت شود که برای این موضوع سالن جلسات در اختیار اتحادیه قرار دارد که هر زمان اعلام کنند آمادگی همکاری وجود دارد. همچنین می‌توانند دفتر اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی یا ارشاد اسلامی استان را برای تحویل گرفتن مدارک اعلام کنند. اگرچه بر طبق قانون، اتحادیه قرآنی مسئول برگزاری فرآیند انتخابات و تشکیل مجمع است و در این زمینه استقلال دارد، اما جهت دعوت از قرآنیان برای اعلام کاندیدایی، ما نیز اعلام آمادگی می‌کنیم که در صورت درخواست رسمی اتحادیه قرآنی استان، افراد اعلام شده را برای ورود به عرصه انتخابات دعوت و تشویق کنیم و یا حتی در اجرای فرآیند انتخابات اعم از ثبت‌نام از داوطلبان، تشکیل مجمع، برگزاری انتخابات و غیره یاری‌گر اتحادیه باشیم. تبلیغات اسلامی و ارشاد اسلامی با توجه به برخورداری از ظرفیت ادارات خود در شهرستان‌ها می‌توانند اتحادیه را در برگزاری انتخابات کمک کنند و اگر این درخواست رسمی دریافت شود بلافاصله وارد کار می‌شویم و با نظارت اتحادیه، تمامی ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این دو اداره را در شهرکرد و شهرستان‌ها برای برگزاری انتخابات بسیج می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha