به گزارش ایکنا، در جهان امروز که تضاد و تقابل منافع بین کشورهای مختلف وجود دارد و به دنبال آن نیز نزاعها و درگیریها یا مذاکره و... وجود دارد. سؤالی که مطرح میشود این است که چه سیاستی اقتضا میکند؟ سیدجواد هاشمی فشارکی، استاد دانشگاه و معاون اسبق سازمان پدافند غیرعامل کشور، در این نوشتار گزینههای مذاکره و گفتوگو و تعامل، مسامحه و تساهل، بیخیالی و بیتفاوتی، مبارزه و مقابله و همچنین مقاومت اسلامی را مورد واکاوی قرارداده است.
مذاکره گفتوگویی میان دو یا چند فرد یا گروه یا کشور است که با هدف دستیابی به یک درک مشترک، رفع نقاط اختلاف، یا رسیدن به منفعتی در نتیجه آن گفتوگو، ایجاد توافق در خصوص دورههای اقدام، چانهزنی برای منفعت گروهی یا جمعی یا حصول نتیجهای رضایتبخش برای منفعت تمامی افراد یا گروههای درگیر در فرایند مذاکره، انجام میشود. لکن آمریکاییها و غربیها در آغاز موضوع مذاکره را مطرح میکنند ولی در واقع به دنبال تحمیل اراده سیاسی خود و با استفاده از ابزارهای مختلف مانند قطعنامههای سازمان ملل و فشار سیاسی و نظامی و..... میباشند.
برمبنای تجربههای مختلف عینی در جهان و ایران رهبر انقلاب چنین تبیین کردهاند: «سردمداران نظام سلطه نگرانند؛ پیشنهادهای آنها عموماً شامل فریب و خدعه و دروغ است. امروز ملّت ایران علاوه بر آمریکای جنایتکار، تعدادی از دولتهای اروپایی را نیز خدعهگر و غیرقابل اعتماد میداند. دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با آنها با دقّت حفظ کند؛ از ارزشهای انقلابی و ملّی خود، یک گام هم عقبنشینی نکند؛ از تهدیدهای پوچ آنان نهراسد؛ و در همه حال، عزّت کشور و ملّت خود را در نظر داشته باشد و حکیمانه و مصلحتجویانه و البتّه از موضع انقلابی، مشکلات قابل حل خود را با آنان حل کند. در مورد آمریکا حلّ هیچ مشکلی متصوّر نیست و مذاکره با آن جز زیان مادّی و معنوی محصولی نخواهد داشت.« (رهبرانقلاب؛ بند دوم توصیه ششم گام دوم انقلاب اسلامی ؛ 22بهمن 1397)
دولت دوازدهم مایل بود که برجام که حاصل مذاکره با غربیها بود را به عنوان مهمترین دستاوردش معرفی کند، ولی چنین نشد و با ۸سال فرصتسوزی و خسارت سنگین به سبب امضای برجام و محدودیتهای پیشآمده، مایه عبرتآموزی شد. رهبر انقلاب در آخرین دیدار دولت دوازدهم برای جلوگیری از احتمال تکرار این تجربه خسارتبار برای دولتهای بعدی این واقعیت را هشدار دادند که راه برونرفت از مشکلات توجه به ظرفیتهای داخلی است؛ چراکه ماحصل ۸ سال مذاکره و تکیه به غربیها نه تنها سودی برای دولت یازدهم ودوازدهم نداشت بلکه خاطرات تلخی از آنها در ذهن مردم نقش بست و مایه عبرت تاریخ شد.
مسامحه یعنی با کسی آسان و سهل گرفتن و اغماض؛ دستور اسلام به تسامح و تساهل به مثابه یک فضیلت اخلاقی بشمار میرود و موارد تسامح و تساهل در رویارویی با مردم در تشریع، دعوت به دین، همزیستی مسالمتآمیز مسلمانان با یکدیگر و با پیروان ادیان دیگر و همچنین در زمامداری و مدیریت جامعه است. لکن در برابر حقوق مردم، برقراری عدل و مبارزه با ظلم و شرک و کفر و نفاق و انحراف برعکس آن، مسامحه و تساهل جایی نداشته و بر قاطعیت تأکید شده است.
در اسلام بیخیالی وجود ندارد و در سخنان معصومین، شخص بیتفاوت، بیدین معرفی شده است؛ میتوان یکی از آثار بیتفاوتی را بیدینی قلمداد کرد. «بیتفاوتی» در جامعه، آفت بسیاری از امور خواهد شد، ضمن اینکه در نظام سلطه بینالمللی حاکم بر جهان براساس منافع دول استعمار عمل میشود و بیتفاوتی اصلا معنا ندارد و آنان چنین مجالی را به کشورها نمیدهند.
یکی از مهمترین اهداف رسالت انبیا، مبارزه با ظلم و ستم بوده است و ظلمستيزى و عدم سكوت در برابر ظالمان، ويژگى اهل ایمان در اسلام شمرده میشود و لزوم پرداختن حکومتهای الهی، به مبارزه با ظلم یکی از تکالیف مهم است.
خداوند متعال جهاد را یکی از واجبات مهم قرار داده و به پیامبرش دستور داده که بر دشمنان سخت گرفته و با آنان جهاد نماید: اى پیامبر! با کافران و منافقان جهاد کن و بر آنها سختگیر.«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقِینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِم»؛ چراکه سستی در برابر دشمنی که از هر فرصتی برای ضربه زدن استفاده میکند باعث نابودی دین و مؤمنان خواهد بود. لذا در شرایط جهان امروز که سازمان ملل در سیطره کفار قراردارد، بایستی با تدبیر و به عنوان گزینه نهایی عمل شود مگر آنکه ضرورت ایجاد کند و حکم ولی فقیه صادر شود.
با مطالعه اندیشه اسلامی سیاسی امام خمینی(ره) بهعنوان احیاگر اسلام ناب محمدی درمییابیم که ایشان با اتکا بر مبانی فقه اسلامی و بر مبنای تکلیف دینی با مقاومت در برابر استکبار جهانی بهعنوان نماد نظام ظالم جهانی در جهت نجات مظلومین و حاکم نمودن مستضعفین بر عالم در مقابل مستکبرین پای در میدان مبارزه گذارد و با انفجار نور فجر 57، پس از پیروزی انقلاب اسلامی بارقه امیدی در دل دیگر جنبشهای اسلامی در جهان ایجاد نموده و توانسته است تا معادلات جهانی را دستخوش تغییرات بنیادین نماید.
تحولات منطقهای انقلاب اسلامی و راهبرد ارائه شده با اندیشه امام خمینی(ره) تبیین شده و تأثیرات این تفکر انقلابی را در جنبشهای اسلامی معاصر روشن میسازد بهخصوص درباره نخستین امکان عملی در کشورهای اسلامی یعنی جنبش مقاومت حزبالله که با تأثیرپذیری بسیار زیادی از تفکر و راهبرد مقاومت به پیروزیهای خارقالعادهای در برابر دشمن واحد جهان اسلام یعنی اسرائیل غاصب دست یافته است. آنان با درک صحیح از موقعیت و نقش ولایتفقیه در جهان اسلام و نوع نگاه عقیدتی به رهبری امام خمینی(ره) و در ادامه نیز تحت هدایتهای امام خامنهای توانستهاند با بهکارگیری راهبرد مقاومت باعث ایجاد یک قدرت منطقهای شده و بارقههای امید را در جهان اسلام ایجاد کرده و باعث تمایل ملل مسلمان به این راهبرد شدند. به خصوص اینکه حزبالله در برابر داعش در سوریه نقش بسیار مهمی ایفا کرده و اینک مانند خار چشم دشمنان اسلام در مناطق مختلف از ملت مسلمان و دولت قانونی سوریه حمایتهای بیبدیلی را انجام میدهند.
در شرایط امروزی که ظلم وستم سراسر جهان را ازسوی نظام سلطه فراگرفته وبیش از همه کشورهای اسلامی درمعرض انواع تهدیدات مستقیم وغیرمستقیم امریکا وکشورهای اروپایی قراردارند و صدای مظلومیت آنان نیز درمجامع به اصطلاح بین المللی شنیده نمیشود ، مقاومت اسلامی تنها راه نجات جهان در برابر نظام سلطه میباشد و مؤمنان، بایستی براساس آیه زیر اهل ایستادگی و مقاومت، در برابر ظلم و تجاوز باشند ؛ آنجا که خداوند می فرماید :" و آنان که چون ظلمی بر آنها هجوم کند (از مؤمنان یاری طلبیده) انتقام میجویند." شوری/ وَ الَّذِينَ إِذا أَصابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنْتَصِرُونَ. (آیه 39 سوره شوری) چنانکه در شرایط جنایات اسراییل غاصب در فلسطین اشغالی ؛ جنایات صدام در تجاوز به ایران ؛ جنایات داعش علیه مردم مسلمان عراق و سوریه و جنایات سعودیها در یمن و.... بیخاصیت بودن سازمانهای بین المللی آشکار شده و تنها راهبرد مقاومت توانسته برخی را نجات بخشی کرده و برخی نیز با مقاومت در حال دستیابی به حقوق حقه خود هستند.
برخی مسلمانان نیز ساده انگار نبوده و بجای حمایت از مقاومت، چیز دیگری را حمایت و یا مطرح نکنند ؛ چرا که از آنجا که راههای دیگر اساساً جواب نداده لذا به صلاح دین و دنیا نبوده و میتواند در جهت تضعیف مسلمانان و اسلام باشد چراکه مقاومت اسلامی تنها راه نجات جهان در برابر نظام سلطه فعلی است.
انتهای پیام